کد خبر: ۴۹۴۲۹
تعداد نظرات: ۱ نظر

مدیرکل دامپزشکی خراسان شمالی در مصاحبه با صداوسیمای این استان، عامل اصلی تلفات اخیر وحوش پارک ملی گلستان را بیماری براکسی Braxy ذکر کرد و گفت: این تشخیص بر اساس یافته های بالینی، عملیات کالبدگشایی و درنظر گرفتن شرایط محیطی در آن بازه زمانی بوده که در سازمان دامپزشکی هم تایید شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی خراسان شمالی، در نخستین روزهای فروردین ماه امسال بیش از ۱۶۰ رأس قوچ و میش و ۳ رأس آهو در پارک ملی گلستان تلف شدند و دهم فروردین بود که خبر و تصاویر لاشه این حیوانات که در دشت میرزابایلو از مناطق پیرامونی روستای آرمادلو در نزدیکی جاده آسیایی کشف شده بودند، مورد توجه رسانه‌ها و فعالان محیط زیست قرار گرفت.

پس از آن بود که فرضیه هایی از سوی منابع مختلف ازجمله سازمان حفاظت محیط زیست و انجمن ها و فعالان زیست محیطی بیان شد که در نهایت، سازمان دامپزشکی با استناد به یافته های علمی، بروز بیماری براکسی در اثر شوک سرمایی شدید در منطقه را عامل اصلی این تلفات اعلام کرد.

«دکتر سید محمدمهدی احمدی» در مصاحبه با سیمای استانی شبکه اترک در این باره گفت: با وجود این که این تلفات در محدوده تحت نظارت این اداره کل نبود، اما با توجه به درخواست های انجام شده، بازدید و نمونه برداری لازم انجام شد که پس از آزمایشات سم شناسی در مرکز استان، ظن اصلی که مسمومیت وحوش بود، رد شد؛ هم چنین در مشاهدات و آزمایش های دیگر هم فرضیه رخداد طاعون نشخوارکنندگان کوچک رد شد، اما چون مدت زمانی از بروز تلفات سپری شده بود، امکان انجام آزمایش های میکروبی میسر نبود.

وی ادامه داد: پس از نمونه برداری تکمیلی و ارسال به مرکز تشخیص سازمان دامپزشکی و کنار هم گذاشتن شواهد بالینی و تست های تشخیصی، بیماری براکسی تایید شده است.

به گفته وی، این بیماری غیرواگیر اما کشنده است و عامل آن نوعی باکتری‌ های بی هوازی هستند که به طور طبیعی در تعداد اندک در دستگاه گوارش نشخوارکنندگان وجود دارند، اما بر اثر عواملی مانند خوردن علوفه یخ‌زده یا تیغ‌دار که در شکمبه حیوانات ایجاد خراش و زخم می‌کند، تکثیر می‌شوند و تولید سم می کنند که به مسمومیت داخلی و نهایتا مرگ حیوان منجر می‌شود. بر این اساس، درواقع این حیوانات در سرمای شدید از علوفه یخ‌زده مصرف کرده بودند که باعث ایجاد زخم در دستگاه گوارش آن ها شده بود.

دکتر احمدی در ادامه این گفت و گو، شمار وحوش تلف شده در اثر این رخداد را با استناد به آمار اعلام شده از سوی حفاظت محیط زیست، 160 رأس ذکر کرد و افزود: پس از آن، مورد دیگری از بیماری در منطقه مشاهده یا گزارش نشده است و می توان گفت که بیماری عفونی و واگیرداری در منطقه وجود ندارد.

پارک ملی گلستان نخستین پارک ملی ثبت شده کشورمان و یکی از ذخیره گاه‌های بزرگ ژنتیکی دنیاست که در فهرست آثار یونسکو نیز به ثبت رسیده است. گستره جغرافیایی این پارک ملی، بخش هایی از سه استان خراسان شمالی، گلستان و سمنان را در بر می گیرد.

 

خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۴
0
0
برادسو یا براکسی نوعی آبومازیت است نه رومینیت!
نظر شما
ادامه