کد خبر: ۴۸۹۲۱


رییس گروه بیماری‌های دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه مسئولیت تشخیص علت مرگ حیات‌وحش پارک ملی گلستان، باتوجه به نمونه برداری های صورت گرفته سازمان دامپزشکی است، از افراد غیرمتخصص در این حوزه خواست که از اظهارنظر غیر کارشناسی در این حوزه بپرهیزند چرا که موجب تشویش اذهان عمومی می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، در نوروز امسال لاشه حدود 160 راس قوچ و میش پارک ملی گلستان پیدا شد. ابتدا سرمازدگی به عنوان دلیل احتمالی تلفات این تعداد از حیات وحش مطرح شد، اما پس از آن سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد که به منظور تشخیص علت دقیق مرگ و میرها، آزمایشات سم شناسی و میکروبیولوژی در حال انجام است. اخیرا سیاه زخم به عنوان عامل تلفات از سوی «اسماعیل کهرم» کارشناس و فعال محیط زیست مطرح شده است.

در این باره «سیامک مسعودی» رییس گروه بیماری های حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست درباره علت مرگ و میر حیات‌وحش در پارک ملی گلستان، گفت: مهمترین رکن برای نتیجه گیری جهت تعیین علت هر نوع بیماری و یا مرگ و میر چه در انسان و چه در حیوانات علاوه بر یافته های بالینی و کالبدگشایی، آزمایش های تشخیصی است.

وی افزود: یکی از معضلات و مشکلاتی که با آن روبرو هستیم  که موجب تشویش افکار عمومی می شود، اظهار نظرهای غیر تخصصی در حوزه غیر مرتبط با سابقه علمی و تخصصی است. ضمن تمام احترامی که برای همه عزیزان قائل هستیم، باید اذعان کنم که در مورد تلفات اخیر در پارک ملی گلستان مرجع آزمایشات و رسیدگی، سازمان دامپزشکی کشور است که دارای امکانات و آزمایشگاه های مجهزی است.

رییس گروه بیماری های حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست ضمن رد ادعای سیاه زخم به عنوان عامل مرگ و میر حیات وحش پارک گلستان با اشاره به فرآیند بررسی دلیل تلفات تصریح کرد: پس از گزارش مشاهده تلفات، اکیپ‌هایی از ادارات کل دامپزشکی استان‌های گلستان و خراسان شمالی نسبت به بررسی لاشه‌ها، کالبدگشایی و نمونه برداری اقدام کردند که مسلما درصورت مشکوک بودن به بیماری سیاه زخم از کالبدگشایی اجتناب می شد، همچنین دامپزشک سازمان محیط زیست با اطلاع از وقوع تلفات بلافاصله در محل حاضر و اقدام به نمونه برداری کرد که نمونه ها در اختیار دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و موسسه رازی قرار گرفت.

رییس گروه بیماری های دفتر حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نتایج آزمایش‌های به عمل آمده کاملا مستند و موجود است و نیازی به هیچ گونه پرده پوشی نیست و در نهایت سازمان دامپزشکی باید نتایج را اعلام کند. 

تاکنون بنا به اظهار نظر تخصصی دامپزشکی استان خراسان شمالی احتمال وقوع مرگ و میر در اثر طاعون نشخوارکنندگان کوچک (PPR) منفی اعلام شده، اما اثراتی از بیماری اکتیما مشاهده شده است، اما دلیل اصلی مرگ و میر در سازمان دامپزشکی در حال  بررسی است. یکی از احتمال های مطرح شده نیز مسمومیت بوده که در دست بررسی است.

 


خبرهای مرتبط
نظر شما
ادامه