کد خبر: ۴۸۷۳۶

مدیرکل جدید حفاظت محیط‌زیست استان سمنان وعده داد: تا ایجاد یک مرکز تکثیر، نگهداری و رهاسازی کاملا استاندارد از ملحق‌شدن گورخرهای جدید آسیایی به سایت نگهداری گورخر پارک ملی کویر جلوگیری کند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، «امیر عبدوس» در پاسخ به پرسش در خصوص آخرین وضعیت گورهای خرهای منتقل شده به این سایت که انتقال آنها در سال گذشته با سروصدای زیادی همراه بود اظهار کرد: گورخرهای منتقل شده به این سایت در وضعیت مناسبی هستند .

وی با اشاره به استانداردهای جهانی سایت‌های نگهداری و تکثیر حیات‌وحش افزود: یک مرکز تکثیر،نگهداری و رهاسازی استاندارد جدا از استانداردهای حفاظتی به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که کلیه مراحل از انتقال و قرنطینه تا نگهداری، تکثیر و رهاسازی بدون استفاده از بیهوشی انجام شود.

این مدیر مسوول اطمینان داد تا استانداردسازی کامل این سایت از انتقال گونه‌های جدید و از جمله گورخرهای ایرانی به این سایت جلوگیری کند.

مدیرکل جدید حفاظت محیط‌زیست استان سمنان از تهیه یک طرح برای استانداردسازی این سایت خبر داد و گفت: در حال حاضر پیگیری اعتبارات مورد نیاز برای این سایت هستیم. ضمن این‌که بنا داریم که در این طرح از ظرفیت بخش خصوصی نیز استفاده کنیم.

وی با بیان این‌که فرآیند اعلان فراخوان این طرح به زودی اعلام می‌شود، تصریح کرد: با توجه به قرار گرفتن این سایت در پارک ملی کویر که سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی دارد، سرمایه‌گذاران بخش خصوصی می‌توانند درآمدزایی مناسبی از طرح داشته باشند چرا که می‌توان بخشی را برای بازدید گردشگران در آن تعبیه و از محل آن ایجاد درآمد کرد. ضمن آن‌که امکان استفاده از ظرفیت خیرین و دوستداران حیات‌وحش نیز وجود دارد.

وی با بیان این‌که برخی خیرین از هم‌اکنون برای کمک به اجرای این طرح اعلام آمادگی کردند اضافه کرد: حوزه محیط‌زیست ظرفیت خوبی برای استفاده از خیرین دارد که بنا داریم در صورت نیاز از این ظرفیت در راستای حفاظت بهتر از گونه‌های در معرض خطر بهره بگیریم.

مدیرکل جدید حفاظت محیط‌زیست استان سمنان از سلامتی همه گورخرهای ایرانی منتقل شده به این سایت خبر داد و تصریح کرد: خوشبختانه با توجه به تلاش همکاران ما در سایت گورها در شرایط مناسبی هستند.

عبدوس یادآوری کرد: خوشبختانه امسال در همین سایت نگهداری شاهد اولین زایمان گورخر ایرانی در پارک ملی کویر خواهیم بود. 

وی هم‌چنین در پاسخ به پرسشی در خصوص طرح انتقال آب از چشمه‌های قطری به شاهرود که در زمان مدیریت وی در استان گلستان با مشکلاتی روبرو بود گفت: محیط‌زیست حد و مرز نمی‌شناسد همکاران ما در این حوزه می‌کوشند که جهانی بیندیشند و محلی عمل کنند، لذا در اجرای این طرح چه در گذشته و چه در آینده به منافع محیط‌زیست خواهیم اندیشید اگرچه برخلاف آنچه گفته شد هیچ‌گونه مخالفتی با انتقال آب این چشمه‌ها نبوده و هم‌اکنون نیز این فرآیند در حال انجام است.

مدیرکل جدید حفاظت محیط‌زیست استان سمنان تاکید کرد: اختلافات در این طرح به چشمه‌های قطری استان سمنان نبود بلکه در خصوص چشمه زرین‌گل بود که در آن سوی مرزهای استان همجوار ما بوده است.

وی با بیان این‌که تصمیم‌گیری در خصوص آن چشمه‌ها نیز به یک کارگروه ملی داده شد افزود: این کارگروه پس از بازدید میدانی بحث احتمال شور شدن آب رودخانه را مطرح کرد و لذا وزارت نیرو موظف شد که آب مورد نیاز و جایگزین را از منبع دیگری تامین کند.
 
 
نظر شما
ادامه