کد خبر: ۴۹۶۱

حکیم مهر - خبرهایی از دامپزشکی آذربایجان غربی، سمنان، فهرج و خراسان رضوی

 

125 اکیپ دامپزشکی در آذربایجان غربی خدمات رایگان ارائه می دهند
 
در نهمین روز از ایام الله دهه مبارک فجر 125 اکیپ دولتی و غیر دولتی دامپزشکی در مناطق روستایی و عشایری استان آذربایجان غربی خدمات رایگان دامپزشکی ارائه می دهند.

با توجه به برنامه های مصوب کمیته روستایی و عشایری ستاد بزرگداشت دهه فجر انقلاب اسلامی استان آذربایجان غربی و به مناسبت نامگذاری روزچهار شنبه مورخ 20/11/89 نهمین روز از ایام الله دهه مبارک فجر به عنوان انقلاب اسلامی، مردم سالاری دینی، محرومیت زدایی و عدالت اجتماعی، از طریق بیش از 125 اکیپ دولتی و غیردولتی و خصوصی دامپزشکی (اعم از مطب، درمانگاه، بیمارستان، مرکز مایه کوبی و ...) در مناطق روستایی و عشایری استان آذربایجان غربی خدمات دامپزشکی در امر واکسیناسیون، معاینه و ویزیت دامها بصورت رایگان ارائه می گردد.

 

--------------------------------

 

اجرای طرح پایش باقیمانده های دارویی و سموم شیر خام در سمنان
 
معاون فنی اداره کل دامپزشکی استان سمنان با اعلام خبر اجرای طرح پایش باقیمانده های دارویی و سموم شیرخام در استان گفت: در اجرای دستور العمل کنترل نظارت بهداشتی فرآورده های خام دامی، سالیانه برنامه پایش باقیمانده های دارویی و سموم شیرخام و عسل توسط این اداره کل به مرحله اجرا در می آید.


دکتر سعیدی افزود: در سال جاری در این رابطه از دامداریهای صنعتی، مراکز جمع آوری شیر و زنبورستانهای استان نمونه برداری انجام شده است.
وی اضافه کرد: در این برنامه پایش باقیمانده های دارویی از قبیل آنتی بیوتیک ها و پایش انواع آلاینده ها از قبیل سموم ارگانو فسفره و ارگانو کلره و آفلاتوکسین M1و همچنین بار میکروبی و سلولهای سوماتیک مورد بررسی قرار می گیرد.

 

-------------------------------

 

مدیر شبکه دامپزشکی فهرج خبر داد:
توزیع داروهای دامی میان دامداران فهرج


رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج گفت: داروهای دامی و مواد ضدعفونی کننده بین دامداران سیل‌زده روستاهای شهرستان فهرج توزیع شد.

مهدی بمان‌دشتی با اشاره به عوارض سیل اخیر بر دام‌های این شهرستان اظهار داشت: داروهای دامی و مواد ضدعفونی کننده مورد نیاز در بین دامداران سیل‌زده روستاهای شهرستان فهرج توزیع شد.
وی افزود: به دنبال وقوع سیل در این شهرستان دو اکیپ به مناطق سیل‌زده به منظور خدمات‌رسانی به دامداران اعزام شد و همچنان در حال خدمات‌رسانی به دامداران در شهرستان محروم فهرج هستند.
بمان‌دشتی خاطرنشان کرد: سیل و توفان اخیر موجب خساراتی به اماکن دامی شهرستان فهرج شده و در فصل سرما دامداران با مشکل مواجه شدند.
وی بیان داشت: سیل موجب آب‌گرفتگی 70 در صد انبارهای علوفه دامی دامداران شهرستان فهرج شده است و هم‌اکنون دو اکیب دامپزشکی در حال سمپاشی اماکن دامی در این شهرستان فهرج هستند.
بمان‌دشتی از اجرای مرحله سوم تب برفکی در این شهرستان خبر داد و گفت: در این مرحله 12 هزار دام سنگین بر علیه تب بر فکی واکسینه می‌شوند.
مدیر شبکه دامپزشکی شهرستان فهرج تصریح کرد: دام‌های این شهرستان در ایام دهه فجر رایگان ویزیت می‌شوند و همچنین امروز با حضور اکیپ‌های دامپزشکی در بخش محروم نگین کویر دام‌های روستای سیل زده یوسف آباد فهرج رایگان بر علیه بیماری‌های دامی واکسینه می‌شوند.
شغل اکثر مردم شهرستان فهرج دامداری و کشاورزی است و بیش از 14 هزار دام سنگین و 200 هزار دام سبک در این شهرستان قرار دارد.

 

---------------------------------

 

آغاز به کار شبکه دامپزشکی طرقبه - شاندیز همزمان با ایام ا... دهه فجر


همزمان با ایام ا... دهه فجر، شبکه دامپزشکی شهرستان طرقبه-شاندیز به عنوان بیست و هفتمین شبکه دامپزشکی خراسان رضوی آغاز به کار کرد.

مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی در این باره گفت: با توجه به انتزاع طرقبه و شاندیز از مشهد و لزوم استقلال ادارات این شهرستان، اداره کل دامپزشکی استان به عنوان یکی از ادارات دولتی، شبکه یادشده را از شبکه دامپزشکی مشهد مستقل اعلام کرده و تجهیزات و نیروی مورد نیاز را در اختیار این شبکه قرار داده است.
دکتر ناصر مرگان ازغدی افزود: طرقبه و شاندیز دارای ظرفیت های گوناگونی است که از جمله آن ها وجود رستوران ها و اماکن سیاحتی است که به نوعی مراجعین آنها از فرآورده های خام دامی استفاده می کنند، لذا وجود تشکیلات مستقل دامپزشکی با نظارتی قوی بر سلامت فرآورده های خام دامی مورد استفاده در رستوران های فوق، می تواند سهم زیادی در سلامت شهروندان و بویژه زائران و گردشگران داشته باشد.
وی اعلام داشت: در حال حاضر 2 کشتارگاه دام در شهرستان وجود دارد و تعداد 45 هزار راس گوسفند و بز و 5000 راس گاو وگوساله تامین نیاز معیشتی بسیاری از مردم منطقه را عهده دار هستند که تامین سلامت جمعیت دامی یادشده، زمینه ساز ارتقای بهداشت عمومی نیز خواهد شد.
وی افزود: در حال حاضر، مرغداری های تخمگذار به ظرفیت 1 میلیون و 880 هزار قطعه و مرغداری های گوشتی به ظرفیت 850 هزار قطعه در شهرستان وجود دارد.
خاطرنشان می سازد، طی حکمی که از سوی مدیر کل دامپزشکی استان صادر شد محمدرضا منعمی به عنوان سرپرست شبکه دامپزشکی شهرستان طرقبه-شاندیز منصوب و مشغول بکار شد.

 

 

نظر شما
ادامه