کد خبر: ۴۹۴
واکسن رایج فعلی، مصونیت در مقابل آنفلوآنزای انسانی (فصلی)‌ را باعث می‌شود و علیه آنفلوآنزای پرندگان و خوکی مصونیت نمی‌دهد؛ البته از مساله نو ترکیبی دو نوع ویروس در یک میزبان جلوگیری می‌کند...
dasrtet
با نزدیک شدن فصل پاییز و با توجه به اضطراب عمومی در مورد آنفلوآنزا خصوصا آنفلوآنزای خوکی، تصور می‌شود که اقبال عمومی به دریافت و تزریق واکسن بیشتر از سنوات گذشته باشد. تعداد کارخانه‌های تولیدکننده این واکسن در دنیا انگشت شمارند و مجموعا قادر به تولید کمتر از 10 درصد جمعیت دنیا هستند؛ لذا مقامات بهداشتی کشورمان و نیز متخصصان عفونی نگران مصرف بی‌رویه و بی‌مورد واکسن آنفلوآنزا هستند، چون در این صورت افراد نیازمند واقعی از دریافت آن محروم خواهند شد.

در این زمینه باید مسوولان بهداشت و درمان و همکاران پزشک و داروساز اطلاع‌رسانی کافی داشته باشند و فهرست گروه‌های نیازمند به واکسن در محل مناسب و قابل رویت مراجعان در داروخانه‌ها نصب شود.

افراد نیازمند به واکسن آنفلوآنزا

افراد مسن بالاتر از 60 یا 65 سال

کودکان 6 تا 23 ماهه

نقص ایمنی، دریافت‌کنندگان کورتن، شیمی‌درمانی، دیالیزی‌ها

امراض مزمن (ریوی، قلبی، کلیوی، متابولیک) مانند: آسم، برونشیکتازی، دیابت و...

کارکنان حرفه‌های پزشکی و بهداشتی که در تماس با بیماران هستند

ساکنان آسایشگاه‌ها و کارکنان آنها

خانم‌های بارداری که بعد از سه ماهه اول بارداری بافصل شیوع آنفلوآنزا مواجه شوند.

کودکان و نوجوانان 6 ماه تا 18 ساله که به دلایل طبی مجبور به مصرف طولانی مدت آسپیرین می‌باشند.

مراقبین و سایر اعضاء خانواده افراد در معرض خطر مذکور

در نظر داشته باشید

واکسن رایج فعلی، مصونیت در مقابل آنفلوآنزای انسانی (فصلی)‌ را باعث می‌شود و علیه آنفلوآنزای پرندگان و خوکی مصونیت نمی‌دهد؛ البته از مساله نو ترکیبی دو نوع ویروس در یک میزبان جلوگیری می‌کند.

واکسن آنفلوآنزا خوکی تزریقی است و از ویروس‌‌های کشته شده تهیه شده و چون در محیط تخم‌مرغ رشد یافته؛ لذا افراد حساس به تخم‌مرغ باید از مصرف آن خودداری کنند؛ البته واکسن نوع استنشاقی نیز موجود است که از ویروس‌های زنده ضعیف شده تهیه شده است.

واکسن باید از سوش‌های ویروس شایع همان سال تهیه شده باشد که می‌تواند 90 70 درصد از بیماری پیشگیری و تا‌50 درصد نیاز به بستری بیمارستانی را کاهش دهد.

 

 

نظر شما
ادامه