کد خبر: ۴۹۴۶۳
تعداد نظرات: ۲ نظر

اعلام خبر ورود فناوری جدید در تولید واکسن‌های دام، طیور و آبزیان به اندازه‌ای بازتاب داشت که منجر به دعوت رییس سازمان دامپزشکی کشور به استودیو روی خط خبر شبکه خبر سیما جهت کسب اطلاعاتی تازه درباره آن شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، «دکتر علیرضا رفیعی‌پور»، رییس این سازمان در پاسخ به این پرسش که فناوری جدید تولید واکسن ها شامل چه مواردی می شود، اظهار کرد: تولید واکسن محدود به واکسن نیست و در حال حاضر 50 نوع واکسن در حال استفاده است، حال یک شرکت دانش‌بنیان بخش خصوصی برای ورود تکنولوژی و تولید واکسن با کمک تامین بذر مناسب اعلام آمادگی کرده است.

وی با بیان اینکه این امر به معنای تامین نبودن واکسن‌های لازم نیست، افزود: در واقع طی یک‌سال گذشته در کشورمان دو موضوع را به صورت جدی دنبال کردیم و آن اینکه ما  فقط قرار نیست واکسن‌های آماده مصرف وارد‌کنیم؛ کما اینکه به دلیل تحریم‌ها در خیلی از تکنولوژی‌ها و حتی مواد تولید واکسن تحریم هستیم. طی یکسال گذشته به دستور جناب وزیر و اقدامات دامپزشکی، نیازهای تولید هر واکسن که بذر مادر عامل بیماری‌زاست پیگیری شده است.

رفیعی‌پور با بیان اینکه اگر تاکنون ما فقط یک تولیدکننده دولتی موسسه رازی را داشتیم که قریب به یک قرن است فعالیت می‌کند، خوشبختانه با نگاه وزارت جهادکشاورزی و سازمان دامپزشکی کشور، طی دو سال گذشته سومین شرکت دانش‌بنیان بخش خصوصی در کشور در حوزه تولید واکسن های دام، طیور و آبزیان نیز شکل گرفته که شرکت جدیدی است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه چهارمین سایت واکسن‌سازی بخش خصوصی کشور در آینده نزدیک راه اندازی شود و ایران به فهرست صادرکنندگان واکسن در حوزه منطقه ای بپیوندد، در حوزه آماری گفت: در حال حاضر در تولید داخل واکسن مورد استفاده بیماری‌های دامی 95 درصد و در حوزه واکسن‌های طیور 35 درصد خوداتکایی وجود دارد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور با بیان اینکه در ایران سالهاست برای ارزیابی ویروس‌های فعال علیه دام و طیور در کشور ارزیابی صورت می گیرد، اما در حوزه تولید واکسن ماده اولیه و استراتژیک تولید واکسن را تولید نکرده‌ایم، افزود: دلیل این امر نیز نداشتن بذر مادری بیماری‌ها بوده که طی دو سال گذشته با تلاش دانشمندان حوزه‌های مختلف از جمله مرکز ملی تشخیص و آزمایشگاه مرجع سازمان دامپزشکی کشور که به تولید بذر مادری بیماری آنفلوآنزای پرندگان ورود کرده یا یک شرکت دیگر بخش خصوصی و همچنین معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در آینده نزدیک در مورد تولید بذر نیز کشورمان وارد عرصه خواهد شد.

رفیعی پور اظهار امیدواری کرد به زودی بذر که ماده اولیه واکسن است و تا به حال تولید نمی‌شده است تولید شود و تولید کنندگان داخلی کشورمان از واکسن‌هایی که شرکت دانش بنیان تحت‌حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به این مهم دست یابیم.

به گفته وی، تولید بذر واکسن پروژه علمی سنگینی است و دلیل آن هم این است که دانشمندان حوزه دامپزشکی باید ویروس‌ها و میکروب‌های در گردش را بعد گردآوری نمونه‌ها شناسایی و سپس در بانک مناسب نگهداری کنند و بعد از خالص سازی در اختیار واکسن ساز قرار دهند.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشتا
|
United States of America
|
۱۲:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۶
1
2
اساسا اگر فرض کنیم همه جا اقتصاد دولتی بد بوده ,آیا عملکرد موسسه رازی در این بخش هم بد بود چرا میخواهیم نتیجه یک قرن زحمات میر شمسی ها و شفیعی ها را زیر سئوال ببریم .باور کنید موسسه هنوز هم می تواند .البته بخش پژوهشش به دانشگاه منتقل شود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۰
موسسه شده محل انجام پایان نامه ها. دانشگاه ها اگر امکانات پژوهش داشتن اینطور نمیشد
نظر شما
ادامه