کد خبر: ۴۹۴۹۵

طی چند روز گذشته، تعدادی عکس و فیلم مبنی بر آلودگی آب سد گلابر و مرگ تعداد قابل توجهی از ماهیان پرورشی این منطقه منتشر شده است، البته تاکنون علت آلودگی آب‌های تجمیع شده پشت این سد مشخص نشده و شرکت آب منطقه‌ای، سازمان جهادکشاورزی و اداره‌کل دامپزشکی به صورت مشترک در حال بررسی دقیق موضوع هستند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، سد مخزنی گلابر در ۵۰ کیلومتری جنوب‌غربی شهرستان ایجرود و ۳ کیلومتری روستای گلابر و بر روی رودخانه سجاس در شهرستان ایجرود واقع شده‌ است. گلابر، بزرگ‌ترین سد استان زنجان محسوب می‌شود و از نظر اقتصادی و کشاورزی اهمیت زیادی برای این منطقه دارد؛ چراکه با بهره‌برداری از این سد، 8000 هکتار از اراضی دیم شهرستان ایجرود به آبی تبدیل شده است و علاوه بر آن، آب صنایعی از جمله پتروشیمی تأمین می‌شود.

در واقع این سد با اهداف تأمین آب کشاورزی، صنایع و خدمات، افزایش تولیدات کشاورزی، صنایع جانبی و ایجاد شغل احداث شده ‌است و با بهره‌برداری از آن، سالانه ۴۶ میلیون مترمکعب آب برای اراضی کشاورزی و صنایع شهرستان تنظیم می‌شود.

همچنین با توجه به این‌که سد گلابر، می‌تواند مکانی برای انجام تفرج عمومی و ورزش‌های آبی باشد، فرصت طلایی برای سرمایه‌گذاری توریستی به‌شمار می‌رود و می‌تواند مورد توجه مسئولان امر قرار گیرد.

با این وجود، متاسفانه مانند بسیاری دیگر از پتانسیل‌های مغفول مانده استان زنجان، تاکنون هیچ سرمایه‌گذاری برای راه‌اندازی اماکن تفریحی و درآمدزایی در این حوزه اعلام آمادگی نکرده است، در حالی ‌که با جذب سرمایه از بخش خصوصی و انجام اقدامات زیرساختی در حوزه ارائه خدمات گردشگری و تفریحی می‌توان درآمدزایی خوبی از این منطقه داشت.

با توجه به موارد مذکور، متاسفانه عکس‌های منتشر شده نشان می‌دهد که مرگ و میر ماهیان سد بسیار قابل توجه است و احتمالا زمان زیادی از آلودگی آب سد می‌گذرد.

البته روابط عمومی شرکت آب‌منطقه‌ای استان زنجان اذعان کرده که نتیجه قطعی بررسی و آزمایش‌ها در این زمینه تا دو هفته دیگر اعلام می‌شود.


 
نظر شما
ادامه