کد خبر: ۴۹۵۵۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

دبیرکل کانون سراسری انجمن های صنفی پرورش دهندگان مرغ تخمگذار گفت: ایران سالانه ظرفیت صادرات بیش از ۱۰۰ هزارتن تخم مرغ را دارد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر فرزاد طلاکش» افزایش تولید، کاهش تقاضا در فصل گرما و ماه رمضان را یکی دیگر از علل کاهش قیمت تخم مرغ دانست و افزود: طبق مصوبه ستاد تنظیم بازار کشور، صادرات تخم مرغ از اردیبهشت ماه امسال آزاد شد اما کشورهای هدف صادراتی ما به دلیل وجود بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در برخی نقاط کشور از ما تخم مرغ خریداری نمی کنند.

وی اظهارد اشت: البته اکنون سازمان دامپزشکی کشور وارد عمل شده تا طی توافقی با عراق بتواند شرایط را برای صادرات تخم مرغ در مناطق پاک و عاری از وجود این بیماری در سال گذشته به این کشور فراهم کند.

دبیرکل کانون سراسری انجمن های صنفی پرورش دهندگان مرغ تخمگذار بهترین بازار صادراتی ایران را افغانستان و عراق دانست و گفت: پیش از این ترکیه در صادرات تخم مرغ به عراق نفوذ داشت و در افغانستان نیز تنها تامین کنندگان ایران و پاکستان بودند که اکنون پنج کشور شامل قزاقستان، ازبکستان، آذربایجان، ترکیه و پاکستان به این کشور جنس می فروشند.

وی با بیان اینکه اکنون قیمت منطقی هر کیلوگرم تخم مرغ با نهاده های دامی یارانه ای و سود ۱۰ درصد بین ۷۵۰۰ تا ۷,۸۰۰ تومان است گفت: اما امروز قیمت هر کیلوگرم تخم مرغ درب مرغداری های کشور به طور متوسط ۴,۴۰۰ تومان است که حداقل ضرر ۲۰۰۰ تومانی را برایشان در پی دارد.

وی با بیان اینکه هر دو کیلوگرم دان یک کیلوگرم تخم مرغ می شود اضافه کرد: قیمت یک کیلوگرم خوراک مرغ تخم گذار ۲,۲۳۰ تومان است که اگر دو کیلوگرم دان برای تولید یک کیلوگرم تخم مرغ مصرف شود یعنی ۴,۵۰۰ تومان بدون احتساب هزینه های تولید شامل نرخ کارتن، شانه، انرژی، کارگر، بیمه ونهاده ها فقط باید دان به مرغ بدهد.

طلاکش تصریح کرد: اگر شرایط برای صادرات تخم مرغ فراهم نشود به طور حتم تولید کنندگان ما در تامین نقدینگی و تولید ماه های آتی دچار مشکل جدی خواهند شد.

دبیرکل کانون سراسری انجمن های صنفی پرورش دهندگان مرغ تخمگذار کشور براین باور است که فاصله قیمتی تولید کنندگان تخم مرغ تا مصرف بالاست به طوری که اکنون هر عدد تخم مرغ درب واحد تولیدی به قیمت ۲۷۵ تومان خریدرای می شود اما در مغازه ها عر عدد بالای ۵۵۰ تومان قیمت دارد که این فاصله دو برابری قیمت از تولید تا مصرف سودش به جیب دلالان و واسطه گران می رود.

سال گذشته بیش از ۹۰۰ هزارتن تخم مرغ در کشور تولید شد که نزدیک به ۷۰۰ تن صادرات و در شرایط خاص حدود ۷ هزارتن واردات داشته ایم.

سرانه مصرف این محصول حدود نزدیک ۱۱.۸ کیلوگرم در سال است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۱
0
0
واکسن آنفولانزای فوق حاد مصرف میکنید انتظار دارید از شما مرغ وتخم مرغ بخرند شما اگر جای انها بودین حاضر به این کاربودین
نظر شما
ادامه