کد خبر: ۴۹۵۳۷

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی از اعتبار ۳۵ میلیارد ريال برای ساخت و تجهیز آزمایشگاه تخصصی دامپزشکی در استان خبر داد و افزود: برای تکمیل این آزمایشگاه نیاز به ۴۰ میلیارد ريال اعتبار است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از شبستان، «دکتر محمد اصغرزاده» 8 اردیبهشت، در شورای دامپزشکی شهرستان خوسف با بیان اینکه مسئولان دامپزشکی روحیه جهادی دارند، اظهار داشت: خط قرمز دامپزشکی، سلامت و بهداشت عمومی مردم است، لذا نظارت این نهاد از مزرعه تا سر سفره مردم انجام می شود.

 مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی خدمت رسانی به تولید کننده را وظیفه اصلی دامپزشکی عنوان کرد و گفت: با وجود کمبود اعتبارات، قدرت خرید دامپزشکی نصف شده ولی همچنان این نهاد با قدرت و روحیه جهادی تولید کنندگان را حمایت می کند.

اصغرزاده با بیان اینکه دو کانون تب برفکی در شهرستان های درمیان و سرایان هزینه های زیادی را بر دامپزشکی متحمل شد، افزود: درخصوص اعتبارات مشکل داریم ولی انبارها پر از سم و نهاده های دامی است.

 وی گفت: ایران در شرایط جنگی قرار گرفته و دامپزشکی نیز موظف به تامین واکسن و نگهداری واکسن و دارو در زمان بحران است.

 مدیرکل دامپزشکی استان گفت: امسال دو برنامه پیش بینی و پیشگیری در دستور کل اداره کل قرار گرفته که باید همه کارکنان با کار جهادی در خدمت تولیدکنندگان باشند.

 «مهدی نجفی»، مدیرعامل شرکت سلامت خوسف و تولید کننده مرغ گوشتی خوسف در این نشست از عدم تحویل به موقع نهاده های طیور گلایه کرد و گفت: تولید کننده ها زمانی می تواند تولید کنند؛ که نهاده به موقع در اختیار آنها قرار بگیرد. 

وی نقدینگی و سرمایه در گردش را مشکل اساسی تولیدکنندگان عنوان کرد و افزود: تهیه سویا برای مرغداری تبدیل به یک معضل شده است چراکه زمانی که پول واریز می شود به موقع کالا تحویل مرغداری نمی شود.

 وی با تاکید بر اینکه باید به موقع به مرغ دان داد، افزود: در غیر اینصورت باید شاهد تلفات زیاد باشیم؛ لذا دولت و جهاد کشاورزی باید پشتیبان تولید کننده باشد.

 مدیرعامل شرکت سلامت خوسف که تجربه 30 ساله در مرغداری دارد، گفت: تولیدکنندگان جهادی کار می کنند و از مسئولان نیز انتظار همراهی دارندتا در تامین به موقع دان، دارو، صدور مجوزهای حمل و نظارت بر بیماری ها به آنها کمک کنند؛ تا حمایت از تولید شعاری نباشد.

 «حمید رضا کمیلی»، رئیس اتحادیه مرغداران خوسف هم از تعامل بخش دولتی و خصوصی در واکسیناسیون طیور تقدیر کرد و در مورد تاخیر نهاده ها گفت: واریز وجه خرید سویا به موقع انجام می شود ولی توزیع با تاخیر و کمبود نقدینگی سبب کاهش جوجه ریزی مرغداران می شود.

 وی افزود: در تامین واکسن خوب نیز مشکل داریم که باید در این زمینه برنامه ریزی شود.

 «غلامحسین کریمدادی» تولید کننده برتر دام سبک شهرستان هم از افزایش قیمت دام و گوشت گلایه داشت و گفت: این روند معضلاتی را برای حمل و نقل، کشتار، چرای دام و دامدار ایجاد کرده است که باید نظارت ها بیشتر شود.

 وی خواستار برگزاری کارگاه ها و کلاس های آموزشی و ساماندهی دامداران در راستای افزایش تولید شد و افزود: فرآیند صدور مجوز حمل دام نیز خیلی طولانی است.

«سید علیرضا موسوی نژاد»، مدیر عامل مجتمع دامپروری و مرغداری امیرآباد خوسف هم با گلایه از کمبود واکسن آنتروتوکسمی گفت: با وجود وضعیت آشفته بازار و گرانی ها دامی وجود ندارد و مسئله مهم نگهداشت دام است و کمبود واکسن نیز در استان برای دامدار مضاعف شده است.

وی اعلام کرد: اگر مجموعه نهادهای مرتبط مجتمع ما را پشتیبانی و حمایت کنند، من تضمین می کنم گوشت استان را تامین کنم. 

«علی اکرمی» نماینده زنبورداران شهرستان هم با بیان اینکه در سال حمایت از تولید کسی از تولیدکننده حمایت نمی کند، گفت: قیمت عسل با هزینه های بالا نسبت به سال قبل تغییری نکرده ضمن اینکه در زمستان باید به زنبورها شکر داد و قیمت آن چند برابر شده است.

وی از جهاد کشاورزی خواست تا در برنامه های ترویجی خود کشاورزان را آموزش دهند که زنبور برای باغات ضرری ندارد؛ ضمن اینکه زنبور عسل در گرده افشانی خیلی مفیدند.

حجت الاسلام «سید محمود موسوی رستگار»، رئیس اتحادیه دامداران استان و عضو هیئت مدیره کشور در مورد هویت دار کردن دام ها گفت: بر اساس مصوبه اتحادیه دامداران کشور تمام دام های سبک و سنگین کد ملی دریافت می کنند و مشکل حمل و نقل حل می شود.

«ابوذر اکبری»، رئیس شبکه دامپزشکی خوسف در مورد کنترل بیماری های مشترک بین انسان و دام گفت: اولویت اول شبکه دامپزشکی پیشگیری و کنترل بیماری های مشترک بین دام و انسان با واکسیناسیون به موقع، نظارت، ضد عفونی و سم پاشی مکان های دام و طیور روستایی به صورت خانه به خانه، مرغداری ها، گاوداری ها و دامداری های بزرگ و مناطق عشایری است.

اکبری افزود: کشتارگاه دام و انبار مخصوص بحران را از مهمترین نیاز های شهرستان است.

وی افزود: با نظارت ها و بازدید های بهداشتی مستمر در سطح شهرستان شاهد کاهش 85 درصدی بیماری دام و طیور هستیم همچنین بیماری تب برفکی طی دو سال گذشته در شهرستان خوسف به صفر رسیده است. 

رئیس شبکه دامپزشکی خوسف با بیان اینکه در پیشگیری از بیماری ها تب برفکی 25 مراجعه کننده داشته ایم، گفت:  تاکنون 74 هزار و 200 راس دام بر علیه بیماری تب برفکی واکسینه شده اند.

«سید حسن رضوی»، رئیس جهاد کشاورزی خوسف افزود: روند طولانی صدور کارت شناسایی دامداران موجب نارضایتی دامداران شده و دامپزشکی باید نماینده برای این مهم برای شهرستان تعیین کند.


نظر شما
ادامه