کد خبر: ۴۸۹۶۹
تعداد نظرات: ۶ نظر
مدیرکل دفتر حیات‌وحش سازمان حفاظت محیط زیست:
«دکتر مجید خرازیان‌مقدم» افزود: سازمان محیط زیست، سازمان دامپزشکی را به عنوان مرجع تشخیص بیماری‌های حیات‌وحش قبول دارد و مستندات هرگونه تلفات را به دامپزشکی ارسال می‌کند ...
 
 

حکیم مهر: مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست با بیان اینکه هنوز نتایج رسمی علت تلفات ۲۰۰ رأسی وحوش در پارک ملی گلستان از سوی سازمان دامپزشکی اعلام نشده است، گفت: ابتلا به براکسی را می توان دلیل اصلی این تلفات دانست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، دهم فروردین ماه خبر و تصاویر کشف ده ها لاشه کل و بز و قوچ میش در دشت میرزا بایلو واقع در پارک ملی گلستان سازمان مورد توجه رسانه ها قرار گرفت.

مسؤولان سازمان محیط زیست با تائید این اخبار از ارسال لاشه حیوانات به سازمان دامپزشکی برای تشخیص علت مرگ این حیوانات خبر دادند واز همان ابتدا گمانه زنی اظهارنظرهای مختلفی درباره علت وقوع این حادثه هم از سوی کارشناسان محیط زیست صورت گرفت، اما سازمان محیط زیست اعلام نتیجه قطعی این حادثه را منوط به اعلام رسمی بررسی علل آن از سوی سازمان دامپزشکی عنوان کرد.

با طولانی شدن زمان اعلام نتایج از سوی سازمان دامپزشکی گمانه ها از علت حادثه از شیوع تب نشخوارکنندگان کوچک تا مسمومیت این وحوش براثر سم پاشی های صورت گرفته برای مبارزه با ملخ های صحرایی گسترش یافت.

تا اینکه امروز یکی از معاونین سازمان دامپزشکی در جریان یک گفت و گوی خبری علت وقوع مرگ وحوش پارک ملی گلستان را بیماری «براکسی» اعلام کرد.

با توحه به اینکه پس از گذشت یک ماه از ارسال نمونه لاشه های تلف شده، رسانه ها انتظار داشتند دلائل مرگ این وحوش از سوی مرجع رسمی آن یعنی سازمان محیط زیست اعلام شود، با «دکتر مجید خرازیان مقدم» مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست به گفت‌وگو پرداختیم.

وی با اظهار قدردانی از سازمان دامپزشکی کشور و کارشناسان سازمان متبوعش که در این مدت برای پیگیری علت این موضوع در تلاش بودند، اظهار داشت: انتظار ما این بود که دامپزشکی کشور ابتدا پاسخ کتبی علت این حادثه را به سازمان محیط زیست ارسال می کرد، چون سازمان محیط زیست به عنوان متولی حیات وحش کشور مرجع اعلام نتیجه این آزمایشات به رسانه ها است.

خرازایان مقدم با بیان اینکه خبر تشخیص علت این بیماری از سوی دامپزشکی را از طریق رسانه ها متوجه شده است، گفت: اعلام نظر قطعی درباره این مساله منوط به دریافت نتایج از سوی دامپزشکی به صورت کتبی است، که تا انجام این مصاحبه چنین پاسخی دریافت نکرده ام.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست درخصوص علت فاسد بودن نمونه لاشه های برداشت شده نیز توضیح داد: یک روز پس از اطلاع از تلفات در این منطقه، یعنی روز 11 فروردین ماه نمونه برداری با همراهی اداره کل دامپزشکی، مسوولان ادارات کل محیط زیست خراسان شمالی و گلستان انجام شد، اما چون از زمان مرگ و کشف لاشه ها حدود 10 روز می گذشت، حدس می زدیم که این نمونه ها ارزش تشخیص نداشته باشند.

وی تاکید کرد: بر اساس وظیفه سازمانی مان و برای علت یابی دقیق تر، این نمونه برداری صورت گرفت.

خرازایان مقدم با اشاره به اینکه در خبر تشخیص علت تلفات حیات وحش در پارک ملی گلستان از قول وی عنوان شده است که علت وقوع این تلفات سرمازدگی بوده است، گفت: بله، قوی ترین علت برای وقوع این اتفاق سرمازدگی تلقی می شد اما احتمال می دادیم مسائل دیگری مثل خوردن علوفه یخ زده در وقوع آن دخیل باشند.

وی تصریح کرد: اگر بیماری «براکسی» را هم دلیل تلفات این وحوش باشد، احتمالات اعلام شده را تایید می کند چراکه بیماری براکسی از طریق باکتری های بی هوازی به وجود می آید، در واقع با خوردن علوفه یخ زده باعث خراشیده شدن دستگاه گوارشی این حیوانات شده و باکتری کلستریدیوم که در اثر خراشیدگی دیواره داخلی دستگاه گوارشی، فضا و زمینه رشدش فراهم می شود، در بدن این حیوانات سم تولید کرده و این سم ایجاد مسمومیت داخلی در بدنشان کرده است.

وی افزود: ضمن اینکه هوای سرد حاکم بر آن منطقه باعث ضعف جسمانی حیوان شده و بنابراین سرما به بروز این بیماری کمک کرده است.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه هر گونه اظهار نظر رسمی در این باره را موکول به اخذ نتایج رسمی از سوی دامپزشکی خواهیم کرد، اظهار داشت: این نوع بیماری بیشتر در میان دام های اهلی رایج است و در اثر خوردن علوفه خشبی و یخ زده به وجود می آید.

وی با بیان اینکه بر طبق این اظهارنظر امکان وقوع بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک به طور قطع منتفی است، ابرازداشت: ما هم از همان ابتدا به براکسی مشکوک بودیم اما قاعده حرفه ای حکم می کرد که تا اخذ نتایج قطعی اظهار نظر نکنیم.

خرازیان مقدم با اشاره به اینکه سازمان محیط زیست، سازمان دامپزشکی را به عنوان مرجع تشخیص بیماری های حیات وحش قبول دارد و مستندات هرگونه تلفات را به دامپزشکی ارسال می کند، گفت: در جهت هم افزایی با دامپزشکی به دنبال این هستیم که تمام نمونه برداری ها، پردازش ها و مرجع اعلام رسمی علل بیماریهای حیات وحش، با تبعیت از یک روند منظم از سوی یکی از این دو سازمان انجام گیرد.

مدیرکل دفتر حیات وحش سازمان محیط زیست با تاکید بر اینکه سرمای بی سابقه روزهای نخستین فروردین ماه علت وقوع این حادثه بوده است، خاطرنشان کرد: در آخرین سرشماری از حیات

پارک ملی گلستان، که در پاییز سال گذشته انجام گرفته است بیش از 180 هزار راس کل و بز، قوچ و میش و جبیر در این منطقه شناسائی شده است. اما از آنجایی که 160 راس از تلفات 200 موردی را قوچ اوریال و میش اوریال در بر می گرفته است این تلفات خسارت بار بوده است.

 

خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
0
0
با سلام بیماری عامل تلفات قطعا براکسی نیست. باتشکر
ناشناس
|
France
|
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
0
0
دوستان سازمان دامپزشکی قطعا اشتباه می کنند،بنده تلفات براکسی در گله گوسفند داشته ام ولی شدت تلفات اینقدر زیاد نبست،بیشتر شبیه تلفات ناشی از پاستورلوز است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
0
0
به چه دلیل قطعا؟؟! براکسی نیست؟
همین که شما شهامت معرفی خودت را ندارید نشانه عدم اطمینان خودتان
به این طرز برخورد غیر علمی تان است!

اگر کلستریدیوم مربوطه با استفاده
از روش های تشخیصی پیشرفته
جداسازی و به تایید رسیده باشد،
شما چگونه به خودتان اجازه می دهید
آن را رد کنید؟؟!

واقعا جای تاسف است!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
........ شما هم که خودتان را معرفی نکردید که ،اینگونه دیگران را متهم می کنید.در ضمن دوستان جدا سازی نکردند و مشکوک هستند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
0
0
دوست عزیز کلستریدیم سپتیکم فلور طبیعی دستگاه گوارش است و برای تشخیصش نیاز به تکنبکهای فوق پیشرفته نیست. به این جهت گفته میشود تشخیص اشتباه است که بر اساس شواهد بخدس میزنند که بیماری براکسی است و بر اساس حدس هم نمیتوان وجود بیماری را پذیرفت. . در روی یک لاشه فاسد شده که شما نمیتوانید بیماری تشخیص دهید و یا باکتری جدا شده را عامل بیماری تلقی کنید.این بیماری به علت اسیب زدن علوفه یخ زده به مخاط شیردان سبب abomasitis میشود و حیوان را میکشد. و از همه مهمتر بیماری عمدتا در بره ها اتفاق میافتد.آیا شرایط یخ زدگی علوفه در منطقه وجود داشته؟ آیا بره ها تلف شدند؟ و خیلی اما های دیگر. غفلت بزرگی که صورت گرفته این است که خیلی بعد از مرگ سهراب دستگاه های مربوطه متوجه قضیه شدند.پس دوست عزیز اگر با روش های به اصطلاح پیشرفته باکتری را جدا کنید ولی علائم را مشاهده ننمایید ارزش ندارد.
دکتر ناصر علیدادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
0
0
به طور کلی بایستی در یک برخورد منطقی و اصولی، با در نظر گرفتن تمامی شواهد و مستندات اپیدمیولوژیک، بالینی، کالبدگشایی، میکروب شناسی، بیوشیمیایی، سم شناسی و هیستوپاتولوژی است که می توان در جهت رسیدن به یک تشخیص علمی حرکت کرد و گرنه بدون اینکه
بدانیم آیا مسیر تشخیص و تایید
تشخیص به درستی طی شده است
یا نه، نمی توان قضاوت صحیح و عادلانه ای از عملکردها داشت.
نظر شما
ادامه