کد خبر: ۴۹۵۲۲

بیش از 500 کیلوگرم تخم مرغ فاسد در یکی از اماکن شهرستان ابرکوه معدوم شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از راه دانا، «دکتر علی فاتحی نیا» رئیس شبکه دامپزشکی ابرکوه، پس از عملیات معدوم سازی، بیان داشت: صبح امروز در پی بازرسی و بازدیدهای ویژه ماه مبارک رمضان که از فروشگاه ها و اماکن عرضه مواد خام دامی در شهرستان انجام شد، بیش از نیم تن (۵۰۰ کیلوگرم) تخم‌مرغ فاسد در یکی از اماکن کشف و عملیات معدوم سازی بلافاصله انجام شد.

فاتحی نیا، علت اصلی معدوم سازی این تخم‌مرغ‌ها را نداشتن لیبل (برچسب مشخصات تاریخ تولید و مصرف و برند معتبر) عنوان کرد و گفت: همچنین علائم ظاهری از جمله (رنگ پوسته و وزن)، شکستگی بیش از حد، بوی بد، پاشیدگی زرده و سفیده نشان از فسادشدن و غیر قابل مصرف بودن این تخم مرغ ها داشت.

وی با تأکید بر اینکه به طور کامل از پخش و توزیع این محموله جلوگیری شده است، افزود : تخم مرغ های کشف شده جهت توزیع و مصرف همشهریان در این صنف نگهداری می شد، که بر اساس گزارش مردمی، بازرسین شبکه دامپزشکی ابرکوه طی مراحل، پس از حضور در محل و تنظیم صورتجلسه، اقدام به جمع آوری تخم مرغ های فاسد کردند.

خصوصیات تخم مرغ سالم

فاتحی نیا، در بخش دیگر صحبت های خود با هشدار به شهروندان جهت استفاده از تخم مرغ های سالم خاطر نشان کرد : تمیز بودن پوسته خارجی تخم مرغ (عاری از هرگونه آلودگی، ترک خوردگی، شکستگی، راحت جدانشدن پوسته تخم مرغ تازه پس از پخته شدن)، صاف، شفاف و یکنواخت بودن سطح پوسته تخم مرغ، داشتن سفیده با ظاهری ابری و غیرشفاف و زرده کاملاً گرد و کروی در مرکز تخم مرغ، سنگین وزن بودن تخم مرغ سالم (آب در تخم مرغ فاسد تبخیر شده و از وزنش کاسته می‌شود) از ویژگی های تخم مرغ سالم است.

رئیس شبکه دامپزشکی ابرکوه، ضمن سفارش بر خرید تخم مرغ از شرکت‌ها، مغازه‌ها و فروشگاه های معتبر، بیان کرد : بهترین روش برای پی بردن به سالم بودن تخم مرغ، توجه به تاریخ مصرف آن است و در صورت انقضای تاریخ مصرف، تغییر و مخدوش بودن مندرجات روی آن، باید از استفاده آن پرهیز کرد.

علائم تخم مرغ های فاسد و کهنه

وی با تأکید بر پرهیز از شستن تخم مرغ برای قرار دادن در یخچال که موجب شکستگی و جمع شدن میکروب در آن می شود، گفت : سطح پوسته خارجی کدر و بد رنگ، ضخامت غشای زرده کم شده و خاصیت محکم و ایستادگی خود را از دست داده و پهن شده، شفاف شدن سفیده، مخلوط شدن زرده و سفیده، بوی تعفن محتویات از علائم تخم مرغ فاسد و کهنه است.

فاتحی نیا، در پایان از همشهریان درخواست کرد : در صورت مشاهده هر گونه تخلف در خصوص توزیع فرآورده های خام دامی مراتب را با شماره تلفن گویای ۱۵۱۲ و یا شماره تلفن ۰۳۵۳۲۸۳۸۱۳۱ کارشناسان شبکه دامپزشکی گزارش کنند، تا دراسرع وقت پیگیری شود.

 
نظر شما
ادامه