کد خبر: ۴۸۹۱۲


مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست درخصوص فیلم منتشر شده اخیردرباره بیماری‌های روانی حیوانات در باغ‌وحش‌های ایران گفت: گزارشی دراین‌باره نداشته‌ایم، اما در صورت گزارش تخلف طبق قانون برخورد خواهیم کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، اخیراً فیلمی در شبکه‌های مجازی از رفتارهای عجیب و بیمار‌گونه حیوانات در باغ‌وحش‌های ایران منتشر شده است که نشان می‌دهد این حیوانات شرایط مناسبی را در باغ وحش ندارند.

برای بررسی بیشتر این ویدئو با «مجید خرازیان مقدم» مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست به گفت‌وگو پرداختیم، وی با بیان اینکه نظارت بر مراکز نگهداری حیات وحش اعم از باغ‌های پرندگان وباغ‌های وحش برعهده ادارات کل محیط زیست استان‌ها قرار گرفته است، گفت: تا به امروز آنچه به ما گزارش شده نشان از این شرایط اعلام شده نیست.

خرازیان‌مقدم اظهار داشت: چند وقت پیش موردی درباره تلف شدن یک زرافه در باغ وحش مطرح شد که با بررسی‌های صورت گرفته مشخص شد این زرافه در اثر بیماری از بین رفته است.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست با اشاره به اینکه دستورالعمل‌هایی برای نظارت بر باغ وحش‌ها تدوین کرده‌ایم،‌گفت: شرایط باغ‌وحش‌ها نسبت به سال‌های گذشته بهبود قابل توجهی داشته فضای نگهداری حیوانات در برخی موارد به 10 برابر بیشتر از قبل گسترش پیدا کرده است.

تعطیلی سه باغ وحش در ۳ سال گذشته

وی ادامه داد: اگر باغ‌وحش‌ها خارج از دستوالعمل‌های تدوین شده عمل کنند طبق قانون و مقررات با آنها برخورد خواهد شد همانطور که در دو سال گذشته سه باغ وحش تعطیل شدند.

خرازیان‌مقدم با اشاره به اینکه از 71 باغ وحش موجود در کشور 69 باغ وحش مجوزهای لازم را از سازمان محیط زیست دریافت کرده‌اند، گفت:‌ دو باغ وحش شیراز و مشهد نیز که تا به امروز مجوز دریافت نکرده‌اند با توجه به نزدیک شدن به استانداردهای موجود ممکن است مجوزهای خود را دریافت کنند.

وی با تاکید بر اینکه وضعیت باغ‌وحش‌ها نسبت به 5 سال پیش کاملا پیشرفته داشته و دائما وضعیت آنها رصد می‌شود، گفت: اما ما زمانی می‌توانیم با تخلفات یا نارسایی‌ها برخورد کنیم که گزارش‌های مستند از استان‌ها دریافت کرده باشیم.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست در ادامه  اظهار داشت: فارغ از نظارت‌های استانی که به صورت مستمر بر روی فعالیت‌های باغ‌وحش‌ها انجام می‌گیرد یک نظارت عالیه هم از سوی ستاد محیط زیست انجام می‌گیرد، یعنی اگر موردی مشکوک از استان‌ها گزارش شود و ما گزارش رسمی آنها از ادارات دریافت نکنیم یک کارشناس بدون اطلاع ادارات استانی برای سرکشی به باغ وحش اعزام می‌شود.

خرازیان‌مقدم ادامه داد: با توجه به این توضیحات زمانی می‌توانیم فیلم یاد شده را مستند قرار دهیم که یا استان به ما گزارش دهند یا کارشناسان ستادی این تخلف را تائید کنند و تا حال حاضر گزارشی به ما نرسیده است.

وی خاطرنشان کر: باغ وحش‌های ایران هنوز تا رسیدن به استانداردهای بین‌المللی فاصله زیادی دارند اما به صراحت می‌گویم وضعیت باغ‌وحش‌ها نسبت به سال‌های پیش از 92 قابل مقایسه نیست.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست افزود: اگر موردی به ما گزارش شود و یا روئیت کنیم، صد‌در‌صد طبق قانون عمل خواهیم کرد، حتی اگر لازم باشد درب باغ وحش را هم می‌بندیم.

 


نظر شما
ادامه