کد خبر: ۴۸۸۱۲
تعداد نظرات: ۳ نظر

رییس کمیته آموزش عالی کمیسیون آموزش گفت: با حذف رشته های کم طرفدار و بدون بازار شغلی در مقطع تحصیلات تکمیلی، میزان فارغ التحصیلان بیکار کشور کاهش خواهد یافت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خانه ملت، «حبیب اله دهمرده» در خصوص حذف رشته های کم طرفدار و بدون بازار شغلی توسط وزارت علوم در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری تخصصی گفت: این اقدام توسط وزارت علوم باید هر چه سریع تر صورت گیرد؛ البته به شرط آنکه با بررسی های همه جانبه و مطالعات دقیق صورت گرفته باشد.

نماینده مردم زابل، زهک و هیرمند در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: متاسفانه برخی از اقدامات صورت گرفته در وزارت علوم در سال های اخیر، نتوانسته توقعات جامعه دانشگاهی کشور را برآورده کرده و باعث ارتقای سطح کیفی آموزش عالی کشور شود، بنابراین برای اتخاذ چنین تصمیمی باید تمامی جوانب کار، درنظر گرفته شده و بعد از مطالعات دقیق، حذف رشته های کم طرفدار و بدون بازار شغلی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری صورت گیرد.

رشته های کم طرفدار و بدون بازار شغلی، بدون مطالعه ایجاد شد

این نماینده مجلس در دوره دهم افزود: بسیاری از رشته های دانشگاهی کم طرفدار و بدون بازار شغلی، علی الخصوص در مقاطع تحصیلات تکمیلی بدون در نظر گرفتن شرایط کشور و هم چنین موقعیت های شغلی موجود در کشور ایجاد شد و ایجاد شدن این رشته ها و فارغ التحصیل شدن دانشجویان بسیاری در این رشته های کم طرفدار و بدون بازار شغلی، باعث به وجود آمدن معضلات بسیاری از جمله افزایش تعداد بیکاران فارغ التحصیل کشور شد که جای داشت، وزارت علوم برای بهبود این وضعیت فکری می کرد تا از ادامه این روند غلط جلوگیری به عمل می آمد.

رییس کمیته آموزش عالی و علوم پزشکی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: شرایط اشتغال کشور در حال حاضر و هم چنین بیکاری تعداد بی شماری از فارغ التحصیلان دانشگاهی، ثمره اتخاذ تصمیمات ناگهانی و بدون پشتوانه علمی در وزارت علوم است که جای دارد وزارت علوم بتواند با مطالعات دقیق،  جذب دانشجو در رشته هایی که طرفدار و از بازار شغلی مناسبی برخوردار می باشند را صورت داده و بعد از آموزش های لازم، از توان و قدرت فکری فارغ التحصیلان دانشگاهی در جهت توسعه کشور استفاده کند.

 
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
اشتباهات بزرگترها
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
0
1
همین اعتراف که این رشته ها بدون در نظر گرفتن بازار کار در کشور ایجاد شدن،خودش دولت رو به خیانت محکوم می کنه.اینجا چون قانونهایی علیه دولت یا اشخاصی که چنین بازی هایی با سرنوشت مردم انجام می دن وجود نداره،این مسائل همین جوری تکرار می شه!!یه نفر نیست بگه تو این رشته ها رو برای چی می ذاری،یا از اول مشخص کن که این رشته ها بازار کار مثلا بیست درصدی دارن و احتمالا فقط تا 5 سال در کشور می تونه اشتغالزایی داشته باشه و بعد از اون از بین می روند.این زحمت رو هیئت دولت به خودش نداده.الان کلی فارغ التحصیل بیکار افسرده داریم که همین خیانت ها باعث ایجاد این فاجعه شده.خیلی جالبه به فارغ التحصیل یه رشته ای بعد 18سال تحصیل بگی حالا که کار نیست یا نمی شه کار ایجاد کرد برو یه کار از نو شروع کن و درآمد کسب کن.این شنت و میان بر دولت برای رهایی و تعدیل موج عظیم بیکارها در حقیقت خیانتی بزرگ بود که چون کسی یا گروهی(مجلس) نیست پیگیر باشه،هر روز بدتر هم می شه.
پاسخ ها
دکتر حسین زاده
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
در زبان فارسی مثلی وجود دارد که "شنونده باید خودش عاقل باشد " یعنی گیرم رشته ای هم وجود داشته باشد مگر بزور شما را در آن رشته ثبت نام کرده اند !!؟؟ گیرم در ابتدای ورود به آن رشته متوجه نبودی چه خبر است ،در میانه راه که دیدی و شنیدی که چه شرایطی در آینده وجود دارد ! پس چرا تا آخر ادامه دادی !!؟؟
باز هم علی رغم همه اطلاع رسانی ها و وجود اطلاعات و مشخص بودن آینده این نوع رشته ها ، شما توضیح دهید که چرا همچنان حتی با شهریه های گزاف ، بصورت گله ای و فله ای داوطلب ورود به این نوع رشته ها وجود دارد !!؟؟
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۸
0
1
دکتر حسین زاده عزیز ، ضرب المثل دیگری هست که میگه در دیزی بازه، حیای گربه کجا رفته ؟! با این استدلال شما ظرفیت تمام رشته ها باید نامحدود باشه و خود افراد تصمیم بگیرن که فلان رشته رو بخونن یا نه !!!
بنده سالی که دامپزشکی قبول شدم (۱۰سال پیش) شرایط با امروز زمین تا آسمون فرق داشت ! این چند سال خشکسالی و تورم و مشکلات اقتصادی صنعت دامپروری و طیور و کارخانجات وابسته و ... رو به مرز نابودی کشونده و از طرفی افزایش ظرفیت دانشگاه ها، دامپزشک هارو هم نابود کرده، من وقتی فقط ۱۸ سال داشتم از کجا باید آینده رو پیش بینی میکردم ؟! والان باید چیکار کنم ؟! دوباره بشینم بخونم و کنکور بدم ؟!
نظر شما
ادامه