کد خبر: ۴۹۶۳۳
 

۱۰ تن از مراجع معظم تقلید، میزان زکات فطره، کفاره روزه غیر عمد و کفاره عمد ماه مبارک رمضان ۱۴۴۰را اعلام کردند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری حوزه، طبق اعلام دفتر مقام معظم رهبری حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای مبلغ زکات فطره برای سال ۱۳۹۸ حداقل  ۸ هزار تومان مانند سال گذشته است.

فطریه عبارت است از سه کیلو طعام غالب هر مسلمان اعم از جو، گندم و برنج و اقلامی که به‌عنوان طعام محسوب می‌شوند. بر اساس محاسبات صورت‌گرفته میزان زکات فطره برای یک نفر با محاسبه‌ سه کیلو گندم، ۸۰۰۰ تومان است و پرداخت این مبلغ به‌ عنوان فطریه کفایت می‌کند. اما هم‌وطنان می‌توانند با توجه به برنجی که مصرف می‌کنند، سه کیلو از آن یا معادل قیمت آن را به‌عنوان فطریه بپردازند. البته در هر صورت پرداخت حداقل ۸۰۰۰ تومان برای هر نفر کفایت می‌کند.

بر اساس اعلام دفتر مقام معظم رهبری، مبلغ کفاره‌ یک روز قضای روزه با عذر شرعی، مبلغ ۲۵۰۰ تومان و کفاره‌ یک روز قضای روزه‌ عمدی، مبلغ ۱۵۰ هزار تومان تومان است.

 آیت الله العظمی شبیری زنجانی:

دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی، مبلغ ۱۰ هزارتومان را بابت فطریه هر نفر به حساب قیمت گندم تعیین کرده است.

در اطلاعیه این دفتر آمده است: با توجه به اینکه قیمت گندم و برنج در شهرهای مختلف، ممکن است اندکی متفاوت باشد، لذا مؤمنین می توانند معادل مقادیر مذکور را بر طبق قیمت محل زندگی خود، محاسبه و پرداخت نمایند.
کفاره افطار غیر عمدی برای هر روز، یک مد طعام (حدود
۹۰۰گرم به حساب گندم) است که در صورت اطمینان می توان قیمت آن را به مسکین داد تا به وکالت از مکلف، برای خودش این مقدار طعام بخرد. بر این اساس، دفتر آیت الله العظمی شبیری زنجانی، مبلغ ۲۵۰۰تومان را برای کفاره افطار غیر عمدی و مبلغ ۱۵۰ هزار تومان را برای افطار عمدی هر روز تعیین کرده است.
موارد مصرف زکات فطره با موارد مصرف زکات مال تفاوتی ندارد؛ هر چند احتیاط مستحب آن است که فقط به فقرای شیعه بلکه فقط به مساکین (یعنی فقرای به شدت نیازمند) پرداخت شود
.
کسی که نماز عید فطر می خواند باید فطریه را پیش از نماز عید پرداخت کند و یا به این نیت کنار بگذارد ولی اگر نماز عید نمی خواند باید تا غروب روز عید فطر، زکات فطره را پرداخت کند یا کنار بگذارد
.. .

 آیت الله العظمی صافی:

 مؤمنان مبلغ معادل یک صاع (۳ کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند.

کفاره روزه غیر عمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم می باشد.

کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین؛ هر کدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام، مثل گندم پرداخت شود.

آیت الله العظمی وحید:

دفتر حضرت آیت الله العظمی وحید نیز میزان زکات فطره از نظر این مرجع تقلید را قوت  غالب و گندم  برای هر نفر ۱۲ هزارتومان و  کفاره 3هزار تومان و کفاره عمد ۱۸۰ هزار تومان  اعلام کرده است.

 آیت الله العظمی جوادی آملی:

میزان زکات فطره ازسوی حضرت آیت الله جوادی آملی قوت غالب عمده خوراکی در منطقه مربوطه و کفاره برای هر روز 3هزار تومان و کفاره عمد180هزار تومان اعلام شده است.

 آیت الله العظمی سبحانی:

زکات فطره امسال طبق نظر آیت الله العظمی سبحانی  برابر با ۹ هزار تومان (معادل ۳ کیلوگرم گندم) اعلام شده است.

 آیت الله العظمی مکارم:

دفتر آیت الله العظمی  مکارم نیز اعلام نمود  زکات فطره امسال بر مبنای قوت غالب گندم مبلغ نه هزار تومان(9000 تومان) و بر مبنای قوت غالب برنج خارجی، مبلغ بیست و چهار هزار تومان (24000 تومان) و برنج داخلی، مبلغ شصت هزار تومان (60000 تومان) اعلام شده است. مردم در انتخاب هر یک از آن ها مخیر هستند.

کفاره روزه غیر عمد مبلغ سه هزار تومان (3000 تومان) است که باید به صورت نان تهیه و پرداخت شود، همچنین کفاره روزه عمد مبلغ صد و هشتاد هزار تومان (180000 تومان) است.

آیت الله العظمی نوری همدانی:

اعلام مبلغ زکات فطره از سوی آیت الله العظمی نوری همدانی بر اساس قوت غالب گندم براي هر نفر ٩٠٠٠ تومان در نظر گرفته شده است.

و برای كساني كه می خواهند قيمت برنج را پرداخت نمايند ، برنج داخلی حدود ٦٠٠٠٠ تومان و خارجی حدود ٢٤٠٠٠ تومان برای  هر نفر می باشد، اما با توجه به تفاوت قيمت در مناطق مختلف به همان قيمت منطقه ای محاسبه گردد.

كفاره در روزه غيرعمد روزانه ٢٥٠٠ تومان و كفاره در روزه عمدی روزانه ١٥٠٠٠٠ تومان می باشد.

آیت الله العظمی مظاهری:

مؤمنان مبلغ معادل یک صاع (۳ کیلوگرم) گندم یا برنج را به عنوان قوت غالب جهت زکات فطره بپردازند.

کفاره روزه غیر عمدی، برای هر روز، یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام مثل گندم می باشد.

کفاره عمدی، برای هر روز افطار عمدی، اطعام شصت مسکین؛ هر کدام یک مد (حدود ۷۵۰ گرم) طعام، مثل گندم پرداخت شود.

 آیت الله العظمی سیستانی:

میزان فطره  از سوی آیت الله العظمی سیستانی ،قوت شایع  گندم ۹ هزار تومان، کفاره روزه غیر عمد ۳هزار تومان، و کفاره عمد ۱۸۰ هزار تومان  اعلام شده است.

 

نظر شما
ادامه