کد خبر: ۴۹۵۴۶
تعداد نظرات: ۴ نظر
 

رییس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران گفت: انتقاداتی که نسبت به شیوه برخورد با حیوانات مزاحم می‌شود که به واسطه نبود اعتماد به یادگار مانده از دوره مدیریت قبلی است، مدیریت شهری در این امر در دو سال گذشته تغییر رویکرد داشته و رویکرد ما کشتار و محدود سازی خشن نبوده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایمنا، چند روز پیش تجمع اعتراضی حامیان حقوق حیوانات در مقابل شورا شکل گرفت که دلیل این امر برخورد خشن با حیوانات از سوی عوامل شهرداری تهران بیان شد .

«الهام فخاری» رییس کمیته اجتماعی شورا در این خصوص گفت: ما نیز از همان ابتدا پیگیر این موضوع بوده ایم و نقدی که در ابتدا وارد است این که چنین اقداماتی باید با هماهنگی سازمان دامپزشکی استان تهران و جامعه دامپزشکان ایران که نهاد های صنفی و دولتی هستند انجام شود و من این موضوع را از مدیر عامل شرکت ساماندهی مشاغل شهرداری تهران درخواست داشته ام .

وی افزود: با این وجود آنچه که واضح است تغییر رویکرد مدیریت شهری در این امر در دوسال گذشته است که رویکرد ما کشتار و محدود سازی خشن نبوده است .

رییس کمیته اجتماعی شورا در ادامه سخنان خود افزود: وقتی در شهری مانند تهران گزارش هاری داده می شود آن هم بعد از سال ها که هاری ریشه کن شده یعنی یک خطر بزرگ شهری در کمین شهروندان است. لذا انجام اقدامات و برخورد های لازم در این زمینه منافاتی با حقوق حیوانات ندارد و باید پایش و واکسیناسیون مستمر در این زمینه صورت گیرد .

فخاری گفت: این روزها ما با وضعیتی روبرو هستیم که حتی روباه ها در تهران و حاشیه تهران تردد می کنند و این در حالی است که شعاع حرکتی این گونه جانوری بسیار زیاد است و گونه ای است احتمال بیماری هاری بینشان زیاد می باشد .

این عضو شورای شهر ادامه داد: در بخش های کوهپایه ای نیز گونه های وحشی وجود دارند، لذا باید اقدامات مناسب در جهت کنترل و پایش این گونه ها صورت گیرد تا خطری شهروندان را تهدید نکند .

فخاری تصریح کرد: در شهر هایی که به توسعه پایدار دست یافتند پاس داشتن حقوق حیوانات و پاس داشتن زندگی به این معنا نیست اقدامات کنترلی در برخورد با گونه های جانوری نداشته باشند. در این زمینه حامیان حقوق حیوانات و سازمان های مردم نهاد مرتبط در این زمینه با ما هم رای هستند .

وی اضافه کرد: گرچه انتقاداتی که می شود نسبت به شیوه برخورد است که به واسطه عدم اعتماد به یادگار مانده از دوره مدیریت قبلی است .

رییس کمیته اجتماعی شورا افزود: در چنین شرایطی می بایست قبل از هر اقدامی اطلاع رسانی درست به جامعه مدنی مربوط، صورت گیرد و اشتباهی که رخ داده این بوده که از قبل اطلاع رسانی نشده است .

فخاری گفت: وقتی در شهر تهران ۸۰ مورد گزیدگی گزارش می شود یک الزام قانونی برای برخورد در این زمینه به وجود می آید و باید اقدام جدی کرد .

وی افزود: من حتی پیشنهاد عقیم سازی و پلاک گذاری متمرکز را داده ام که با هماهنگی سازمان دامپزشکی استان تهران و جامعه دامپزشکان ایران که نهاد های صنفی و دولتی هستند می تواند صورت گیرد. گرچه سازمان های مردم نهاد به صورت خود جوش پلاک گذاری انجام می دهند اما به این رو نمی توان پایش درستی از اقدامات کنترلی به دست آورد و باید کمک ها به مرجع تخصصی و نهاد صنفی خاص ارجاع تا ساماندهی شود .

فخاری ادامه داد: امروز الگوی تغذیه این حیوانات متفاوت شده و حتی روباه ها از پسماند های شهری تغذیه می کنند و این امر سبب به هم ریختگی نسبت جمعیتی می شود. در عین حال حذف مطلق این جانوران به خصوص در پهنه های حاشیه ای مسئله ایجاد می کند لذا باید نسبت جمعیتی مناسب با پهنه های موجود وجود داشته باشد .

این عضو شورا تاکید کرد : این حیوانات باید از نظر بهداشتی کنترل مداوم شوند تا خطر یا مسئله ای برای شهروندانی که خیلی تمایل ندارند مجاور حیوانات زندگی کنند به وجود نیاید. در چنین شرایطی باید حقوق متقابل همه را در نظر گرفت .

وی گفت: عدم اعتمادی که وجود دارد با اطلاع رسانی درست، رفتار صادقانه و انتخاب پیمانکاران قابل اعتماد قابل رفع است. یکی از نقد هایی که می شود این است برخی پیمانکاران کسانی هستند که در گذشته روش های خشندر این موضوع را اعمال می داشتند و لذا این مهم باید اصلاح گردد .

فخاری ادامه داد: با الگوی توسعه پایدار هم زیستی با جانوران پذیرفته تر است و لذا مهار و کنترل جمعیت آنها به شیوه های کمتر خشن وجود دارد .

وی یاد آور شد: در این الگو ها جمعیت جانوری را رها نمی کنند چرا که ما در اکولوژی کاملا طبیعی نیستیم که یک جمعیت گوشت خوار، جمیعت گیاه خوار را مهار کند و نسبت جمعیتی در رقابت طبیعی با هم حفظ شود، شرایط، شرایط شهرنشینی است. لذا می توان با استفاده از شیوه های پیشگیرانه عقیم سازی و پلاک گذاری به صورت متمرکز توسط الگوی سه گانه بین نهاد دولتی، عمومی و تخصصی صنفی مدنی این اقدام صورت گیرد نظیر آنچه در کشور های همسایه و مسلمان مانند ترکیه صورت می گیرد.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Netherlands (Kingdom of the)
|
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
0
0
چقدر مسولين نگران مردم هستند!!!!!!!! جهت اطلاع بسياري از گزيدگيها توسط سگهاي صاحبدار و نگهبان اتفاق ميافته!! ..................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
آمار تلفات انسانی هاری طی 5 سال گذشته وحشتناک هست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
0
1
رشد فزاینده بیماریهای دامی ، اخبار تکان دهنده ای هستند.
خواب بس است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۰
0
0
هشتاد درصد سگهایکه در کاخانجات وباغات اطراف تهران بعنوان نگهبان نگهداری میشود برای پرداخت نکردن هزینه واکسیناسیون وویزیت دکتر دامپزشک یا واکسینه نشده اند یا بطور مرتب سالیانه واکسینه نمیشوند باید صاحبان آنها مورد سوال قرار گیرند واقدامات لازم جهت ملزم کردن آنها یاین امر انجام گیرد.
نظر شما
ادامه