کد خبر: ۴۹۶۲۶
تعداد نظرات: ۸ نظر
رئیس سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با حکیم مهر:
«دکتر علیرضا رفیعی‌پور» افزود: برای نظارت شرعی و بهداشتی گوشت‌های وارداتی، یک ناظر بهداشتی و ناظر شرعی در کشتارگاه‌هایی که دام برای ایران ذبح می‌کنند، مستقر هستند ...
 

حکیم مهر- محسن طاهرمیرزایی: رئیس سازمان دامپزشکی کشور گفت: «در حوزه فرآورده‌های خام دامی، به دنبال این هستیم مرغی که مردم مصرف می‌کنند، سالم، بهداشتی و باکیفیت باشد. سلامت مرغ و بهداشتی بودن آن قبل، حین و پس از کشتار، برای ما بسیار مهم است و همکاران من آن را بررسی می‌کنند.»

به گزارش حکیم مهر، «دکتر علیرضا رفیعی‌پور» در جریان بازدید شبانه از تعدادی از دامداری‌ها و کشتارگاه‌های بزرگ شرق تهران، در گفت‌وگو با پایگاه خبری تحلیلی حکیم مهر ضمن اشاره به اهمیت تکنولوژی، دستگاه‌ها و امکانات در کیفیت فرآورده‌ها، افزود: «صنعت طیور کشور و کشتارگاه مرتبط با آن ۶۰ سال عمر دارد اما از حدود ۳۰ سال پیش به جای خط یک، همه کارها با دست کارگر انجام می‌شد؛ به این شکل خیلی از قسمت‌های بدن مرغ مثل ریه، نای و حتی برخی از بخش‌های روده و مری در گردن یا قفسه سینه مرغ می‌ماند و می‌توانست در صورت نگهداری در شرایط نامناسب از سوی خانوار، نوعی آلودگی ثانویه ایجاد کند.»

وی ضمن اشاره به اهمیت خط ۲ کشتاری در کشتارگاه‌ها، گفت: «با استفاده از خط ۲ کشتارگاه، داخل بدن مرغ به شکل اتوماتیک تخلیه و بعد به خوبی شست‌وشو می‌شود؛ خط ۲ علاوه بر سالم و بهداشتی بودن، مرغ را با کیفیت و ماندگاری بالا تحویل جامعه می‌دهد.»

رفیعی‌پور با بیان اینکه در دستورالعمل‌های جدید، برای خط ۲ کشتارگاه‌ امتیاز قائل شدیم، افزود: «به مرغ تازه‌کشتار خط ۲، ۵ روز عمر ماندگاری می‌دهیم و به منجمد آن ۱۵ ماه اجازه می‌دهیم که در مراکز عرضه به مردم ارائه شود؛ برندی هم به اسم "برند ممتاز" برای آن قائل خواهیم شد که مردم عزیز ما بتوانند از آن استفاده کنند.»

وی تصریح کرد: «در مجموع، خط ۲ باعث می‌شود که حتی اگر عوامل بیماری‌زایی که با یک مرغ از واحد دیگری وارد یک مجموعه شود، تولید بیماری نکند. وضعیت مناسب قفس‌ها و خودرویی که وارد می‌شود، کمک می‌کند که ما محصول نهایی که مرغ سالم، باکیفیت و بهداشتی است را برای مردم عزیز به ارمغان بیاوریم.»

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه از ۲۸۰ کشتارگاه کشور، بیش از ۵۸ کشتارگاه به خط ۲ تجهیز شدند و فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: «این یک افتخار است که در ۱۰ سال گذشته این همه کشتارگاه به خط ۲ مجهز شدند.»

رفیعی‌پور در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ‌ به گلایه‌های مطرح شده در خصوص ساختمان نامناسب اداره دامپزشکی شهرستان پیشوا، گفت: «برای هر شهرستان جدید، ساختار جدید اداری تعریف می‌شود که در آن نیروی انسانی و ساختمان تعیین شده و همه اینها توسط سازمان مرکزی و ادارات کلی ستادی استان‌ها در برنامه‌ سالانه قرار می‌گیرد. امیدواریم به مدد حضور تولیدکنندگان به‌نام در شهرستان پیشوا و زحمات آنها در حوزه تولیدات دامی، بتوانیم به بهترین شکل هم در حوزه ساختمان، هم نیروی انسانی و هم خودرو بتوانیم جوابگوی شهرستان پیشوا باشیم.»

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در گوشت‌های وارداتی گوشت آلوده هم وجود داشته است، گفت: «خوشبختانه مسئولیت سازمان دامپزشکی در حوزه تولید داخل و واردات مبتنی بر این است که حتماً تمام مراحل از مبداء که همان مزرعه است، کشتارگاه، بسته‌بندی و حمل و نقل که کانتینر‌های سردخانه دار است، تحت نظارت ناظران همکار ما در کشورهایی است که از آنها گوشت وارد می‌شود.  به محض اینکه گوشت وارد مرزهای کشور می‌شود، بلافاصله نمونه‌برداری شده و با سرتیفیکیت‌ها یا مجوزهای حمل بهداشتی که از کشور مبداء‌ صادر شده، تطابق داده می‌شود و اگر عدم تطابق وجود داشته باشد، حتماً گوشت برگشت داده خواهد شد.»

رفیعی پور در پایان گفت: «برای نظارت شرعی و بهداشتی یک ناظر بهداشتی و ناظر شرعی در کشتارگاه‌هایی که دام برای ایران ذبح می‌کنند، مستقر هستند تا گوشت از نظر حلیت و بهداشتی تضمین و وارد کشور شود.»

در ادامه مدیر کل دامپزشکی استان تهران، این استان را دارای یک استعداد بالقوه از نظر جمعیت دامی و ماموریت‌های دامپزشکی محول شده به آن در سطح کشور دانست.

 «دکتر ولی‌الله واعظی» با تاکید بر اینکه یک‌چهارم ماموریت‌های سازمان دامپزشکی در استان تهران انجام می‌شود، گفت: «بیش از ۳۸ درصد دام‌های سنگین اصیل کشور در استان تهران و به‌خصوص در دشت ورامین و پیشوا مستقر هستند و این مهم باعث شده که این منطقه به‌عنوان یک مرکز اصلی و کانون صدور تلیسه به سطح کشور شناخته ‌شود.»

وی با بیان اینکه استان تهران بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن تولید شیر دارد، تصریح کرد: «این شیر تولیدی جزء گرید الف با کمترین آلودگی و پایین‌ترین بار میکروبی بوده و از استانداردهای جهانی برخوردار است.»

واعظی در پایان گفت: «بیش از ۴۰ درصد شیرخشک کشور که به مصرف نوزاد می‌رسد، در دشت پیشوا تولید می‌شود.»

 
 
 
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۳
2
5
یاد یه آقایی افتادم
ببینید
توی اروپا، آمریکا و برزیل با بهترین تکنولوژی مرغ رو پرورش، کشتار و بسته بندی میکنند و حداکثر در شرایط مناسب ۱۲ ماه ماندگاری دارد.
اونوقت با یه خط ۲ سه ماه مرغ ماندگارتر میشه!!!!!
حتما اگه چیلر آبی هم حذف کنید یه ۵ ماه هم برای اون حساب میکنید.
بابا یه کم علمی باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
کدام علم؟
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
1
4
ماندگاری و طول عمر در ایران‌ مفهومی ندارد چون تاریخ گذشته اش هم به مصرف می رسد فلذا ۱۵ ماه را برای حرکت به سمت جلو گذاشته اند.
علی برکت اله
پاسخ ها
دکتر xy
| Germany |
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۴
در غیاب مسول فنی تخلف صورت میگیره . بسته بندی های مجدد که کارفرما برای مرغهای تاریخ گذشته انجام میده و به خورد مردم میدن . دامپزشکی باید در اتاق بسته بندی رو کلید کنه و کلید تنها در اختیار مسول فنی باشه. وگرنه بسته بندیهای مجدد در طول روز و در غیاب مسول فنی انجام میشه .
ناشناس
|
France
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
1
1
سلام.جناب آقای دکتر رفیعی پور .......... با سلامت مردم بازی نکنید،شما بر چه مبنای علمی این دستورات را صادر فرمودید .............
شما می توانستید یک روز از مدت زمان مصرف مرغهای کشتار روز کشتارگاه هایی که خط دو ندارند کم می کردید نه دو روز و سه ماه اضافه کنید،باید شرایط بهداشتی حاکم بر خیلی از کشتارگاه های ما حتی یک روز هم زیادی است و اصلا بایستی این کشتارگاه ها پلمپ شوند .
......................
.ک.ق.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
0
0
با سلام.خدا می داند برادران ............. اینبار برای این صنعت و ریاست جدید سازمان چه خوابی دیده اند؟!
همکار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
1
0
سلام
این هم یکی از نعمت های حضور جناب دکتر واعظی در سمت مدیر کلی تهران دوستان باید منطقی بود بازهم یک قدم به جلو بهتره دیگه کم مته به خشخاش بگذاریم هر چی هست این کار هم محاسنی داره اونم برای مردم که محصول بهتری استفاده کنن.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
0
0
کاش ویژگیهای مرغ ممتاز هم ذکر می شد
نظر شما
ادامه