کد خبر: ۴۸۸۳۵

 

رییس کلینیک دامپزشکی پردیسان گفت: روز گذشته (هفتم اردیبهشت ماه) شاهد تولد اولین گوساله گوزن زرد ایرانی در سال 98 بودیم که در این مرکز نگهداری می شوند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «علی عمارلویی» گفت: اکنون نسل گوزن زرد ایرانی در زیستگاه طبیعی آن در کشور منقرض شده که با توجه به اهمیت حفاظت از این گونه ارزشمند، سازمان حفاظت محیط زیست در چند سایت شامل پردیسان (تهران)، دشت ناز ساری، ایلام، ارومیه و خوزستان از آنها نگهداری می کند.

وی درباره وضعیت گوساله تازه به دنیا آمده اظهار داشت: 8 گوزن زرد ایرانی در سایت پردیسان نگهداری می شود که 5 راس نر و سه راس ماده است که امسال یکی از آنها زایمان کرده و گوساله در شرایط بسیار خوب و مساعدی به سر می برد و بسیار نیز بازیگوش است.

وی درباره جنسیت این گوساله گفت: چون تازه به دنیا آمده و ممکن است در صورت دست زدن انسان به آن دیگر مادر به گوساله شیر ندهد، هنوز نمی دانیم جنسیت آن چیست اما به محض مهیا شدن شرایط حتما آن را مشخص خواهیم کرد.

عمارلویی اظهار داشت: گوزن های پردیسان در شرایط بسیار خوبی به سر می برند و معمولا هر ساله نیز زایمان می کنند و بعد از مدتی بچه ها را به سایت های دیگر منتقل می کنیم، این کار با هدف جلوگیری از تداخل ژنتیکی و خونی انجام می شود.

وی تاکید کرد: گام بعدی سازمان محیط زیست در راستای حفاظت از گونه ارزشمند گوزن زرد ایرانی رهاسازی آن در طبیعت و زیستگاه های طبیعی است که البته این کار به مطالعات دقیق و علمی زیادی نیاز دارد چون این تعداد گوزن، سرمایه های ارزشمندی هستند که باید آنها را حفظ کنیم.

گوزن زرد ایرانی یکی از مهمترین گونه های حیات وحش ایران است که در طبیعت ایران منقرض شده است اما سازمان حفاظت محیط زیست از این گونه ارزشمند در چندین سایت حفاظت می کند که کمک زیادی به ماندگاری نسل آن کرده است.

 
نظر شما
ادامه