کد خبر: ۴۹۲۵۳
تعداد نظرات: ۴ نظر
 
 

«باشگاه خبرنگاران جوان» نوشت:

دامپزشکی علم شناخت بیماری‌های دامی اعم از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان یا بیماری‌های خاص دام است.

فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی می‌توانند برای تاسیس کلینیک دامپزشکی اقدام کنند و یک دامپزشک موفق باید به‌خوبی بیماری‌ها را بشناسد. باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد امروز به بررسی و معرفی این رشته دانشگاهی بپردازد.

معرفی رشته دامپزشکی

دامپزشکی علم شناخت بیماری‌های دامی اعم از بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوان یا بیماری‌های خاص دام، پیشگیری از بیماری‌ها، معالجه بیماری‌ها و همچنین علم تغذیه انسان و دام است.

در نشریه سازمان بهداشت جهانی آمده است: هدف نهایی دامپزشکی درمان حیوانات نیست بلکه به‌طور دقیق تامین مواد غذایی و بهداشت انسان است؛ چرا که با واکسیناسیون دام‌ها می‌توان از مرگ و میر آن‌ها جلوگیری کرد و بر میزان فرآورده‌های دامی افزود و در نتیجه مواد پروتئینی لازم را برای جیره غذایی انسانی تامین کرد. موادی که مقاومت انسان‌ها به‌خصوص کودکان را در مقابل کلیه بیماری‌ها، افزایش می‌دهد و نه‌تنها باعث کاهش قابل ملاحظه هزینه‌های درمانی می‌شود، بلکه جامعه‌ای سالم و فعال بوجود خواهد آورد.

درس‌های رشته دامپزشکی

دروس پایه‌

فیزیک پزشکی، بیوشیمی، فیزیولوژی، ژنتیک حیوانی، جانورشناسی عمومی، آمار حیاتی.

دروس اصلی‌

اصول همه‌گیرشناسی، اصول تغذیه دام، تغذیه اختصاصی دام، تغذیه اختصاصی طیور، آسیب‌شناسی عمومی، آسیب‌شناسی اختصاصی، باکتری‌شناسی عمومی، باکتری‌شناسی اختصاصی و بیماری‌های باکتریایی، کالبدشناسی پایه، کالبدشناسی مقایسه‌ای، انگل‌شناسی و بیماری‌های انگلی، قارچ‌شناسی و بیماری‌های قارچی، ویروس‌شناسی و بیماری‌های ویروسی، ایمن‌شناسی و سرم‌شناسی، سم‌شناسی، فارماکولوژی، ماهی‌شناسی عمومی، جنین‌شناسی نظری، اصول انتخاب و تلقیح مصنوعی دام، بهداشت و پرورش دام، بهداشت و پرورش طیور، تکثیر و پرورش ماهی، پرورش و بیماری‌های زنبور عسل، اصول اصلاح‌نژاد دام، اصول هوشبری نظری، اصول کالبدگشایی و نمونه‌برداری، اصول معاینه دام.

دروس تخصصی‌

بیماری‌های اندام‌های حرکتی، بیماری‌های متابولیک دام، بیماری‌های درونی دام‌های بزرگ، بیماری‌های درونی دام‌های کوچک، بیماری‌های تولیدمثل دام، بیماری‌های طیور، بیماری‌های ماهی، بیماری‌های مشترک انسان و دام، رادیولوژی دامپزشکی، جراحی عمومی دام‌های بزرگ، جراحی عمومی دام‌های کوچک، مسمومیت‌های دام، مامایی دامپزشکی، کلینیکال پاتولوژی، بهداشت و صنایع شیر، کنترل کیفی و بهداشتی مواد غذایی، صنایع مواد غذایی با منشاء دامی نظری، زبان تخصصی.

دروس بالینی‌

عملیات درمانگاهی دام‌های بزرگ، عملیات درمانگاهی دام‌های کوچک، عملیات درمانگاهی مامایی، عملیات درمانگاهی طیور، کارآموزی.

وظایف یک دامپزشک

مهمترین وظیفه یک پزشک شناخت بیماری با توجه به علائم و نشانه‌ها و اظهارات بیمار است؛ کاری که با توجه به علایم مشابه و مشترک برای بیماری‌های مختلف و همچنین تنوع بیماری‌ها بسیار دشوار است. اما با این وجود کار یک پزشک در مقایسه با دامپزشک سهل‌تر است چرا که در شناخت و معالجه بیماری انسانی، می‌تواند از خود بیمار کمک بگیرد.

اما یک دامپزشک در معالجه بیماری حیوانات تنها با بررسی و پژوهش و با تکیه بر دانش خود می‌تواند به بیماری پی ببرد.

یک دامپزشک علاوه بر دانش بسیار و قدرت تجزیه و تحلیل باید زیرک و هوشیار نیز باشد، چون از یک سو بیمار او نمی‌تواند درد خود را بیان کند و دامپزشک باید خود موفق به شناخت بیماری شودد و از سوی دیگر بسیاری از دامداران سنتی ما هنوز فرهنگ استفاده از دامپزشک را پیدا نکرده‌اند و در نتیجه با مشاهده دام بیمار در ابتدا خود از راه‌های سنتی که بسیاری از اوقات اشتباه نیز هست، به معالجه دام می‌پردازند و بعد از این که بیماری به اوج خود رسید و یا حتی دام به بیماری تازه‌ای دچار شد، به دامپزشک مراجعه می‌کنند و تازه هنگام مراجعه به دامپزشک نیز نمی‌گویند که قبلا از چه دارو‌ها و یا روش‌های درمانی استفاده کرده‌اند و در نتیجه اگر یک دامپزشک زیرکی و هوشیاری لازم را نداشته باشد، در شناخت بیماری اشتباه می‌کند.

بررسی بازار کار و آینده شغلی رشته دامپزشکی

پیش از انتخاب رشته مورد علاقه برای تحصیل، آگاهی از بازار کار آن می‌توانددر تصمیم گیری بسیار تاثیرگذار باشد؛ بنابراین در خصوص بازار کار رشته دامپزشکی لازم است بدانید که فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی می‌توانند در مراکز مختلفی از جمله شرکت‌های تولید دارو و فرآورده‌های دامی، شرکت‌های تولید مواد غذایی با فرآورده‌های دامی، سازمان دامپزشکی، موسسه تحقیقات و تولید واکسن رازی، واحدهای دامپروری دولتی و خصوصی و آزمایشگاه‌های تشخیص بیماری های دامی و بیماری‌های انسانی، شرکت‌های تولید دارو و فرآورده‌های دامی، وزارت جهاد کشاورزی، سازمان تحقیقات و ترویج کشاورزی، اشتغال به کار‌های درمانی در بخش‌های طیور، آبزیان، دام‌های بزرگ، دریافت مجوز و تأسیس داروخانه دامپزشکی، راه اندازی مـراکـز مشـاوره و دامـداری و طیور، فعالیت در کارخانه‌های مواد غذایی مانند سوسیس و کالباس سازی، و … مشغول به کار شوند.

همچنین فارغ التحصیلان رشته دامپزشکی می‌توانند برای تاسیس کلینیک دامپزشکی اقدام کنند و به معالجه حیوانات بیمار بپردازند.

وضعیت استخدام دامپزشک در برخی کشور‌های جهان

 - آمریکا؛ پیش بینی‌ها نشان می‌دهد میزان استخدام دامپزشکان بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۲۰، رشد ۳۶ درصدی خواهد داشت. در حالی که متوسط این رشد برای همه مشاغل ۱۴ درصد است.

 - استرالیا؛ در بازه زمانی پنج سال گذشته میزان استخدام در این شغل رشد ۲۲ درصدی داشته و رشد زیاد در آینده برای آن پیش بینی شده است.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۲:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
0
1
در مورد استفاده از پاراکلینیک و آزمایشگاه های مختلف در هنگام تشخیص بیماری های مختلف دام، پرندگان، آبزیان، زنبور عسل و کرم ابریشم که در موارد متعدد بدون آنها
تشخیص و درمان صحیح امکان ناپذیر است، هیچ اشاره ای نشد!
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۷
1
12
شلغم فروشی آیندش از این رشته بهتره فقط عمر آدم تلف میشه ما رفتیم شما این اشتباه رو نکنید
دکتر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
0
6
دوستان درسته شرایط واقعا سخته اما خداییش بیاییم خودمونو با پزشکها مقایسه نکنیم الان شرایط برای فارغ التحصیل های phd برق دانشگاه شریف تو کشور از صافکار و مکانیک صد درجه خراب تره و فنی کار ها کارشون سکه هستش
هر زمانی نظام و سازمان دامپزشکی کمی از وزارت بهداشت الگو برداری کنه شرایط بهتر خواهد شد
بنظرم برای بیرون رفت از این مشکلات باید ظرفیت های دامپزشکی سراسری کمتر و پذیرش دانشگاه ازاد به کلی متوقف بشه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۸
0
1
به وضعیت خراب دامپزشکی ،سازمان نظام دامپزشکی هم دامن زده و شرایط رو بدتر کرده! ............ فارغ التحصیلان دامپزشکی .......... بدبخت در گذران عادی مونده شما دیگه چی می گین!!کارگر فلان جا سه ماه حقوق نگرفته،دامپزشک فارغ التحصیل اصلا شغل نداره که حقوق بگیره!!! ..................... مجلس هم که فقط نماد ظاهری داره و البته مجلس دولت هست نه مردم ...............................
نظر شما
ادامه