کد خبر: ۴۹۳۸۰
تعداد نظرات: ۶ نظر
اختلاف نظر مسئولین علوم پزشکی و دامپزشکی همدان درباره آمار تب مالت:
در حالیکه معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی همدان از شیوع بیماری تب مالت در این استان و قرار گرفتن در رده دوم کشوری خبر داده است اما مدیرکل دامپزشکی همدان این آمار را نپذیرفت ...

حکیم مهر: در حالیکه دانشگاه علوم پزشکی همدان از شیوع بیماری تب مالت در این استان و قرار گرفتن در رده دوم کشوری خبر می داده است اما مدیرکل دامپزشکی همدان این آمار را نپذیرفت.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، رییس مرکز بهداشت استان همدان روز چهارشنبه در جلسه اعضای کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی همدان بیان کرد: پیشگیری از تب مالت یکی از دغدغه های جدی ما است که نیازمند همکاری و توجه فرمانداران است.

«دکتر رشید حیدری مقدم» با بیان اینکه با ابزارهای و راهکارهای کنونی در کنترل تب مالت موفق نبودیم، اضافه کرد: سال گذشته میزان ابتلا به تب مالت نسبت به سال 96 در سه شهرستان نهاوند، کبودراهنگ و اسدآباد افزایش داشته است.

وی ادامه داد: استفاده از شیوه های سنتی برای پیشگیری از تب مالت یکی از دغدغه های حوزه سلامت همدان است و وضعیت کنونی گویای مشکل در واکسیناسیون دام ها یا افزایش ورود دام به استان است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی ابن سینای همدان گفت: سال 96 در استان همدان 928 مورد ابتلا به تب مالت گزارش شده بود که در سال گذشته با افزایش 33 درصدی این رقم به یک هزار و 233 مورد رسید.

حیدری مقدم افزود: با ابزار، تجهیزات، نگاه و راهبرد کنونی، مدیریت فردا محکوم به شکست است چرا که راهکارها با توجه به شرایط باید تغییر کند.

اما مدیرکل دامپزشکی همدان در پاسخ به این موضوع اظهار داشت: سال گذشته با هزینه کرد 10میلیارد ریال برای تامین واکسن، بیش از 580 هزار راس دام واکسینه شدند.

«دکتر محمدرضا رسولی» خاطرنشان کرد: سال گذشته از یک هزار و 880 مورد خونگیری که از گاوداری های سطح استان صورت گرفت چهار مورد برسلوز مشاهده شده است.

وی اضافه کرد: همچنین در زمینه دام سبک بین سه تا پنج درصد شیوع این بیماری ثبت شده است و امسال هم درصدد پایین آوردن این رقم هستیم.

مدیرکل دامپزشکی همدان اظهار داشت: روش های گزارش دهی و محاسبه میزان بروز تب مالت در کشور یکسان نیست.

رسولی ادامه داد: با وجود فعالیت های صورت گرفته از سوی دامپزشکی برای مقابله با تب مالت اما لازم است سایر دستگاه ها نیز به وظایف خود عمل کند.

وی گفت: باید این استان را از استان های پیشرو در مقابله با تب مالت دانست و قرار گرفتن همدان در رتبه دوم شیوع بیماری تب مالت قابل باور نیست.

مدیرکل دامپزشکی همدان ادامه داد: تمامی کشتارگاه های استان همدان به سیستم های نوین مجهز شده اند بنابراین در زمینه تب مالت تنها به واکسیناسیون نباید فکر کرد.

رسولی افزود: طبق اظهار نظر مراجع علمی، فرایند واکسیناسیون بیش از 30 درصد در پیشگیری از شیوع تب مالت تاثیر ندارد و 20 مولفه دیگر در این زمینه دخیل هستند.

معاون دفتر امور اجتماعی استانداری همدان نیز در این زمینه بیان کرد: آمار تب مالت در همدان مطلوب نیست و باید از تمامی عوامل موثر در بروز این بیماری جلوگیری شود.

«مهرداد نادری فر» اضافه کرد: مطالعه مجددی باید درباره عامل بروز تب مالت صورت گیرد تا اگر به مولفه ای بی توجهی شده بود در دستور کار قرار گیرد.

وی از متولیان جهاد کشاورزی و امور عشایر خواست برای پیشگیری از بروز تب مالت فعال شوند و اظهار داشت: این بیماری تنها از طریق لبنیات منتشر نمی شود بلکه دیگر مولفه ها نیز در انتشار آن موثر هستند.

 
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
1
1
اینها نشان می دهد بایستی سازمان دامپزشکی برای مبارزه اساسی با بیماری های مشترک انسان و دام بودجه و اعتبارات کافی داشته باشد که تامین
آنها فقط در وزارت بهداشت به عنوان
چتر سلامت واحد و هماهنگ کننده کلیه
نهادهای بهداشتی کشور امکان پذیر است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
0
3
روز به روز کتمان بیماری ها شیوع پیدا می کند.
در صفحه 33 برنامه و دستور العملهاي اجرايي بهداشت و مديريت بيماري هاي دامي در سال 1397 (یا همان پروتکل 97) که در سایت سازمان موجود هست ، نام آلوده ترین استان در شمال غرب کشور ذکر شده است اما مدیر کل مربوطه ، مصاحبه هاو ادعاهایی داشته که غیر قابل باور است.

اگر این کتمان ها ادامه یابند ، اعتبارات سازمان قطع خواهد شد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۲
0
2
کل استان همدان فقط ۱۸۰۰ مورد خونگیری صورت گرفته!! در شهرستان کوچک ما در استان فارس در سال ۹۷ هر ۶ ماه یک بار حدود ۲۵۰۰ مورد خونگیری صورت گرفته. یعنی در سال ۹۷ حدود ۵۰۰۰ سر دام خونگیری شدن و این حجم کار تنها توسط دو نفر انجام شده.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۳
0
2
طبیعی است که وزارت جهادکشاورزی که
دست سازمان مظلوم دامپزشکی را چه در تخصیص بودجه و امکانات و چه در جذب بهتربن های نیروهای کشور از معتبرتربن دانشگاه های کشور به دلیل اعمال
نفوذ و ورود تحمیلی نورچشمی های
کم توان بسته است، نمی خواهد ضعف
خود را بپذیرد.
دم خروس و قسم دروغ به اینجا می گویند:

نام و مشخصات بیماران تب مالت معلوم است. وزارت بهداشت نفعی ندارد که بخواهد بیمار دروغی معرفی کند و تشخیص بروسلوز هم که خیلی پیچیده نیست!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۵
0
0
......................... با وجود تلاش های بی شائبه و شبانه روزی همکاران دامپزشکی ولی واقعیتی غیر قابل انکار وجود دارد که با این تعداد نیرو و این اعتبارات قطره چکانی دامپزشکی به تنهایی فادر به کنترل بیماریها نیست .....................
دغدغه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۷
0
0
سلام لطف کشانی که اطلاعی از شیوع تب مالت در کشور داران استان اول آلوده کشور کدوم استان هست
نظر شما
ادامه