کد خبر: ۴۸۷۳۳
تعداد نظرات: ۴ نظر


حکیم مهر: «علی آغابابایی» در خبرگزاری دانشجو نوشت:

چند روز پیش و در حاشیه برگزاری دوازدهمین اردوی جهادی تیم دامپزشکی بسیج دانشجویی دانشگاه شهید چمران اهواز وقتی به روستا‌های مسیر خسرج شهر حمیدیه رفتیم، سطح آب کمی پایین آمده بود و دیگر نیازی به قایق سواری برای رسیدن به چادر‌های اهالی روستا‌های منطقه نبود و تراکتور برای عبور از جاده کفایت می‌کرد.

بعضی از اهالی هم که آب از خانه هایشان خارج شده بود، کم کم به فکر برگشت بودند هرچند که می‌دانستند هیچ تضمینی نیست که دوباره مجبور به تخلیه نشوند!

یکی از اهالی با تراکتور ما را به خانه اش برد تا گاوش که اسهال گرفته بود را ببینیم، حیاط خانه ا‌ش پر از سگ بود و از آمدن ما هم خوشحال به نظر نمی‌رسیدند و شدیداً پارس می‌کردند. گاو هم چموش و بی قرار شده بود و به سختی مهارش کردیم، دکتر حسن پور آنقدر سریع آمپول را به گاو زد که نتوانستیم بیشتر از یک کف دست از شاتوت‌های درخت داخل حیاطش بخوریم! (با زمینه صدای پارس چندتا سگ وحشی و آزاد(!

داشتیم با تراکتور برمی‌گشتیم که فهمیدیم صبح همان روز، یکی از همان سگها، گوسفندی از گله‌ همسایه را گاز گرفته و دنبه و پشتش را تکه تکه کرده، اما با این شکار، نتوانسته خوراک خوبی نصیب خود کند!

فهمیدیم یک دلخوری و مختصر درگیری هم بین صاحب سگ و گوسفند پیش آمده بود و واقعاً لطف خدا بود که ما اونجا بودیم و لطف بیشتر اینکه دکتر ایمانی با پک کامل جراحی آمده بود! معلوم نبود سر همین گوسفند و سگ چندتا آدم قرار بود به جان هم بیافتند!

گوسفند را با خودمان بردیم و به صاحبش گفتیم ما درمانش می‌کنیم! دکتر زخمش را دید و با سرم و بتادین رقیق آن را شستشو دادیم که طبق اصول مدیریت زخم برای چنین زخم آلوده‌ای صرفاً شستشو تا تخلیه آلودگی کافی است و کم کم خودش جوش می‌خورد، اما اهالی به اینکار راضی نمی‌شوند و این درگیری بدون بخیه زدن خوابیدنی نبود! اهالی این منطقه، کلاً به درمان غیر تزریقی و جراحی بدون بخیه اعتقاد خاصی ندارند!

باوجود تمام آموزه‌های مدیریت زخم و با کمی اصرار، بالاخره دکتر به بخیه کردن راضی شد تا به این دعوای بین صاحب سگ و گوسفند خاتمه دهد! پن استرپ (پنی‌سیلین+استرپتومایسین) هم به گوسفند تزریق کردیم و برای روز‌های آینده هم به صاحبش پن استرپ دادیم تا به گوسفند تزریق کند و جای زخم عفونت نکند...

خلاصه، واقعاً خدا مرحمتی کرد و اولین جراحی اردو‌های جهادی دامپزشکی موجب حل و فصل یک دعوای محلی با نتیجه‌ نامعلوم شد!



انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
0
1
دکتر جان
شما مشکوک نشدین وقتی سگ گوسفند رو گاز گرفته احتمال هاری وجود داشت و هیچ اقدامی نکردین
اگه سگ هار رو تشخیص میدادین بهتر از کار نمایشی بود
محسنی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۳
0
0
دکتر ایمانی کسی هستن که جاشون هیت علمی بودن جراحی هست. بسیار عالم و ادم و اهل پیشرفت هستن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
0
0
موضوع هاری را ندیده گرفته اید.
یک کار غیر علمی انجام داده اید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۴
0
0
هر گاز گرفتنی هاری نیست !!؟؟ اتفاقا"ایجاد هیجان بیهوده و نگرانی بیجا کاملا" عملکردی غیر حرفه ای است .
نظر شما
ادامه