کد خبر: ۴۹۱۴۶


مقام‌های رژیم صهیونیستی از مرگ هشت کرکس از نوع کرکس کله سفید گریفن در بلندی‌های جولان اشغالی در اثر مسمومیت خبر دادند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، اداره طبیعت و پارک‌های اسرائیل اعلام کرده که اجساد این پرندگان روز جمعه گذشته پیدا شده است.

مشخص نیست که چه نوع سمی باعث مرگ این کرکس‌ها شده و چه عواملی این اقدام را انجام داده اند و تحقیقات در این باره در جریان است.

مقامات اداره طبیعت و پارک‌های اسرائیل سعی داشتند که با پرورش این نوع کرکس‌ها تعداد آنها را که به شدت رو به کاهش بوده افزایش دهند. فقط ۲۰ پرنده از این نوع کرکس‌ها، در این منطقه موجود بوده است.

به گفته مقام‌های محیط زیست اسرائیل، این حادثه در فصل تخم گذاشتن کرکس‌ها اتفاق افتاده است و احتمالا تخم‌های پرندگان و یا جوجه هایشان هم نمی‌توانند جان سالم به در ببرند.

دو کرکس دیگر و همچنین یک روباه و دو شغال هم در حالی که دچار مسمومیت شده بودند، پیدا شده اند که به کلینیک مخصوص حیات وحش منتقل شدند.

شبکه خبری اسرائیلی "والا"، انگشت اتهام را به سوی مزرعه‌داران و دامداران نشانه گرفته، چون این پرندگان شکاری تهدیدی برای گله های آنها هستند.

بلندی‌های جولان اشغالی واقع در مرز سوریه با اسرائیل، زیستگاه انواع مختلف حیات وحش از جمله انواع پرندگان شکاری است.

اسرائیل در جنگ سال ۱۹۶۷ میلادی بخش های وسیعی از بلندی‌های جولان را اشغال کرد و در سال ۱۹۸۱ میلادی آن را به خاک خود ضمیمه کرد؛ تصمیمی که سازمان ملل متحد و آمریکا به رسمیت نشناخته اند.

با گذشت نیم قرن از اشغال جولان، مردم محلی آن که اکثرا دروزی هستند، هویت سوری خود را حفظ و از پذیرش شهروندی اسرائیل خودداری کرده اند.

با این حال کرکس در سال‌های گذشته برای اسرائیل حکم یک ابزار جاسوسی را نیز داشته است. چند سال پیش مقام‌های رژیم صهیونیستی اعلام کردند، لبنان کرکس بزرگی را به ظن جاسوسی برای تل آویو به دام انداخته است که بعدا با میانجی‌گری سازمان ملل متحد این کرکس آزاد و به اسرائیل بازگردانده شد. اتهام جاسوسی به این پرنده بزرگ پس از آن زده شد که روستاییان متوجه شدند یک دستگاه ردیابی به او وصل شده است.

در آن زمان مقام‌های اسرائیل مدعی شدند، دستگاه متصل شده به این کرکس بخشی از یک طرح پژوهشی است که به دنبال زمینه‌سازی برای بازگرداندن پرندگان شکاری و لاشخورها به خاورمیانه است و کرکس مذکور را از اسپانیا آورده و در بلندی‌های جولان رها کرده‌اند.

دانشگاه تل‌آویو به عنوان مجری این طرح تحقیقاتی اعلام کرده بود، هم روی دستگاه ردیاب و هم بر حلقه فلزی متصل شده به پای این کرکس، نام دانشگاه تل‌آویو حک شده است.

این نخستین بار نبود که کرکسی به اتهام جاسوسی برای موساد گرفتار می‌شود.

در سال ۲۰۱۱ هم یک کرکس در عربستان به ظن جاسوسی به دام افتاد و گمانه‌زنی‌ها در مورد این که استفاده از کرکس‌ها برای جاسوسی، نقشه جدید موساد است خبرساز شد.

آن کرکس هم در حلقه متصل شده به پایش نام دانشگاه تل آویو را یدک می‌کشید و مقام‌های اسرائیلی، جاسوس بودن او را رد کردند.

 

نظر شما
ادامه