کد خبر: ۴۹۳۷۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در شهر کرمان همچنان در مرحله‌ی پاس‌کاری و نامه‌نگاری و برگزاری جلسه باقی مانده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فردای کرمان، جمعیت سگ‌های بدون صاحب اما مدام در حال افزایش بوده و شهروندان کرمانی از این‌که در خیابان‌های حتی اصلی این شهر شاهد حضور سگ‌های گرسنه هستند شاکی‌اند. شهرداری اما گویا عجله‌ای برای ساماندهی این وضعیت ندارد.

ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در شهر کرمان همچنان در مرحله‌ی پاس‌کاری و نامه‌نگاری و برگزاری جلسه از سوی شورای شهر، شهرداری و استانداری و حامیان حیوانات باقی مانده است.

با پایان کشتار سگ‌ها و راه‌اندازی پناهگاه در کرمان حالی‌که قرار بود این حیوانات پس از جمع‌آوری از سطح شهر عقیم شوند؛ اکنون این پروسه به‌طور ناقص در حال اجراست آن هم در شرایطی که نه پناهگاه وضعیت مناسبی دارد و نه حامیان حیوانات توانایی تامین هزینه‌های بالای غذارسانی و درمان حیوانات آسیب‌دیده. به این وضعیت این را اضافه کنید که عقیم‌سازی سگ‌ها نیز اخیرا به‌طور کلی متوقف شده است.

جمعیت سگ‌های بدون صاحب اما مدام در حال افزایش بوده و شهروندان کرمانی از این‌که در خیابان‌های حتی اصلی این شهر شاهد حضور سگ‌های گرسنه هستند شاکی‌اند. شهرداری اما گویا عجله‌ای برای ساماندهی این وضعیت ندارد. در این‌باره، تاکنون بارها از سوی حامیان حیوانات اعتراض و انتقاداتی مطرح شده؛ نتیجه اما منجر به برگزاری جلسات مکرر و نامه‌نگاری‌های اداری شده است.

در تازه‌ترین تصمیم، شورا و شهرداری قرار بر آن می‌گذارند تا همچون دیگر واگذاری‌ها، پناهگاه و امر ساماندهی سگ‌های بلاصاحب را هم به یک شرکت خصوصی واگذار کنند. آن‌طور که «علیرضا شهیدی»؛ نایب رئیس انجمن حمایت از حیوانات کرمان پیش از این گفته است قرار بوده مفاد قرارداد و شروط شهرداری برای انجام این کار و در نهایت کار واگذاری پناهگاه تا اول اردیبهشت‌ماه جاری انجام شود.

اکنون و در حالی‌که اردیبهشت‌ماه تمام شده، شهیدی  می‌گوید که هنوز کاری صورت نگرفته است.

او در این‌باره گفت: «چند روز پیش جلسه‌ای در استانداری با حضور آقای نژادخالقی (مدیرکل امور شهری و شوراهای استانداری) برگزار شد که نمایندگانی از شهرداری، دامپزشکی، محیط زیست، فرمانداری و انجمن حامیان نیز حضور داشتند. در این جلسه نیز با پیشنهاد انجمن مبنی بر این‌که فعلا تنها راه پیشِ ‌روی شهرداری برای ساماندهی این وضعیت واگذاری پروسه به یک شرکت خصوصی است موافقت شد».

شهیدی افزود: «یک شرکت برای تحویل کار اعلام آمادگی کرده و حالا شهرداری باید شرایط پیمان را اعلام کند».

وی ادامه داد: «انجمن حامیان تاکید دارد که هرچه زودتر این شرایط اعلام و نهایی شود. از سال گذشته این اقدام کلید خورده ولی هنوز در چرخه‌ی اداری معطل مانده است آن هم در شرایطی که وضعیت پناهگاه اصلا مناسب نیست و تلاش‌های بی‌وقفه‌ی حامیان در غذارسانی به سگ‌های بدون صاحب نیز پاسخگوی نیاز نیست».

نایب رئیس انجمن حمایت از حیوانات کرمان با اشاره به قول نژادخالقی مبنی بر تعیین‌تکلیف واگذاری تا یک هفته‌ی آینده اظهار کرد: «در کنار تاخیر زیادی که در واگذاری پیش آمده، نگرانی‌هایی درباره‌ی شرایط واگذاری پناهگاه به شرکت خصوصی نیز وجود دارد». وی گفت: «از جمله نکاتی که تاکید داریم شهرداری در تهیه‌ی شروط واگذاری مورد توجه قرار دهد این است که برخلاف دیگر واگذاری‌ها، این شرکت از محل چنین کاری درآمدی ندارد و باید هزینه‌ی بالایی نیز برای ساماندهی حیوانات انجام دهد.»

شهیدی اظهار کرد: «علاوه بر این، ورود شرکت خصوصی به این پروژه، نباید به‌معنای پایان کار تلقی شود؛ ساماندهی سگ‌های بلاصاحب در هیچ شرایطی بدون همراهی سازمان‌های مرتبط اعم از دامپزشکی و حتی خود شهرداری امکان‌پذیر نیست و انتظار داریم شهرداری در تدوین شروط پیمان به این مسائل توجه کند».

نایب رئیس انجمن حمایت از حیوانات کرمان افزود: «تعیین ناظر بر اجرای پروژه‌ی ساماندهی سگ‌ها هم حتما یکی از مفاد این پیمان خواهد بود اما در جلسه‌ای که اخیرا داشتیم، از سوی دامپزشکی که یکی از ناظران خواهد بود اعلام شد شرایط فعلی پناهگاه را مطابق با استانداردها نمی‌دانند و ایراداتی وجود دارد». شهیدی با بیان این‌که انجمن نیز بر استاندارد شدن پناهگاه تاکید دارد و از آن استقبال هم می‌کند، گفت: «اما اگر قرار باشد نظارت در این سطح انجام شود شهرداری باید اکنون و در مرحله‌ی واگذاری، پناهگاهی را تحویل بخش خصوصی بدهد که استانداردهای مدنظر دامپزشکی را داشته باشد. نمی‌شود مخروبه‌ای با انواع و اقسام مشکلات تحویل داد و در عوض نظارتی براساس استانداردها بر آن انجام داد.»

وی با تاکید بر این‌که پس از واگذاری پروژه‌ی ساماندهی سگ‌های بلاصاحب انجمن همچنان بر فعالیت‌ها نظارت خواهد داشت، با گلایه از تاخیرهای شهرداری در این زمینه تصریح کرد: «تعجب می‌کنم چرا آقای عالم‌زاده؛ شهردار محترم به‌طور جدی به این قضیه ورود نمی‌کنند؟ خود ایشان واقف هستند که وضعیت سگ‌های بلاصاحب در شهر کرمان شرایط بحرانی دارد و ما نمی‌دانیم چرا به این بحران در حد و اندازه‌ی ابعاد آن نمی‌پردازند»

وی گفت: «قرار بود تا اول اردیبهشت‌ماه کار واگذاری تمام شود ولی ما اردیبهشت را پشت سر گذاشتیم و تازه شورای شهر نامه‌ای به شهرداری نوشته که شرایط واگذاری را اعلام کند؛ این‌که چه‌قدر طول بکشد تا این شرایط تهیه شود بماند، پس از این هم، مجدد باید این شرایط به کمیسیون مربوطه در شورای شهر ابلاغ و آنجا بررسی شود و در صورت تصویب مجدد به شهرداری برگردد تا امر واگذاری از سوی شهرداری آغاز شود».

شهیدی اظهار کرد: «وقتی شرایط پیمان نوشته شود انجمن نیز ورود کرده و نظرات خود را اعلام می‌کند و رفع ایرادات احتمالی و رسیدن به نقطه‌نظر واحد با شهرداری هم مدتی طول خواهد کشید و ما بابت این تاخیرهایی که پیش آمده و خواهد آمد نگران هستیم».

نایب رئیس انجمن حمایت از حیوانات بلاصاحب در کرمان با اشاره به دشواری‌های کار غذارسانی به سگ‌ها که با کمک‌های داوطلبانه‌ی حامیان در حال انجام است،  اظهار کرد: «عقیم‌سازی سگ‌ها مدت زیادی است که متوقف شده است.»

او افزود: «فقط داریم یک‌سری کارهای روزمره را انجام می‌دهیم؛ شهرداری چنانچه از سوی مردم موردی اعلام شود، سگ‌ها را جمع‌آوری و به پناهگاه منتقل می‌کند. سپس چنانچه حیوان آسیب دیده باشد حامیان کار درمان را انجام می‌دهند. غذارسانی نیز توسط حامیان انجام می‌شود.»

شهیدی با تاکید بر ورود جدی‌تر شورا و شهرداری به این مسئله اظهار کرد: «کشتار حیوانات کاملا منتفی است و شورا و شهرداری هم آن‌طور که بارها گفته‌اند قصد چنین کاری را ندارند؛ انجمن و مردم هم چنین اجازه‌ای را نخواهند داد. در چنین شرایطی انتظار ما آن است که کار را سرعت دهند تا هرچه زودتر به شکل هدفمند و مناسب‌تری ساماندهی انجام شود.»

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۱
0
0
آقای شهیدی فرموده اید مردم اجازه کشتار را نمیدهند .همین مردم هم حاضر نیستند به خاطر مطرح شدن امثال شما و عدم توانایی دستگاه های مسئول ، شهر به یک سگدونی بزرگ تبدیل بشه. که شده و هیچ چشم انداز روشنی هم برای حل این مسئله وجود نداره.
نظر شما
ادامه