کد خبر: ۴۹۴۲۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

اگر غذای شما شامل موادی همچون زایلیتول شیرین کننده باشد، در این صورت ممکن است سگتان واقعا در دردسر بیفتد. در حقیقت، بسیاری از غذا‌ها هستند که فقط مختص انسان‌ها بوده و اگر سگی به آن‌ها لب بزند، دچار مشکلات اساسی می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از برترین‌ها، چه کسی می‌تواند در برابر آن چشم‌های درشت و لبخند بامزه‌ی سگ‌ها مقاومت به خرج دهد؟ آیا دادن یک جایزه خوشمزه به آن‌ها اشکالی دارد؟ یا این که اگر به آن‌ها بخشی از غذای خودمان را بدهیم اشکالی دارد؟ خب، این مسئله بستگی به این دارد که غذای شما چیست و شامل چه موادی می‌شود.

اگر غذای شما شامل موادی همچون زایلیتول شیرین کننده باشد، در این صورت ممکن است سگتان واقعا در دردسر بیفتد. در حقیقت، بسیاری از غذا‌ها هستند که فقط مختص انسان‌ها بوده و اگر سگی به آن‌ها لب بزند، دچار مشکلات اساسی می‌شود. بسیاری از این نوع غذاها_ که ادعا می‌کنیم برای سگ‌ها بسیار خطرناک هستند _ ممکن است حتی سبب مرگ حیوانات خانگی شما بشوند. پس حواستان را به دقت جمع کنید. اگر می‌خواهید بدانید که این مواد غذایی شامل چه چیز‌هایی می‌شوند در ادامه با ما همراه باشید.

زایلیتول

شکلات، آدامس، خمیر دندان، محصولات پخته شده یا هر چیز دیگری که شامل زایلیتولِ شیرین کننده باشد، باید از سگتان دور بماند. این ماده می‌تواند باعث شود که قند خون سگ شما به صفر برسد و کبدش از کار بیفتد.

علائمی که در این مواقع باید به دنبالش بگردید شامل استفراغ، خستگی، بی حالی و مشکلات هماهنگی اعضای بدن هستند. نهایتاً ممکن است سگ شما به یک باره از هوش برود. از کار افتادن کبد می‌تواند در طول چند روز اتفاق بیفتد.

آواکادو

دادن یک میوه‌ی خوشمزه به سگ که اشکالی ندارد، دارد؟ این مسئله بستگی به نوع میوه دارد. به طور مثال، آواکادو شامل ماده‌ای به نام پرسین است. این ماده برای افرادی که به پرسین حساسیت ندارند، بسیار مفید است. اما مصرف بیش از حد آن می‌تواند به استفراغ و اسهال برای سگ‌ها منجر شود.

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که به آواکادو علاقه دارید، بهتر است سگتان را از آن دور نگه دارید. وقتی می‌گوییم آن‌ها را از آواکادو دور نگه دارید، یعنی پوست، دانه، برگ و خود میوه مد نظرمان است؛ چرا که ماده‌ی پرسین در تمامی آن‌ها یافت می‌شود. همچنین، گیر کردن دانه‌ی آن در روده یا شکم می‌تواند برای سگ‌ها بسیار مرگبار باشد.

الکل

الکل دقیقا همان تاثیری را روی کبد و مغز سگ‌ها می‌گذارد که روی اعضای بدن انسان دارد. اما میزان بسیار کمتری از الکل می‌تواند خطراتی بدون جبران را برای حیوان خانگی تان به ارمغان بیاورد. فقط مقدار اندکی از هرچه دارای الکل است، می‌تواند شدیداً مضر باشد و سبب استفراغ، اسهال، مشکلات هماهنگی اعضای بدن، مشکلات تنفسی، کما یا حتی مرگ شود. این نکته را هم مدنظر داشته باشید که هرچه سگتان کوچکتر باشد، میزان اثرگذاری الکل بر روی او نیز بیشتر خواهد بود.

سیر و پیاز

سیر و پیاز در هر شکل و فرم‌هایی اعم از پودر، خام، پخته یا خشک شده، باید از سگ‌ها دور بمانند. این مواد خوراکی می‌توانند گلبول‌های قرمز خون سگ را بکشند و سبب کم خونی مفرط او شوند. مقدار بسیار کم و ناچیز پیاز می‌تواند بدون هیچ خطری مصرف شود. اما مقدار زیاد آن خصوصاً اگر به یک باره مصرف شود، ممکن است مثل سم عمل کند. در این شرایط دنبال علائمی از ضعف، استفراغ و مشکلات تنفسی بگردید.

قهوه، چای و مواد دیگری که کافئین داشته باشند

اگر می‌خواهید که سگتان در تمام طول روز سرزنده باشد، پس بهتر است که به او اسباب بازی بدهید، کافئین می‌تواند به راحتی او را بکشد. حواستان باشد که چای و قهوه به دهان سگتان نرسد و حتی دانه‌ی این دو گیاه نیز در دسترس سگتان نباشد.

همچنین سگتان را از کاکائو، شکلات و نوشیدنی‌های انرژی زا نیز دور نگه دارید. کافئین می‌تواند در برخی از روش‌های درمانی مثل مسکن یا دارو عمل کند. اگر فکر می‌کنید که ممکن است سگتان کافئین مصرف کرده باشد، پس بهتر است که سریعاً به دامپزشک مراجعه کنید.

انگور و کشمش

قطعاً خوراکی‌های بهتری وجود دارد که بخواهید آن‌ها را به سگتان بدهید. کشمش و انگور می‌توانند کلیه‌های سگتان را از کار بیندازند و مقدار اندکی از آن‌ها سگتان را مریض می‌کنند. علائم خوردن این مواد، استفراغ پی در پی است. به جز این سگ در طول روز کسل و افسرده به نظر می‌رسد.

شیر و باقی فرآورده‌های آن

در یک روز گرم تابستانی بخواهید بخشی از بستنی خود را به سگتان بدهید که حال او هم جا بیاید، در نگاه اول ایده‌ی جالبی به نظر می‌رسد. اما بهتر نیست که به جای بستنی به او مقداری آب سرد بدهید؟ به خاطر این که شیر و فرآورده‌های آن می‌توانند سبب اسهال یا باقی مشکلات گوارشی در سگ‌ها بشوند و یا ممکن است آلرژی‌های غذایی را در آن‌ها فعال کنند. پس جدا از این کار خودداری کنید.

آجیل

سگتان را از هر نوع آجیل یا غذا‌هایی که درونشان آجیل دارند، دور نگه دارید. فقط شش دانه آجیل تاند خام یا پخته شده می‌تواند یک سگ را مریض کند. علائمِی که پس از خوردن آجیل در سگ‌ها بروز می‌کند، عبارت است از: رعشه‌ی عضلانی، استفراغ، تب بسیار زیاد و ضعف در پا‌های عقبی. خوردن شکلاتی که حاوی آجیل باشد هم ممکن است وضع را بدتر کند و حتی سبب مرگ حیوان شود.

شکلات

بیشتر افراد می‌دانند که شکلات برای سگ‌ها خوب نیست. مشکل شکلات تئوبرومین نام دارد. این ماده در تمامی انواع شکلات، حتی شکلات سفید هم وجود دارد. اما خطرناک‌ترین نوع آن شکلات تلخ است. شکلات می‌تواند سبب ایجاد استفراغ و اسهال در سگ‌ها بشود. همچنین ممکن است به مشکلات قلبی، رعشه، غش و مرگ آن‌ها نیز منجر گردد.

تکه‌های چربی و استخوان

تکه‌های چربی چه در حالت پخته شده و چه در حالت خام می‌تواند سبب مشکلات زیادی در بدن سگ‌ها شود. جالب است که دادن استخوان به سگ‌ها یک عمل کاملاً طبیعی به نظر می‌آید، اما ممکن است سبب خفه شدن سگ یا ایجاد جراحت در روده‌های این جانور شود.

خرمالو، هلو و آلو

مشکلی که تمامی این میوه‌ها دارند، دانه هایشان است. دانه‌ی خرمالو می‌تواند روده‌ی کوچک سگ‌ها را به طور کلی ویران کند یا حتی روده هایشان را مسدود نماید. این اتفاق در حین خوردن دانه‌ی آلو و هلو نیز امکان افتادن دارد. دانه‌ی هلو و آلو حاوی ماده‌ی کایند است که برای انسان‌ها و سگ‌ها یک ماده‌ی سمی به حساب می‌آید.

تخم مرغ خام

برخی از افراد رژیم غذا‌های خام را برای سگ‌های خود در نظر می‌گیرند. اما تعداد زیادی از دامپزشکان معتقدند که تخم مرغ خام اصلاً ایده‌ی خوبی برای خوراندن به سگ‌ها نیست؛ چرا که ممکن است حاوی برخی از باکتری‌های کشنده باشد.

گوشت و ماهی خام

گوشت و ماهی خام نیز همانند تخم مرغ خام می‌توانند سبب مشکلاتی شوند که به آن‌ها «مرضِ ماهی» یا «مرض سالمونِ سمی» می‌گویند. در این حالت سریعاً باید به دنبال کمک‌های پزشکی بگردید. اولین نشانه‌های این مشکل، استفراغ، تب و زخم‌های چرکی در سگ‌ها است.

نمک

دادن خوراکی‌های نمکی مثل چیپس به سگ‌ها اصلاً ایده‌ی قشنگی نیست. خوردنِ بیش از حد نمک می‌تواند سگ‌ها را تشنه کند. این بدین معنی است که برای یافتنِ آب به هر راهی دست می‌زنند و این کار، شدیدا خطرساز است.

چرا که ممکن است از منابع ناپاکی، آب خود را تامین کنند. علائم خوردن نمکِ بیش از حد عبارت است از: استفراغ، اسهال، افسردگی، رعشه، دمای بالای بدن و غش! این موضوع همچنین می‌تواند منجر به مرگ سگ شود.

غذا‌ها و نوشیدنی‌های شیرین

قند و شکر همان کاری را با سگ‌ها می‌کند که با انسان می‌کند. این ماده‌ی غذایی می‌تواند سبب افزایش وزن و حتی دیابت در سگ‌ها شود.

دارو‌های شخصی

به هیچ وجه نباید از دارو‌های خودتان برای سگ‌ها استفاده کنید، چرا که سریعاً سبب ابتلا به بیماری‌های صعب العلاج می‌شود و حتی ممکن است آن‌ها را بکشد. استامینوفن و ایبوپروفن دو مورد از متعارف‌ترین مسکن‌ها هستند و قطعاً باید خارج از دسترس سگ‌ها قرار بگیرند.

آشپزخانه

در آشپزخانه موادی به غیر از خوراکی وجود دارد که ایضاً آن‌ها هم برای سگ‌ها خطرآفرین هستند. موادی مثل آرد کیک یا آرد معمولی! پس درب آشپزخانه باید همیشه بسته باشد.
اگر سگتان چیزی که نباید بخورد را خورد...

در این صورت باید سریعاً با دامپزشکی محل زندگی تان تماس بگیرید و یا او را به آن محل انتقال دهید.

سگ‌ها چه چیز‌هایی را می‌توانند بخورند؟

با مشورت دام پزشک می‌توانید یک رژیم غذایی سالم را برای سگتان ترتیب دهید که شامل غذا‌های پخته و خالص و بدون چربی باشد. اما در برخی مواقع می‌توانید از غذای انسان‌ها به عنوان جایزه استفاده کنید. اما مقدار آن باید بسیار کم باشد.

این هم از چند پیشنهاد خوب برای غذا دادن به سگ ها:

گوشت

گوشت مورد نظر باید به خوبی پخته شده و چربی‌های قابل تشخیص و استخوان هایش کاملاً از آن جدا شده باشد.

میوه‌ی تازه

تکه‌هایی از سیب، پرتقال، موز و هندوانه می‌توانند جایزه‌های خوشمزه‌ای برای سگتان باشند. فقط یادتان باشد که دانه‌های میوه را از قبل خارج کرده باشید.

اندکی سبزیجات

چند تکه هویج، لوبیا، برش‌های خیار و حتی کدو می‌تواند انتخاب بسیار خوبی برای سگ‌ها باشد. اما او را از سیب زمینی‌ها دور نگه دارید.

برنج و ماکارونی

برنج و ماکارونیِ پخته شده هم می‌توانند غذا‌های بسیار خوبی برای سگ‌ها باشند. همچنین، برنج پخته شده همراه با مرغ هم درمان مناسبی برای شکم دردِ سگتان است.

 
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
0
1
چقدر پیچیده شد!
نظر شما
ادامه