کد خبر: ۴۹۰۴۷
تعداد نظرات: ۱۵ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در حاشیه سفر به شهرستان آمل:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: در سال جاری با افتخار باید اعلام کنم که با کنترل بیماری‌ها در حوزه دام، طیور و آبزیان، اکنون بزرگترین خدمت را به تولیدکنندگان کشور داشتیم ...

حکیم مهر: رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: با تشدید شدید در امر واکسیناسیون سراسری طیور در کشور، بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان تا حدود ۹۷ درصد کنترل شده و جای نگرانی نیست.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر علیرضا رفیعی پور» در حاشیه سفر به شهرستان آمل، اظهار داشت: در سال جاری با افتخار باید اعلام کنم که با کنترل بیماری‌ها در حوزه دام، طیور و آبزیان اکنون بزرگترین خدمت را به تولید کنندگان کشور داشتیم.

وی ادامه داد، با کاهش هزینه‌ها در حوزه درمانی برای صنعت دام و طیور کشور، قطعاً سود و درآمد آن عاید تولیدکنندگان و رونق تولید و اشتغال در کشور خواهد شد.

وی یادآورشد که متأسفانه شیوع دامنه دار بیماری فوق حاد پرندگان در سال ۹۶ و اوایل ۹۷ خسارت‌های زیادی به تولیدکنندگان دام و طیور کشور وارد شده بود، به طوری که با بسیج همگانی و واکسینه کردن همه طیور، بیماری آنفلوانزای پرندگان در پایان سال به طور کامل کنترل و ریشه کن شد.

جلوی واکسن فروشی بی ضابطه را می‌گیریم

رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین در پاسخ به پرسش در خصوص گلایه‌های مطرح شده در خصوص واکسن فروشی بی ضابطه نیز گفت، فروش واکسن دام توسط اکیپ‌های دولتی یا در قالب خرید خدمت از بخش خصوصی و با ضابطه انجام می‌شود.

دکتر رفیعی پور، افزود: مطمئن باشید که با همکاری تشکلهای مرغداران و دامداران جلوی برخی از این موارد گرفته شده و واقعاً نگرانی بابت تأمین واکسن مورد نیاز دام و حتی طیور در کشور وجود ندارد.

ثبت سفارش واردات ۱۰ درصد گوشت

رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین در خصوص اینکه واردات گوشت قرمز به کشور انجام می‌شود؟ گفت: در سال‌های اخیر ۱۰ درصد گوشت مورد نیاز کشور به مقدار ۱۴۰ تن با واردات تأمین می‌شد، و امسال نیز به همین میزان ثبت سفارش آن انجام شده است.

دکتر رفیعی پور افزود: سفارش‌های داده شده از کشورهایی که سلامت گوشت تولیدی آنها از هر جهت تأیید شود، واردات گوشت گوسفند گرم و گوشت گاوی و گوسفندی منجمد اقدام خواهد شد.

حمایت از طرح پرورش ماهی در قفس

رئیس سازمان دامپزشکی کشور همچنین به اجرای طرح‌های پرورش ماهی در قفس به عنوان یکی از طرح‌های نو با هدف اشتغالزایی و تولید بیشتر دراین بخش خبر داد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی از سرمایه گذاران و متقاضیان این طرح در قالب پرداخت تسهیلات مورد نیاز حمایت و سازمان دامپزشکی نیز حمایت‌های فنی، عملی و بهداشتی خواهد داشت.

دکتر رفیعی پور یادآور شد، اجرای این طرح دراستان های شمالی کشور با توجه به شرایط اقلیمی خاص منطقه تاکنون موفقیت‌های زیادی به همراه داشته است.

 

انتشار یافته: ۱۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Poland
|
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
1
7
.....................
آنفولانزای فوق حاد در هر پنج سال یک سال طوفانی و چهار سال آرام داشته است مگر سال ۹۰ واکسن مصرف شده‌بود که ۹۱ خبری نبود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
ظاهرا در تاریخ دامپزشکی ایران ، فقط مدیران فعلی هستند که ادعا دارند همه بیماریهای کره زمین را ریشه کن می کنند
دكتر بيدار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
4
6
با سلام
ظاهرا اين "تشديد شديد واكسيناسيون" در ايران آنقدر اثرگذار بوده كه توانسته اثرات فرامرزي داشته ودر بقيه كشورهاي درگير دنياهم كه واكسن را مصرف نكرده اند آنفلوانزا را مهار كند!!!!!!!!
تجربه مصر و چين نشان مي دهد كه اين ساز صدايش بعدا درخواهد آمد.
انشااله موفق باشيد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
کشور مصر تولید کننده واکسن آنفلوآنزای فوق حاد نیست و 9 نوع واکسن بدون پوشش کامل و نا منظم مصرف می کند که بسیاری از واکسن های وارداتی با سوش در گردش انطباق ندارد. چین مشکلی نداشته و رتبه اول تولید جهان است و واکسنش را خودش می سازد. در اروپا و آمریکا هم واکسن تولید و در شرایط کنترلی مصرف می شود. در حالی که شرایط اقتصادی ما شبیه چین و مصر است نه اروپا و آمریکا. واکسیناسیون با یک برنامه ریزی صحیح بهترین گزینه برای ایران است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
من تا حالا فقط شرکتهای تهیه و توزیع واکسن را دیدم که از واکسیناسیون حمایت کرده اند. مابقی مخالف بوده اند
دكتر بيدار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
همكار محترم ناشناس
لطفا با واقعيت هاي علمي بازي نكنيد. در كشور مصر 5 واكسن از واكسن هاي مورد استفاده با ويروس در گردش آنها تطابق دارد.
در كشور چين هم تمام واكسن هاي توليد و مصرف شده ،از ويروس خودشان تهيه شده است. 14 سال است كه بدليل تغيير مكرر ويروس، 8بار واكسن عوض كرده اند هنوز هم مشكل دارند و ويروس بومي شده است .مثل شرايطي كه به لطف دوستان و متخصصان خياليشان الان در كشور داريم. واكسن مي زنند و بيماري را در طيور بومي و بعضا صنعتي دارند.
لطفا اگر علم كافي نداريم لااقل تقواي علمي داشته باشيم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
واقعیت علمی این است که ما بیماری را انکار نکنیم.در سالیان گذشته مدیریت سازمان نظیر سال 89 وقتی 50 درصد صنعت مرغ تخم گذار نابود شد اعلام کرد که یک عامل ناشناخته تنفسی عامل مرگ و میر بوده است در حالی که با یک تست ساده مشخص می شود پای فوق حاد در میان است. بزرگترین دستاورد چین و اندونزی حاصل از واکسیناسیون عدم رویداد مرگ ناشی از ابتلا انسان بوده که در سالیان پیشین بالغ بر 500 نفر در سال نیز می رسید. امروزه چین بزرگترین تولید کننده تخم مرغ جهان است و با واکسن بیماری را کنترل کرده است و صنعتش زنده است. البته تغییر سویه بسیار کار درستی است و گمشده صنعت واکسن سازی ما است. بدیهی است که روند کنترل بیماری را می بایست از مرغدارانی پرسید که هر 3 الی 4 سال تمامی سرمایه آنان نابود می شود. واکسیناسیون مختص چین و مصر نیست و با یک سرچ ساده اروپا و امریکا را نیز می بینید که شامل می شود. اما یک اصل بدیهی دانش ویروس شناسی درباره آنفلوانزای پرندگان این است که تغییرات در طبیعت اتفاق می افتد نه در مرغ های صنعتی. در نتیجه واکسن زدن یا نزدن ارتباطی با پیدایش سویه های جدید ویروس که حاصل آنتی ژنیک شیفت است ندارد. آنچه به واکسن مربوط است تغییرات آنتی ژنیک دریفت است.
دكتر بيدار
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
واقعيت اين است كه:
1- همه دست اندركاران صنعت مي دانند انكار بيماري در سال 89 عدم امكان تشخيص بيماري نبود بلكه عليرغم اصرار مديريت آن زمان سازمان دامپزشكي جهت اعلام بيماري، سياست دولت آن زمان مبتني بر عدم اعلام بيماري بود.
2- دستاورد تقريبا 98 درصد كشورها در مبارزه با آنفلوانزاي فوق حاد و عدم ابتلاي انساني حاصل از عدم واكسيناسيون بوده نه واكسيناسيون.
3- صنعت طيور چين با صنعت طيور ايران در هيچ بعدي قابل مقايسه نيست. در مورد موفقيت و عدم موفقيت واكسيناسيون در چين و مصر هم نيازي به توضيح ندارد. مقالات معتبر در اين زمينه بسيار است.
4- تغيير سويه واكسن پروتكلي با برنامه ريزي قبلي نبوده بلكه امري است كه كشورهايي مثل چين كه در دامن واكسيناسيون افتاده اند به آن تن داده اند.مسيري كه انتهاي آن مشخص نيست.
5- دقيقا واكسيناسيون با اين وسعت فقط مختص كشورهايي مانند چين و مصر بوده است و با جستجوي منصفانه و كامل در منابع متوجه مي شويم كه واكسيناسيون بر عليه انفلوانزاي فوق حاد در كشورهاي اروپايي و امريكا فقط محدود به باغ پرندگان(اروپا) و در مقطعي بوقلمون(امريكا)بوده است. مشكل ما همين اندك سرچ ها و اندك علمها است.
6- بحث تغييرات شيفت، تك عاملي نبوده و بستگي به تعدد تحت تيپ ها،تعدد و كثرت ميزبان هاي حساس و مداومت چرخش ويروس در ميزبان و طبيعت دارد. ولي آنچه واكسن هاي مورد استفاده در چين و مصر را ناكارامد مي كند همين تغييرات دريفت است كه پديده "فشاريا فرار ايمني" بر آن دامن مي زند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
1) حالا تصمیم گیری چه به عهده دولت یا سازمان. آیا با انکار بیماری مجددا صنعت طیور کشور در معرض نابودی قرار نگرفت. انکار چه کمکی به حل مشکل کرد جز اینکه مسئله را پیچیده تر نمود.
2) بیشترین مرگ ومیر انسانی مربوط به کارکنان و افراد در معرض طیور در کشور چین و اندونزی بود که با واکسیانسیون این معضل کنترل گردید مقالات متعددی درباره چگونگی نقش واکسیناسیون طیور در کاهش موارد انسانی در دسترس می باشد
3) اتفاقا ما باید خود را با چین مقایسه کنیم کشور ایران در مسیر مهاجرت پرندگان قرار دارد و مرغ داری غیر صنعتی گسترده خود مهمترین عامل انتقال ویروس با مزارع صنعتی به شمار می رود. بدیهی است که مقایسه ایران با اروپا و آمریکا از لحاظ سطح کنترل بهداشتی قابل قیاس نیست.
4) تغییر سویه واکسن آنفلوانزا بدیهی است. آنچه عجیب می باشد استفاده از یک سویه از واکسن آنفلوانزای طیور به مدت 20 سال در ایران است. واکسن آنفلوانزای انسانی هم توسط سازمان بهداشت جهانی هر 2 الی 3 سال تغییر می کند. ویروس آنفلوانزا آنقدر میزبان های متعدد در طبیعت دارد که مرغ صنعتی واکسینه شده یا نشده در این چرخه تغییرات چندان به حساب نمی آید
5) برنامه واکسیناسیون در ایران شامل مرغ تخم گذار است و گسترده نیست و مبتنی با شرایط کشور است. همانگونه که خودتان حداقل اذعان نموده اید بسیاری از کشورها بستگی به شرایطشان واکسن استفاده کرده اند و می کنند. پس تزریق واکسن برخلاف دیدگاه شما که یک تابو در نظر می گیرید در اکثر کشورها اتفاق افتاده و همین الان آمریکا یک ذخیره ملی 60 میلیون دوزی واکسن در اختیار دارد.
6) آنچه باعث پاندمی می شود تغییرات شیفت است که ربطی به واکسن ندارد. تغییرات دریفت نیازمند بررسی سویه های در گردش و تغییر سویه واکسن است. اینکه تغییر سویه واکسن را نقطه ضعف به شمار آوریم همان می شود که سالیان سال واکسن طیور با بذر 20 سال قبل تحویل صنعت گردد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۸
2
5
متاسفانه سازمان فقط امار میدهد.
فقط دقت کنید به امار بالا
فرموده اند که «در سال‌های اخیر ۱۰ درصد گوشت مورد نیاز کشور به مقدار ۱۴۰ تن با واردات تأمین می‌شد، و امسال نیز به همین میزان ثبت سفارش آن انجام شده است»
140 تن در سال؟؟؟؟؟
یعنی 6 کامیون گوشت در سال!!!!

آیا این آمارها دقت کافی دارند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
در کاهش 97 درصدی هم همین مقدار اشتباه کرده اند.
کلی کانون در روستاها داریم
ناشناس
|
France
|
۰۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
1
1
مرغداران و کارگران خودمون بیکار شدند.
ما میتونیم باتوجه به ظرفیت کشورمون تا ۳۰% بیش از نیاز تولید کنیم و ارز آوری داشته باشیم.
وای بر این سوء مدیریت ها...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
البته در این 30 % مازاد تولید ، مواد اولیه ( ذرت و سویا ) رو فراموش کردید لحاظ فرمایید اونم با ارز؟
ناشناس
|
France
|
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
0
1
شما درست میگی. فقط تو خوبی
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۱:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
0
5
به نظر بیشتر شو تبلیغی است تا کار فنی ترسم که به کعبه نرسی اعرابی این ره که تو میروی به ترکستان است
نظر شما
ادامه