کد خبر: ۴۹۶۴۳

طبق یک مطالعه منتشر شده در مجله آمریکایی تغذیه بالینی، بر خلاف باور عمومی، مصرف گوشت قرمز و گوشت سفید مانند مرغ دارای اثرات مساوی از نظر سطوح کلسترول خون است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از خبرگزاری علم و فناوری، این مطالعه توسط دانشمندان موسسه تحقیقاتی بیمارستان کودکان اوکلند CHORIو پژوهشگران ارزیابی بیمارستان کودکان اوکلند UCSFانجام شد، نتایج تحقیق محققان را شگفت زده کرد، آنها کشف کردند که مصرف سطوح بالای گوشت قرمز یا مرغ های سفید باعث افزایش برابر سطح کلسترول خون نسبت به مصرف مقدار قابل توجه پروتئین های گیاهی می شود. علاوه بر این، آنها این اثر  را بررسی کردند که آیا رژیم حاوی سطوح بالای چربی اشباع شده، کلسترول خون را به میزان برابر با تمام سه منبع پروتئین افزایش می دهد یا نه.

محققان گزارش کردند هنگامی که ما این مطالعه را برنامه ریزی کردیم، انتظار می رفت که گوشت قرمز تاثیر بیشتری بر میزان کلسترول خون نسبت به گوشت سفید داشته باشد، اما ما شگفت زده شدیم که این گونه نبود، تاثیرات آنها بر کلسترول زمانی که سطوح چربی اشباع معادل باشد برابر است. "

کراوس، که همچنین استاد پزشکی UCSF است، خاطرنشان می کند که گوشت مورد مطالعه شامل گوشت گاو و یا محصولات فرآوری شده مانند گوشت گاو یا سوسیس و همچنین شامل ماهی نیست.

وی می گوید: نتایج مطالعه قابل توجه است؛ چرا که بررسی ها نشان داد که محدود کردن گوشت به طور کلی، چه قرمز و چه سفید، برای کاهش سطح کلسترول خون توصیه می شود که قبلا تصور نمی شد. این تحقیق نشان داد که پروتئین های گیاهی برای کلسترول خون سالم هستند.

این مطالعه که تحت عنوان APPROACH (پروتئین حیوانی و پروتئین گیاهی و سلامت قلب و عروق) نامیده می شود، همچنین دریافت که مصرف زیاد مقادیر چربی اشباع که در آن اندازه ذرات LDL بزرگتر است با بیماری قلبی عروقی رابطه ضعیف تری نسبت به ذرات LDL غنی شده با کلسترول کوچکتر دارد.

به طور مشابه، گوشت قرمز و گوشت سفید مقدار LDL بزرگتری را نسبت به رژیم های غیر  گوشتی دارد. بنابراین استفاده از سطوح استاندارد کلسترول LDL به عنوان  معیاری برای اندازه گیری  کلسترول خون در نظر گرفته می شود، این معیار خطر ابتلا به بیماری قلبی عروقی را افزایش می دهد چرا که  مصرف گوشت های با چربی اشباع شده بالاتر  می رود، در واقع آزمایشات کلسترول استاندارد LDL در ابتدا سطوح ذرات LDL بزرگتر را نشان می دهند.

مصرف گوشت قرمز طی چند دهه گذشته، بیشتر به دلیل نگرانی ها در مورد ارتباط آن با افزایش بیماری های قلبی، ناخوشایند بوده است. دستورالعمل های رژیم غذایی دولتها هم مصرف مرغ را به عنوان یک جایگزین سالم برای گوشت قرمز تشویق کرده است.

کراوس می گوید: اما تا کنون هیچ مقایسه جامع ای از اثرات گوشت قرمز، گوشت سفید و پروتئین های غیر گوشتی بر کلسترول خون صورت نگرفته است. وی بیان می کند که پروتئین های غیر گوشتی مانند سبزیجات، لبنیات و حبوبات، مانند لوبیا، عوارض کلسترول را نشان نمی دهند.

این دانشمند گزارش می کند: "نتایج ما نشان می دهد که توصیه های جاری برای محدود کردن گوشت قرمز و گوشت سفید نه تنها باید بر اثرات آن بر کلسترول خون متکی باشد." " بلکه مصرف گوشت قرمز اثرات دیگری هم می تواند داشته باشد و به بیماری قلبی منجر شود، و این اثرات باید در جزئیات به منظور بهبود سلامت مورد بررسی قرار گیرد."

منبع: مدیکال نیوز


نظر شما
ادامه