کد خبر: ۴۹۵۳۱
تعداد نظرات: ۸ نظر
عضو دامپزشک کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر یوسف داودی» افزود: دامپزشکی کار بسیار سنگین و سختی است که شب و روز ندارد؛ مسافت‌های طولانی و بیماری‌های بسیار متعددی در کمین دامپزشکان است ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: عضو دامپزشک کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی معتقد است که دامپزشکی حتما باید جزء مشاغل سخت و زیان‌‌آور به حساب بیاید. از نظر «دکتر یوسف داودی» دامپزشکان از معدود افرادی هستند که مجبورند در روز فقط بیش از ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر جابه‌جایی داشته باشد تا بتوانند خدمت خود را ارائه دهند.

حکیم مهر:‌ آقای دکتر، نظر شما در خصوص میزان سختی کار دامپزشکان چیست؟

از نظر بنده دامپزشکی جزء مشاغل بسیار سخت و زیان‌آور است و حتما باید از امتیازات مشاغل سخت بهره‌مند شود.

حکیم مهر: چرا؟

چون دامپزشکان به چند دلیل و از چند مسیر مختلف دچار آسیب و خسارت می‌شوند؛ آنها در طی شبانه‌روز مراجعات متعددی به دامداری‌ها، مرغداری‌ها، مراکز پرورش‌ ماهی‌، زنبورداری‌ها و... دارند که طی مراجعه به این محل‌ها، احتمال دارد بدن آنها دچار آسیب شود. راه‌های روستایی استاندارد و ایمن نیستند و از آنجاکه مراجعه به شکل روزانه انجام می‌گیرد، دامپزشکان مانند رانندگان همواره در سفر هستند که احتمال دارد این حمل و نقل برای مراجعه هم، آسیب‌زا باشد. از سوی دیگر زمانی که دامپزشکان در محل دامداری‌ها، مرغداری‌ها و گوسفند‌داری‌ها قرار می‌گیرند، احتمال دارد که وسایل موتوری آنها دچار آسیب شود و چون از راه‌های نامناسب عبور می‌کنند، به داخل دره سقوط کنند و به بدن آنها آسیب برسد.

مورد بعدی اینکه حدود دو سوم بیماری‌های انسان و حیوان مشترک است و در طی مراجعه دامپزشکان به دامداری‌ها و مرغداری‌ها، بدن آنها مبتلا به بیماری‌های مختلف مثل بیماری قارچ، بیماری‌های ویروسی مثل هاری و مشمشه می‌شود، لذا خیلی از دامپزشکان در خطر ابتلا به بیماری از نشخوارکنندگان یا از اسب و سایر تک‌سمی‌ها هستند، به خاطر همین بسیار در معرض خطر هستند.

علاوه بر آن، دامپزشکان از طرف دام‌ها هم دچار آسیب‌های فیزیکی‌ می‌شوند. وزن دامی که معاینه می‌شود، ۵ تا ۱۰ برابر انسان است و این دام احتمال دارد که ضربه‌ای با پا یا حتی با دم بزند، کمااینکه پیش آمده یک گاو دم خود را تکان می‌داده و آن را به چشم یک دامپزشک زده و او را کور کرده است. بنابراین بدن دامپزشکان روزانه در طی معاینات، درمان‌ها و جراحی‌های حیوانات مختلف، دچار آسیب می‌شود.

آنها به زنبورداری‌ها مراجعه می‌کنند و احتمال دارد که به یکباره زنبورها حمله ‌کنند و نیش بزنند و خطر مرگ ایجاد کنند. گاز گرفتگی با دندان هم می‌تواند صورت دامپزشک را له کند و بسیار خطرناک است. دامپزشکان زیادی داشتیم که به این شکل کشته شدند. دامپزشکانی که در باغ‌وحش‌ها کار می‌کنند، با حیوانات وحشی مثل شیر، پلنگ و خرس سروکار دارند و دچار آسیب‌های شدید می‌شوند. پس آسیب‌ها می‌تواند هم فیزیکی و هم غیرفیزیکی و ناشی از انتقال بیماری‌ها باشد.

حکیم مهر: اینها دلیل کافی نیستند که حرفه دامپزشکی جزء مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب شود؟

بله، دامپزشکی بسیار کار سختی است. ما کدام شغل را داریم که هر روز بالای ۲۰۰ تا ۳۰۰ کیلومتر فقط جابه‌جایی داشته باشد؟ برای خود بنده پیش آمده که روزانه ۴۰۰ کیلومتر رانندگی کنم، چون گاهی دامپزشکان ناچار هستند که خود تمام مسیر را رانندگی کنند.

حکیم مهر:‌ پیش از این مجلس افرادی را که در مراکز رادیولوژی کار می‌کنند، جزء مشاغل سخت و زیان‌آور قرار داد.

بله. اتفاقا به همین دلیل هم که شده، دامپزشکی باید جزء مشاغل سخت قرار گیرد. چرا که دامپزشکان خودشان رادیولوژی را انجام می‌دهند. ما در دامپزشکی افرادی تحت عنوان رادیولوژیست نداریم و خود دامپزشک با یک دستگاه پورتابل اشعه ایکس عکس می‌گیرد.

حکیم مهر: پس چرا تا به حال این مساله در مجلس عنوان نشده است؟

بله، باید مطرح می‌شد. کمااینکه دریافت اشعه‌های یون‌زا و رادیواکتیویته توسط دامپزشکان بسیار خطرناک است.

حکیم مهر: قانون در این زمینه چه می‌گوید؟

در این زمینه قانون وجود دارد و باید ریز آن را بررسی کنیم، اما به نظر من دامپزشکی جزء مشاغل سخت و زیان‌آور باید محسوب شود. یک دامپزشک فقط کافی است که تب مالت بگیرد تا احتمالا تا پایان عمر نازا شود. چون عامل بیماری تب مالت وارد بدن او می‌شود و دیگر خارج نمی‌شود.

حکیم مهر: از این دوره مجلس چند ماه دیگر باقی مانده است. آیا شما قول می‌دهید که در این مدت برای مشمول شدن دامپزشکی در مشاغل سخت و زیان‌‌آور کاری انجام دهید؟

بنده تا آنجا که در توان داشتم در این ۳ سال تلاش کردم و از این به بعد هم تلاش می‌کنم. کمااینکه پیش از این بیمه مسئولیت حرفه‌ای را فقط پزشکان، دندانپزشکان و داروسازان داشتند اما دامپزشکان نداشتند. طرح بنده بود که دامپزشکان هم بتوانند بیمه مسئولیت حرفه‌ای را داشته باشند.

حکیم مهر: آیا این اقدام به سرانجام رسید؟

بله. در صحن تصویب شد.

حکیم مهر: به‌عنوان حرف آخر...

دامپزشکی کار بسیار سنگین و سختی است که شب و روز ندارد. مسافت‌های طولانی و بیماری‌های بسیار متعدد در کمین دامپزشکان است که امکان دارد خانواده‌های آنها را هم درگیر کند. بنابراین باید جزء مشاغل سخت باشد.

حکیم مهر: ممنون از فرصتی که در اختیار ما قرار دادید.

 

انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۲
دانشجو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
4
4
شما اول بیاین تعداد دانشجوهارو کم کنین نمیخواد دامپزشکی رو بزارین جز مشاغل سخت یه عالمه بیکار داریم ........................
مجید
|
United States of America
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
1
2
تا وضعیت پذیرش دانشجو اصلاح نشود هیچ امیدی نیست اضافه شدن به مشاغل سخت یا بالا بردن تعرفه ها هیچ کمکی نمیکند .جلوی دانشگاه آزاد باید گرفته شود .
ناشناس
|
Canada
|
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
1
3
درود بر دکتر داوودی عزیز
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
0
5
خسته شدیم از بس این حرف رو شنیدیم و به نتیجه نرسید...وقتی زیر دست جهاد کشاورزی هستیم به هیچم حسابمون نمیکنن
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
2
2
درود بر دکتر داودی
لطفا جهت استقلال سازمان دامپزشکی هم چاره ای بیاندیشید.
خسته شدیم از بس زیر نظر وزارت جهاد هستیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۰۹
0
3
درود بر دکتر داوودی عزیز و بزرگوار ، دستتون درد نکند برای دامپزشکان خیلی بهتره
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
1
0
در مورد بخش دولتی اگر تصویب بشه افراد ستادی که در دفتر را نشستن هم را شامل میشه واین اجحاف به واکسیناتور و افرادی هستند که در قسمت عملیاتی کار می کنند میشه
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
0
0
آقای دکترداوودی عزیز سلام خسته نباشید
این تلاش ارزشمندشما همیشه درذهن دامپزشکان وتاریخ دامپزشکی ایران خواهند ماند
نظر شما
ادامه