کد خبر: ۴۸۶۹۷


۲ راس گوساله گوزن زرد ایرانی دیروز در نخستین روز اردیبهشت در پناهگاه حیات وحش دشت ناز میاندورود متولد شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «کوروس ربیعی» رئیس اداره نظارت بر امورحیات وحش محیط زیست مازندران، گفت: ۲ راس گوساله گوزن زرد ایرانی در پناهگاه حیات وحش دشت ناز میاندرود دراول اردیبهشت ماه امسال متولدشدند.

 وی افزود: تعداد ۳۵ راس گوزن زرد در این پناهگاه حفاظت و نگهداری می‌شد که با تولد این دو راس گوساله، تعداد گوزن زرد ایرانی به ۳۷ راس رسیده است.

 رئیس اداره نظارت بر امورحیات وحش حفاظت محیط زیست مازندران گفت: برنامه حفاظت برای حفظ گوزن‌ها با تدابیر و شدت بیشتری در فصل زایش به صورت شبانه روزی در منطقه انجام می‌گیرد.

 ربیعی افزود: گوزن زرد ازگونه‌های در معرض خطر انقراض می‌باشد و سابقه بیش از ۵۰ سال تکثیر دراسارت درپناهگاه حیات وحش دشت ناز را داراست واین پناهگاه به عنوان اولین مرکز تکثیر نیمه طبیعی معرفی شده است.

 وی افزود: وزن زرد ایرانی از نظر ارزش حفاظتی جزء گونه‌های در معرض خطر انقراض سازمان بین‌المللی حفظ حیات وحش قرار دارد.

وی گفت: گوزن زرد ایرانی دارای جثه‌ای کوچکتر از مرال بوده و از شوکا نیز بزرگتر است. این گوزن زرد علفخوار، سرشاخه خوار و نشخوار کننده است.

گوزن زرد ایرانی و مرال یا گوزن قرمز از جمله گونه‌های بسیار مهم در دنیا به شمار می‌رود که این روز‌ها حال و روز خوبی ندارند به طوری که هم اکنون طبق قوانین جزو گونه‌های در خطر انقراض و طبق لیست ارائه شده از طرف اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت که به لیست سرخ معروف است در رده EN یعنی در معرض خطر محسوب می‌شود.

پناهگاه حیات وحش دشت ناز ساری حدود ۵۵ هکتار وسعت دارد و مرکز اصلی تکثیر در اسارت زیرگونه در آستانه انقراض گوزن زرد ایرانی است.

پناهگاه دشت ناز در فضایى از جنگل‌هاى جلگه‌اى قرار گرفته که در سال ۱۳۴۶ تحت حفاظت قرار گرفت و در سال ۱۳۵۴ به عنوان پناهگاهحیات وحش نامیده شد و هدف از این نگهداری جمعیت این گونه‌های با ارزش در حال انقراض به جمعیتی پایدار برسد و زمینه رهاسازی آن‌ها در طبیعت فراهم شود.

 
 
نظر شما
ادامه