کد خبر: ۴۹۳۱۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
تلخندهای یک دامپزشک:
آیا می‌دانید علیرغم اینکه دامپزشکی شغلی پرمخاطره بوده و دامپزشکان علاوه بر کار در شرایط پرخطر فیزیکی، در معرض انواع بیماری‌های مشترک بین انسان و دام نیز هستند، دامپزشکی جزو مشاغل سخت زیان‌آور طبقه‌بندی نمی‌شود؟!
 
 

دردِ نداشتن سختیِ کار، علیرغم داشتن سخت‌ترین کار!

دکتر میرجلال سیدرسولی

کارهای سخت و زیان‌آور، کارهایی است که در آن‌ها عوامل فیزیکی، شیمیایی، مکانیکی و بیولوژیکی محیط کار، غیر استاندارد بوده و در اثر اشتغال کارگر تنشی به مراتب بالاتر ازظرفیت‌های طبیعی (جسمی و روانی) در وی ایجاد گردد که نتیجه آن بیماری شغلی و عوارض ناشی از آن بوده و بتوان با به کارگیری تمهیدات فنی، مهندسی، بهداشتی و ایمنی و غیره، صفت سخت و زیان‌آور بودن را از آن مشاغل کاهش یا حذف نمود.

به موجب ماده ۱ آیین‌نامه اجرایی بند (۵) جزء (ب) ماده واحده قانون اصلاح تبصره (۲) الحاقی ماده (۷۶) قانون اصلاح مواد (۷۲) و (۷۷) و تبصره ماده (۷۶) قانون تأمین اجتماعی مصوب ۱۳۵۴ و الحاق دو تبصره به ماده (۷۶) مصوب ۱۳۷۱ ـ مصوب ۱۳۸۰ ـ موضوع تصویب‌نامه شماره ۱۵۳۶۵/ت۳۶۰۰۵هـ مورخ ۱۳۸۶/۲/۵، مشاغل به دو گروه الف و ب تقسیم‌بندی می‌شوند.

 - گروه الف: مشاغلی که صفت سخت و زیان‌آوری با ماهیت شغل وابستگی دارد اما می‌توان با به کارگیری تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر مناسب توسط کارفرما سختی و زیان‌آوری آنها را حذف نمود.

 - گروه ب: مشاغلی که ماهیتاً سخت و زیان‌آور بوده و با به کارگیری تمهیدات بهداشتی، ایمنی و تدابیر فنی توسط کارفرما‌، صفت سخت و زیان‌آوری آن‌ها کاهش یافته ولی کماکان سخت و زیان‌آوری آنها حفظ می‌گردد.

مطابق با بخش اول بند (ب) تبصره ۲ قانون بازنشستگی پیش از موعد در مشاغل سخت و زیان آور، داشتن حداقل بیست سال متوالی و یا بیست و پنج سال متناوب اشتغال در کارهای سخت و زیان آور که در هر مورد حق بیمه مدت مزبور را نیز به صندوق تامین اجتماعی پرداخت کرده باشند، بدون شرط سنی می‌توانند درخواست خود را به ادارات کار و امور اجتماعی استانها جهت طرح در کمیته‌های استانی ارائه نمایند.

و حال یک سوال:

آیا می‌دانید علیرغم اینکه دامپزشکی شغلی پرمخاطره بوده و دامپزشکان علاوه بر کار در شرایط پرخطر فیزیکی، در معرض انواع بیماریهای مشترک بین انسان و دام نیز هستند، دامپزشکی جزو مشاغل سخت زیان‌آور طبقه‌بندی نمی‌شود؟!

یکی از خواسته‌های به حق شاغلین رده‌های مختلف شغلی دامپزشکی، قرار گرفتن این شغل جزو مشاغل سخت و زیان‌آور است.

نگاهی به شرح وظایف و عملکرد برخی رده‌های شغلی دامپزشکی نیز موید آن است که این درخواست، خواسته‌ایست به حق و حتی گاهی آسیبهای وارده به برخی همکاران دامپزشک در پاره‌ای موارد، جانکاه و غیرقابل بازگشت بوده است.

علاوه بر احتمال آسیبهای مستقیم فیزیکی و شیمیایی، ساعت کاری نامناسب نیز مساله‌ساز است و بعنوان مثال کلینیسینی که جهت انجام یک سزارین اضطراری باید نیمه‌شب از خواب برخیزد و حتی بدتر از آن، یک بازرس کشتارگاه که بصورت دائمی ناگزیر از بیداری و کار در ساعات بامدادی‌ست، در حال جدالی با هورمون ملاتونین و ساعت بیولوژیک بدن است بخاطر کسب لقمه‌ای نان حلال! پیرو این قضیه، خوابیدن در طی روز بمنظور جبران کمبود خواب شبانه هم آثار منفی خاص خود را در پی خواهد داشت و ضعف دائمی، کوفتگی عضلات، خواب‌آلودگی و ترمیم دیرهنگام آسیبها و امراض از عواقب آن خواهد بود.

خطر همیشه در کمین دامپزشکان است و موارد خطر‌ و مشکلات به‌سان دریاییست که ذکر تک‌تک آنها مثنوی هفتاد من می‌طلبد و بعنوان قطره‌ای از این دریا، ابتلاء تعداد زیادی از همکاران کلینیسین و تکنسین به تب مالت و یا بازرسان گوشت کشتارگاهها به انواع مشکلات حرکتی و استخوانی نظیر دیسک کمر و آرتروز، تنها قطراتی‌ست از این دریای پرخطر آسیبهای فیزیکی و شیمیایی و بیماریهای مشترک بین انسان و دام.

امید که با تلاش­های مستمر مسئولین ذی‌ربط و تعامل با ادارات کار، این مهم نیز محقق گردد...

دکتر میرجلال سیدرسولی

 ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸

 

خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
1
1
صاحب نداشتن این سازمان مهمترین مشکله....تمام تصمیمات رو هم واسه دکترای عزیز میگیرن که خسته نشن بقیه کشکن...افسوس
نظر شما
ادامه