کد خبر: ۴۹۱۱۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی ایران گفت: در پی گرانی سایر منابع پروتئینی مردم به مصرف قارچ روی آورده‌اند به نحوی که آمار ما از افزایش 10 درصدی مصرف قارچ خبر می‌دهد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایلنا، «محمدحسن افشار» با بیان اینکه در حال حاضر قیمت کیفی‌ترین قارچ خوراکی یک هشتم گوشت قرمز است، اظهار کرد: پیش‌تر مصرف قارچ تنها در غذاهای فست فودی مرسوم بود، اما اکنون مردم قارچ را در غذاهای سنتی از جمله انواع خورشت‌ها نیز استفاده می‌کنند.

وی ادامه داد: با پیگیری‌های انجمن، جایگزینی قارچ با گوشت قرمز در غذاهای برخی شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ در دستور کار است.

افشار همچنین از افزایش تولید قارچ در کشور در سال‌جاری خبر داد و گفت: پیش بینی می‌شود در سالجاری تولید قارچ در کشور با افزایش 20 درصدی به 180 هزار تن برسد.

به گفته وی، 20 تا 30 درصد قارچ تولیدی کشور در فست فودها و رستوران ها مصرف می‌شود،  حدود 60 درصد آن، مصرف خانگی دارد و 20 درصد نیز صادر می‌شود.

افشار قیمت هر کیلوگرم قارچ در بازارهای صادراتی را 2.5 دلار عنوان کرد.

وی اضافه کرد: اگر قیمت هر دلار را حدود 15 هزار تومان در نظر بگیریم با کسر هزینه‌ها، هر کیلوگرم قارچ در بازار صادراتی 26 هزار تومان فروخته می‌شود.

افشار با بیان اینکه در حال حاضر روزانه 30 تا 40 تن قارچ از کشور صادر می‌شود، افزود: با توجه به تولید مازاد بر نیاز قارچ در کشور، توسعه صادرات این محصول می‌تواند منبع ارزآوری خوبی برای کشور باشد.

وی گفت: هم اکنون کشورهای حاشیه خلیج فارس، عراق و روسیه مشتریان اصلی قارچ ایران هستند.

افشار روسیه را یکی از بزرگترین بازارهای مصرف قارچ در نزدیکی ایران دانست و افزود: روسیه با مصرف سالانه 340 هزارتن قارچ می‌تواند تمام مازاد تولید ایران را جذب و درآمد زایی ارزی مناسبی برای کشور ما داشته باشد.

وی با اشاره به اختلاف نظر کشور روسیه با اتحادیه اروپا بر سر اوکراین ، اظهار کرد: روسیه عمده نیاز قارچ خود را از کشور لهستان تامین می‌کرد، اما پس از اختلاف میان این کشور و اتحادیه اروپا راه برای حضور ایران در بازار روسیه هموارتر شده است که باید آن را قدر دانست.

افشار گفت: کافیست ایران 20 درصد بازار قارچ روسیه را در دست بگیرد تا علاوه بر ارزآوری برای کشور بازار داخلی نیز به تعادل برسد.

رئیس انجمن پرورش دهندگان قارچ خوراکی ایران با تاکید بر اینکه در حال حاضر پرورش دهندگان قارچ محصول خود را به زیان می‌فروشند، گفت: هزینه تمام شده هر کیلوگرم قارچ برای پرورش دهندگان 11 هزار و 800 تومان است که با در نظر گرفتن سود باید 14 هزار و 300 تومان به فروش برسد، اما امروز هر کیلوگرم قارچ 10 هزار و 500 تومان معامله می‌شود.

افشار در پایان اظهار کرد: تنها در روز گذشته 10 تن قارچ مازاد در بازار توسط انجمن جمع شد تا بیشتر از این پرورش دهندگان زیان نبینند.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۲
0
1
وی ادامه داد: با پیگیری‌های انجمن، جایگزینی قارچ با گوشت قرمز در غذاهای برخی شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ در دستور کار است.؟؟؟
حدودا ۹۸درصدقارچ راآب تشکیل میدهد.مگردر۲درصدباقیمانده چقدرپروتئین آنهم ازنوع گیاهی وجودداردکه بتواندجایگزین مناسب گوشت شود
نظر شما
ادامه