کد خبر: ۴۹۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی خراسان رضوی، قزوین، قم و خراسان شمالی

 

رئیس جدید آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی منصوب شد
 
طی حکمی از سوی مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی، دکتر ناظم شیرازی به سمت رئیس آزمایشگاه این اداره کل منصوب شد. در حکمی که از سوی دکتر ناصر مرگان ازغدی ابلاغ شده است، آمده است:

جناب آقای دکتر محمدحسین ناظم شیرازی

باسلام و صلوات بر محمد و آل محمد ص و احترام؛

نظر به حسن سابقه و تجارب ارزنده جنابعالی و با توجه به ضرورت توسعه فعالیتهای آزمایشگاهی و فعالیت آزمایشگاه تخصصی مواد غذائی کشور در اداره کل دامپزشکی استان، به موجب این ابلاغ به عنوان رییس آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی تعیین و منصوب می‎شوید تا امور محوله را با استفاده از امکانات مربوطه برابر مقررات و به نحو شایسته انجام دهید. توفیق روزافزون شما را از خداوند متعال خواهانم.

 

----------------------------------------

 

طی فرآیندی تحقیقاتی در اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی، نقش دامپزشکی در پدافند غیرعامل ترسیم شد


توانایی در ایجاد ارتباط با مراکز بین المللی از قبیل؛ سازمان جهانی بهداشت دام و کسب اطلاعات زودهنگام از آنها در جهت ایجاد آمادگی پدافندی، ارتقای توانایی تشخیص و شناسایی سریع عامل بیماری در جهت اقدامات واکنش سریع بعدی و بررسی نقش دامپزشکی در کاهش هراس جامعه در زمان درگیری با بیماری ها از جمله محورهایی است که در این نقشه راهبردی به آن پرداخته شده است.
مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی با اعلام موارد فوق، اعلام داشت: سامانه GIS از جمله ابزارهایی است که از طریق آن در مجموعه فعالیت های پدافند غیرعامل در دامپزشکی استان توانسته ایم نسبت به شناسایی مستمر کانون های بیماری دامی از طریق مراقبت فعال و غیر فعال و ثبت اقدامات در پیشگیری از بیماری در آن توفیق داشته باشیم.
دکتر ناصر مرگان ازغدی، تطابق وضعیت کانون بیماریها با مختصات جغرافیایی، شناسایی  سریع وقوع اپیدمی های منطقه ای، امکان پیش بینی و پیشگیری در مختصات جغرافیایی و نیز امکان ایجاد تجهیزات قرنطینه ای و کنترل تردد در منطقه خطر بیماری و نیز امکان ایجاد لایه های امنیتی در محدوده کانون های بیماری ها را  بر اساس استراتژی ملی از دیگر موارد مواردی دانست که با استفاده از سامانه GIS توانایی آن در استان فراهم شده است.
وی در ادامه، ارتقاء و تجهیز سیستم اطلاعات جغرافیائی بیماری های دامی و بیماری های مشترک بین انسان و دام(بیماری های هشدار دادنی) را به سیستم هشدار  (Alarm) و نیز ارتقاء سیستم های پایش و مراقبت بیماری ها را از دیگر دستاوردهای دامپزشکی استان در این حوزه دانست و یادآور شد با توجه به موفقیت سامانه یادشده در زمینه دام، بسط سیستم به واحد های
اپیدمیولوژیک طیور نیز صورت گرفته و نظر به تجربه موفق حاصل شده و اهمیت قرنطینه ها در پیشگیری از بروز بیماری ها، گسترش آن به  قرنطینه های دامی و واحد های اداره نظارت بر بهداشت عمومی دامپزشکی نیز در حال انجام است.
دکتر ازغدی افزود: با توجه به اهمیت موضوع، پایش و مراقبت بیماری ها بر اساس شاخص های اپیدمیولوژیک با اتکای بر داده های جغرافیایی مربوطه و همچنین، ثبت و نمایش جابجائی، نقل و انتقال دام، طیور و آبزیان و فراورده های دامی بر روی نقشه انجام شده است تا تمهیدات لازم در این حوزه ها نیز در جهت پدافند غیرعامل صورت گیرد.
وی از آزمایشگاه های تشخیصی دامپزشکی نیز به عنوان عاملی مهم در جهت کنترل مخاطرات و تهدیدات بیولوژیکی یاد کرد و افزود: دو آزمایشگاه مرکز بررسی بیماری های دامی در گلمکان و آزمایشگاه کشوری کنترل کیفی مواد غذایی در مشهد، از قابلیت شناسایی سریع تهدیدات در حوزه تهدید علیه امنیت مواد غذایی برخوردار شده اند.
مدیر کل دامپزشکی استان خاطرنشان ساخت: آزمایشگاه های یادشده، از منظر بهداشتی، امکان شناسایی سریع عوامل در تهدیدات بیولوژیک را داشته و ایجاد بانک میکروبی و ذخیره ژنتیکی عوامل بیماری زای ایران و کشورهای منطقه، بررسی شیوه انتشار عوامل بیماریهای اخطار کردنی از قبیل شاربن، بوتولیسم، تب برفکی،  آنفلوآنزای فوق حاد، تب های خونریزی دهنده و . . . در برنامه فعالیت های آن ها قرار دارد.

 

---------------------------------------

 

توقیف خودروی حمل غیر مجاز ماهی توسط دامپزشکی قزوین

 

اداره کل دامپزشکی استان قزوین اعلام کرد : یکدستگاه خودروی وانت نیسان که اقدام به حمل غیر مجاز بیش از یک هزار کیلو ماهی جهت توزیع در شهرستان قزوین کرده بود توسط بازرسان دامپزشکی قزوین توقیف شد.
بنابر این گزارش ؛ محموله این خودرو شامل انواع ماهی تازه ومنجمد ومیگو فاقد گواهی حمل بهداشتی بود، که پس از تنظیم صورتجلسه ونمونه برداریهای لازم ، فرد متخلف به مراجع قضایی معرفی شد.

----------------------------------------

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی:
بیش از 26 هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی غیربهداشتی در استان ضبط شد

 

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی گفت: 26 هزار و 43 کیلوگرم فرآورده خام دامی غیربهداشتی در این استان ضبط و از این مقدار 12 هزار و 300 کیلوگرم نیز معدوم شد.

دکتر مجید روحانی نژاد افزود: مقدار مواد خام معدوم شده طی مدت مشابه سال گذشته 67 تن بوده که از این مقدار 55 تن متعلق به شیر خام بوده است.

وی با اشاره به اینکه طی 10 ماه سال‌جاری یک هزار و 518 مورد بازرسی از مراکز جمع آوری شیر خام انجام شده است و 33 مورد غیر بهداشتی طی این بازرسی‌ها مشاهده شده است، ادامه داد: از این تعداد 12 مورد به مراجع قضایی معرفی شده و سه مرکز جمع آوری شیر خام نیز پلمپ شده است.

روحانی نژاد مقدار شیر خام ضبط شده را طی این مدت سه هزار و 600 کیلوگرم ذکر کرد و اظهار داشت: از این مقدار 330 کیلوگرم معدوم و دو هزار و 600 کیلوگرم نیز مورد استفاده مشروط قرار گرفته است.

به گفته وی در سال‌جاری روزانه 250 تن شیر در استان تولید شده است که 50 درصد از این مقدار به استان‌های دیگر صادر شده است.

این مسوول با بیان اینکه در سال‌جاری 33 هزار تن شیر خام به سایر استان‌ها صادر شده است توضیح داد: تمامی خوردروهای حمل شیر خام باید تا پایان شهریور ماه سال‌جاری به مخازن استیل مجهز می‌شدند که تاکنون 142 خودرو به این مخازن مجهز شده و کمتر از 10 درصد دیگر نیز باید مجهز شوند.

وی بیان کرد: 53 هزار و 680 لاشه دامی در کشتارگاه‌های استان مورد بازدید قرار گرفته که از این مقدار 190 لاشه معدوم شده و مقدار گوشت استحصالی 1950 تن بوده است.

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی تعداد طیور کشتار شده در کشتارگاه‌های استان را دو میلیون و 740 هزار قطعه بیان کرد و گفت: از این مقدار 13 هزار و 469 قطعه معدوم شده و مقدار گوشت استحصالی 4833 تن بوده است.

وی میزان عسل تولیدی استان را 480 تن در سال ذکر کرد و ادامه داد: از این مقدار 50 کیلوگرم در سال جاری معدوم شده است.

روحانی نژاد اشاره کرد: حدود 48 هزار و 800 بازدید از مراکز عرضه فرآورده‌های خام دامی توسط بازرسان این اداره کل انجام شده است که از این تعداد بازرسی بیش از 645 مورد غیر بهداشتی شناسایی و 174 مورد نیز به مراجع قضایی ارجاع داده شده است.

 

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
آریا پارس اوشن
|
-
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۳
0
0
ممنون از وبلاگ خوبتون
نظر شما
ادامه