کد خبر: ۴۹۵۹۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: با تأکید بر اینکه گوشت دام زیر ۴۰ هزار تومان توجیه اقتصادی برای دامدار ندارد و این موضوع افزایش قیمت گوشت را توجیه می کند، گفت: گرانی گوشت را قبول دارم اما چاره ای جز این نداریم. اگر قیمت گوشت سرکوب شود، تولید داخل دچار مشکل خواهد شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی وزارت صنعت، معدن و تجارت، «عباس قبادی» در نشستی خبری شرایط عمومی کشور را به جهت تأمین کالاها و اقلام اساسی و مورد نیاز مردم بسیار خوب توصیف و اظهار کرد: اقتصاد کشور تاب‌آوری لازم را برای گذر از شرایط سخت دارد، کنارگذاشتن ارز ۴۲۰۰ برای برخی کالاها به دلیل شرایط ویژه اقتصادی بود.

وی افزود: ۱۰۰ میلیارد دلار گردش مالی در حوزه مواد غذایی کشور است که ۹۰ درصد آن از تولید داخل به دست می‌آید و فقط ۱۰ میلیارد دلار آن واردات است، اقتصاد کشور تاب‌آوری لازم را برای گذر از شرایط سخت دارد و با کمک رسانه‌ها و همگرایی سران قوه از تحریم‌های ناجوانمردانه و ظالمانه غرب برای شکوفایی و توسعه کشور عزیزمان فرصت می سازیم.

قبادی با بیان اینکه ستاد تنطیم بازار بر اساس تصمیم سران قوا اختیارات رصد و قیمت‌گذاری و نظارت را دارد، تصریح کرد: از ۱۲ دستگاه مختلف کشوری در ستاد تنظیم بازار حضور دارند و جلسات در همه ایام سال به صورت منظم برگزار می شود.

معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه در روزهای پایانی سال با توجه به شرایط خاص کشور از ثبات قیمت‌ها برخوردار بودیم، گفت: کارگروه‌های شب عید برای کنترل بازار ماه مبارک رمضان نیز تشکیل شد و کارهایی مانند ممنوعیت صادرات سیب و پرتقال در ایام پایانی سال، سبب کنترل بازار این محصول در شب عید شد.

قبادی با بیان اینکه مبنای وزارت صمت برای کنارگذاشتن ارز ۴۲۰۰ تومانی برای برخی کالاها، به خاطر شرایط ویژه اقتصادی بود، اضافه کرد: ناچار بودیم در برخی جاها تغییر گروه کالایی و تغییر ارز به نیمایی را داشته باشیم و البته در سیاست‌های کلان کشور هم این مورد پیش بینی شده بود.

گوشت گرم از ۷۰ هزار تا ۹۵ هزار تومان است

وی با اعلام اینکه حدود ۱۰ درصد نیاز گوشت قرمز را وارد می کنیم، گفت: واردات بیش از حد تولید کشور را نابود می کند، تغییر ارز به نیمایی تغییر چندانی بر بازار این محصول وارد نکرد.

دبیر ستاد تنظیم بازار با بیان اینکه ۱۰ درصد گوشت وارداتی را به سمت کارمندان، بازنشستگان، اقشار آسیب پذیر بردیم، افزود: قیمت گوشت منجمد گوساله در بازار از ۵۰ هزار تومان تا ۶۰ هزار تومان است، گوشت گرم از ۷۰ هزار تومان تا ۹۵ هزار تومان در بازار عرضه می شود و قیمت گوشت گوسفندی از ۸۰ هزار تومان تا ۱۲۰ هزار تومان است.

قبادی با تأکید بر اینکه گوشت دام زیر ۴۰ هزار تومان توجیه اقتصادی برای دامدار ندارد و این موضوع افزایش قیمت گوشت را توجیه می کند، گفت: گرانی گوشت را قبول دارم اما چاره ای جز این نداریم. اگر قیمت گوشت سرکوب شود، تولید داخل دچار مشکل خواهد شد.

وی اضافه کرد: قیمت گوشت بازار با قیمت نیمایی تقریباً یکسان است، انگیزه واردات با تغییر ارز گوشت به ارز نیمایی کم شده و از تولید داخل حمایت شده است.

واردات گوشت قرمز در سال ۹۷ کمتر از سال ۹۶ بود

معاون بازرگانی داخلی وزارت صمت با بیان اینکه جمع واردات گوشت قرمز در سال ۹۷ کمتر از سال ۹۶ و کمتر از ۱۶۰ هزار تن بود، ادامه داد: مجموع گوشت گوساله یخ زده وارداتی سال ۹۶ حدود ۱۱۷ هزار تن و سال ۹۷ حدود ۱۱۵ هزار تن بود و مجموع واردات گوشت گوسفندی در سال ۹۶ حدود ۱۵ هزار تن و در سال ۹۷ حدود ۳۷ هزار تن بود.

قبادی گفت: ۴۵ میلیون راس دام زنده کشور الان به ۶۰ میلیون راس افرایش یافته است، جمعیت دام کشور در حال افزایش است و این باعث می شود که از واردات گوشت دام جلوگیری شود.

وی ادامه داد: قیمت کالاهای وارداتی با ارز ۴۲۰۰ در بازار بدون تغییر است، گوشت وارد شده به کشور با ارز نیمایی است و با قیمت مورد تایید سازمان حمایت عرضه می شود.

دبیر ستاد تنظیم بازار در خصوص شکر نیز بیان کرد: نیمی از نیاز شکر کشور به صورت شکر خام وارد کشور و به شکر سفید تبدیل می شود. البته در مورد تامین و قیمت شکر ما هشدارها را داده بودیم، سیل جنوب بر محصولات شکر تاثیر منفی گذاشت، شکر خام وارداتی در انبارهای جنوب به خاطر سیل دپو شده بود.

قبادی همچنین با یادآوری اینکه شرایط شکر در حال عادی شدن است، تصریح کرد: در حال حاضر در بسیاری از فروشگاه ها شکر با نرخ مصوب در حال توزیع و عرضه است و نزدیک یک میلیون تن شکر یا در انبارها داریم یا در بنادر در حال تخلیه است.

دنبال منطقی کردن قیمت خرما هستیم

وی با اعلام اینکه سال گذشته بیش از ۳۰۰ هزار تن خرما صادر شد، گفت: پیشنهاد ممنوعیت صادرات خرما را برای کنترل قیمت در داخل برای ماه مبارک رمضان، داده بودیم که به تصویب ستاد تنظیم بازار نرسید. همچنین در مورد خرما دنبال منطقی کردن قیمت هستیم، پایین آوردن قیمت خرما نه کمک به مصرف کننده است و نه تولیدکننده.

برنامه ای برای توزیع کوپنی کالاهای اساسی مردم نداریم

معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام اینکه برنامه ای برای توزیع کوپنی یا الکترونیکی کالاهای اساسی مردم نداریم، گفت: در بسیاری کالاها خودکفاییم و ضرورتی برای سهمیه بندی نمی بینیم اما اگر کشور برای یک کالای خاص بعد از رصد و پایش برنامه ای برای کوپنی شدن داشته باشد، آمادگی لازم را طرف یکماه داریم. البته سیاست کشور این نیست که برای کالاهای اساسی وارد فاز کوپنی شود چون کالا به اندازه کافی در کشور داریم.

قبادی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: پشتیبانی امور دام مازاد تولید مرغی که تولیدکننده کمتر از ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومن عرضه می کرده، خریداری کرده و در سردخانه های خود جای داده است.

وی اضافه کرد: تصمیم گیری در خصوص دام و مرغ با حضور نمایندگان جهاد کشاورزی در ستاد تنظیم بازار انجام می شود. همچنین در مورد قیمت مرغ به زودی در ستاد تنطیم بازار با کامل شدن گزارش سازمان حمایت، تصمیم گیری خواهیم کرد.

کاغذ دانشگاه‌ها و مدارس با ارز ۴۲۰۰ تومانی تامین می‌شود

قبادی در خصوص کاغذ نیز گفت: کاغذ دانشگاه‌ها و مدارس حدود ۸۰ تا ۹۰ تن به میزان حدود ۸۰ میلیون دلار با همان ارز ۴۲۰۰ تامین می شود.

وی با بیان اینکه بذر گندم و کلزا یکی از عوامل تولید است که باید مورد حمایت قرار بگیرد، گفت: وزارت جهادکشاورزی تمام نهادهای دامی وارداتی را سیستماتیک به واحدهای تولیدی مرغ و تخم مرغ و دام عرضه می کند که نتیجه آن تثبیت قیمت مرغ و تخم مرغ در راستای قیمت اعلامی سازمان حمایت است و برای کمک به تولید صادرات مرغ تخمگدار را بدون عوارض آزاد کردیم.

ارز ۴۲۰۰ تومانی برای فولاد نداریم

معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص فولاد نیز گفت: ارز ۴۲۰۰ در مورد فولاد نداریم، قیمت مواد فولادی در ستاد تنظیم بازار و زیرکارگروه آن بررسی می شود.

وی گفت: در یکسال گذشته در موضوع فولاد به سبب تولیدات خوبی که داشتیم، مشکلی وحود نداشت، کشور از لحاظ مواد فولادی هیچ مشکلی ندارد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
0
0
اکثریت مردم نمی توانند گوشت حتی 40 هزار تومان را به طور مرتب برای فرزندان خود به خانه ببرند.

بنابراین برای تحرک اقتصاد دولتی لازم
است که به جای دادن یارانه به شکر و نهاده های دامی و زور گفتن به تولیدکنندگان برای فروش زیر قیمت تولیدات
که جز ضرر و زیان برای مردم هیچ سودی ندارد، سهمیه الکترونیک کالای پروتئینی ماهانه به مردم داده شود تا مردم بتوانند خرید کافی کنند.
نظر شما
ادامه