کد خبر: ۴۸۹۹۷
 
 

 «حدود ساعت ۲۲ روز ۱۱ اردیبهشت، پس از گذشت ۸۰ سال از انقراض شیرهای ایرانی در کشور، جفت نر این گونه جانوری ارزشمند از باغ وحش بریستول انگلستان وارد گمرک فرودگاه امام (ره) شد و پس از حدود پنج ساعت تشریفات گمرکی، در کمال صحت و سلامت به باغ وحش محل زندگی جدیدش منتقل شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از زیست بوم، جفت ماده این شیر، طی هفته آینده از باغ وحش دوبلین ایرلند وارد کشور خواهد شد و مسئولین باغ وحش ارم امیدوارند با تکثیر این جانور بتوانند قدم موثری در حفظ نسل آن بردارند».

سیدمحمدرضا پرهیزکار، مدیر عامل مجتمع ارم سبز، در این خصوص گفت:

«هدف اصلی ما از تلاش برای بازگرداندن این گونه اولاً کمک به ازدیاد نسل این حیوان و ثانیاً آشنا کردن هموطنان با حیات‌وحش کشورمان است».

ورود این شیر به باغ‌وحش، با اظهارنظرهای مختلفی روبرو شد. کارشناسان و فعالان محیط‌زیست، احیای این گونه را غیرممکن دانستند و صرفاً آن را انتقال یک حیوان از یک اسارتگاه، به اسارتگاهی دیگر می‌دانند.

«دکتر فراهم احمدزاده» عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی، درباره امکان احیای گونه شیر در زیستگاه‌های قبلی‌اش گفت:

این امکان به چند دلیل وجود ندارد:

اول: گونه‌ای به‌نام شیر ایرانی وجود نداشت و ندارد. آن فقط یک گونه جانوری و شیر است و احتمالاً دوست ندارد ما رویش اسم بگذاریم؛ شیر ایرانی یا هندی و حتی آسیایی و آفریقایی.

این جمعیت قبلاً در ایران و عراق زندگی می کرد و فقط در ایران نبود. تنوع زیستی قائم به مرزهای سیاسی نیست. پس هیچ گونه‌ای ایرانی یا غیره نیست.

دوم: شیر از زیستگاه‌هایش در ایران و عراق منقرض شده است. در حال حاضر زیستگاه مناسبی در منطقه پراکنش قبلی ندارد و حتی پتانسیل تبدیل شدن به زیستگاه مناسب هم ندارد. لذا امکان رهاسازی وجود ندارد. شیر در رأس هرم غذایی اکوسیستم قرار دارد.

سوم: حتی در صورت آماده بودن زیستگاه مناسب نمی‌شود جمعیت گونه بزرگ جثه‌ای مثل شیر را با یک، دو، سه، چهار، پنج فرد احیا کرد.

چهارم: تنوع ژنتیکی پایین است و درون زادآوری اجازه احیا را نمی دهد. اگر جمعیت را لای زرورق بگذاریم که حذف نشود در خوشبینانه‌ترین حالت فقط چند فرد را کپی و تکثیر کردیم.

پنجم: حیوانات باغ‌وحش ربطی به تنوع‌زیستی و محیط‌زیست ندارند. همه جای دنیا خرید و فروش و مبادله حیوان بین باغ وحش‌ها صورت می گیرد.

ورود شیر به یک باغ وحش به معنای احیای این گونه نیست و به مردم دروغ نگوییم.

ششم: به جای ماجراجویی بهتر است از گونه‌ها و جمعیت‌های موجود در کشور حفاظت کنیم که اگر بتوانیم ارزشش صدها و هزارها بار بیشتر از احیای شیر است.

 

نظر شما
ادامه