کد خبر: ۴۹۶۴۵
تعداد نظرات: ۲۳ نظر
عضو هیأت مدیره جامعه دامپزشکان ایران:
به نظر می‌رسد چنین توصیه‌های غیرتخصصی درخصوص عدم نیاز حیوان‌گزیدگی‌های ناشی از حیوانات خانگی به واکسیناسیون پیشگیرانه چندان درست نباشد. بهتر است نگاهی به دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت در این خصوص داشته باشیم ...

حکیم مهر: عضو هیات مدیره جامعه دامپزشکان ایران از افزایش سگ های ولگرد به علت فساد برخی NGO های حامی حیوانات انتقاد کرد و درباره واکسن هاری نیز گفت: اغلب گزش سگ ها توسط سگ های خانگی است و 90 درصد واکس هاری برای این موارد انجام می شود که چون این سگ ها هار نیستند، اغلب بی مورد است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «دکتر پیام محبی» افزود: واکسن هاری دو نوع حیوانی و انسانی دارد که نوع انسانی آن برای افرادی که مورد گزش سگ هار قرار گرفته باشند، کاربرد دارد و باید در چند نوبت تزریق شود. سالانه برای تزریق واکسن هاری به ۲۰۰ هزار نفر حداقل به ۶۰۰ هزار دز واردات واکسن هاری انسانی نیاز است و برای واردات هر دز واکسن بین چهار تا پنج دلار هزینه می‌شود.

وی اضافه کرد: هر گزشی از سوی حیوان، گزش مشکوک نیست. ۹۰ درصد گزش ها از سوی سگ نیازی به تزریق واکسن هاری به انسان ندارد زیرا باید حیوان مشکوک به هاری باشد تا فرد مورد گزش قرار گرفته واکسن دریافت کند اما اکنون در اکثر موارد افراد بی مورد واکسن هاری دریافت می‌کنند در حالی که از سگ خانگی خود یا همسایه که صاحب و شناسنامه دارد، مورد گزش قرار گرفته‌اند.

وی گفت: در حال حاضر ایران دانش و تکنولوژی تولید واکسن هاری دامی و انسانی را ندارد و سالانه ارز زیادی برای واردات این واکسن‌ها از کشور خارجه هزینه می‌شود اما با وجود تحریم‌ها علیه ایران، همچنان در واردات واکسن دامی هاری با ارز دولتی هیچ مشکل و محدودیتی نداریم.

محبی اظهار داشت: واکسن هاری برای تزریق انسانی به طور حتم باید کیفیت بالایی داشته باشد به همین علت واکسن هاری مربوط به انسان تاکنون از کشور فرانسه وارد می‌شد اما به دلیل تحریم‌ها و نوسان نرخ ارز، به نظر می‌رسد برخی تلاش دارند واکسن هاری برای تزریق انسانی را از کشورهای غیراروپایی مانند هند تأمین و وارد کنند که به طور حتم کیفیت نوع اروپایی را ندارد.

وی تصریح کرد: واکسن هاری انسانی به دلیل گران بودن به صورت رایگان برای افراد تزریق می‌شود و نیازمند تزریق در چند مرحله طی یک دوره سه تا پنج ماهه است.

رئیس سابق جامعه دامپزشکان ایران افزود: وزارت بهداشت متولی تزریق واکسن هاری به انسان است بنابراین از واردات این محصول استقبال می‌کند و سالانه بخش قابل توجهی ارز از کشور برای واردات این واکسن صرف می‌شود که البته بخشی از این گزش ها به دلیل ارتباط بیشتر بین انسان و حیوانات است البته سالیان گذشته سالانه حدود هزار مورد حیوان گزیدگی اعلام می‌شد اما در سال ۹۶ حدود ۱۸۰ هزار مورد حیوان گزیدگی که واکسن دریافت کردند در کشور گزارش شد.

به گفته وی، فقط در مواردی که سگ ولگرد و مشکوک به هاری باشد به تزریق واکسن هاری نیاز است.

فساد NGO ها موجب افزایش سگ‌های ولگرد در سطح شهرها شده است

رئیس بیمارستان دامپزشکی تهران درباره افزایش سگ‌های بلاصاحب در سطح شهرها گفت: اکنون فساد در NGO های مدعی حامی حیوانات موجب افزایش سگ‌های ولگرد و بلاصاحب شده است. زیرا این تشکل‌ها بخش اندکی از درآمد خود را صرف غذا دادن و عقیم کردن سگ‌ها می‌کنند، در حالی که آزمایشها نشان می‌دهد که سگ‌هایی که به گفته این تشکل‌ها عقیم شده‌اند، در واقع عقیم نشده اند و ادعای آنها واقعیت ندارد.

وی با بیان اینکه شهرداری‌ها نیز توان و دانش جلوگیری از ازدیاد سگ‌های ولگرد را ندارند اظهار داشت: در واقع رانتی در خصوص حمایت از حیوانات و سگ‌های ولگرد از سوی تشکل‌ها ایجاد شده به همین علت سگ‌های بلاصاحب رها شده‌اند و همچنان در حال ازدیاد هستند.

محبی گفت: «مهمترین علت انقراض یوزپلنگ ایرانی، ازدیاد سگ‌های ولگرد است و اگر روند ازدیاد سگ‌های ولگرد ادامه پیدا کند به طور حتم حیات وحش ایران دچار مشکل خواهد شد».

پینوشت حکیم مهر:

به نظر می رسد چنین توصیه های غیرتخصصی درخصوص عدم نیاز حیوان گزیدگی های ناشی از حیوانات خانگی شناسنامه دار به واکسیناسیون پیشگیرانه هاری چندان درست نباشد.

بهتر است نگاهی به دستورالعمل سازمان جهانی بهداشت در این خصوص داشته باشیم و ببینیم WHO در این موارد، چه توصیه ای دارد. سازمان جهانی بهداشت در این باره گفته است (اینجا):

«همه حیوان گزیدگی ها نیاز به مداخلات پیشگیرانه برای هاری ندارند ولی اگر حیوان دارای علائم بیماری هاری باشد و یا اینکه در کشوری که بیماری هاری در آن آندمیک است ]ازجمله ایران[ قرار دارید، باید فوراً به مراکز پزشکی مراجعه نمایید.

در مواردی که حیوان گزیدگی توسط حیواناتی که سالم یا طبیعی به نظر می رسند و گزش بر اثر تحریک حیوان رخ داده است و همچنین حیوان قبلاً از واکسن با کیفیت بالای دارای تاریخ مصرف (با مستندات مناسب) استفاده نموده باشد، ممکن است نیازی به واکسیناسیون نباشد.»

 فراموش نکنیم، همین چند روز پیش بود که «الهام فخاری» رییس کمیته اجتماعی شورای اسلامی شهر تهران از مشاهده موارد مثبت بیماری هاری در شهر تهران خبر داده بود (اینجا). نظر به توصیه سازمان جهانی بهداشت، با توجه به اینکه ایران در منطقه آندمیک هاری قرار دارد، کیفیت واکسن های مصرفی در حیوانات خانگی و محتوای شناسنامه های صادره برای آنها 100 درصد مورد تضمین نیست و همچنین کشندگی قطعی بیماری هاری در انسان پس از بروز علائم، بهتر است هموطنانی که توسط حیوانات خانگی هم دچار حیوان گزیدگی شده اند، بر اساس دستورالعمل وزارت بهداشت همچنان اقدام به واکسیناسیون پیشگیرانه در مراکز بهداشتی درمانی کشور نمایند.

 

انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
1
9
متاسفانه افرادی که هیچ اطلاعی از بحث بهداشت عمومی و اپیدمیولوژی ندارند، در این حوزه در علم دامپزشکی صاحب نظر شده اند
پاسخ ها
Sara
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
چرا مشکل چیه؟
حسين احمدي
|
France
|
۲۰:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
5
5
اين مباحث به دامپزشك ها مربوط نميشه كه ايشون دارند نظر ميدن. بحث واكسيناسيون انسانها يك بحث اپيدميولوژي و بيماريهاي عفوني پزشكيه و بايد متخصصين امر در اين مورد اظهار نظر كنند.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
1
5
موردی درلنگرود.
سگ واکسینه ازنظرهاری. پس از گزش سگ هار هارشد.
پس هرواکسنی ایمنی کافی نمیدهد.
مواظب جان انسانها باشیم.
وانرا با 40 دلار نسنجیم!!!
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۷
1
2
چرا به دامپزشک ها مربوط نیست؟
بیماری هاری یکی از بیماری های دامی و مشترک با انسان است.
چطور یک دکتر دامپزشک نمی تواند
راجع به بیماری هاری نظر بدهد؟
البته کسی می تواند در رابطه با بیماری هاری نظر بدهد که در یک دانشگاه معتبر
تحصیل کرده باشد .......................
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
در مورد هاری می توانیم نظر دهیم اما در مورد واکسیناسیون انسان نباید نظر دهیم
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۷
1
2
این 90 درصد را از کجا آورده اند؟
مگر می شود به همین سادگی در رابطه با سلامت و بیماری سگ از نظر هاری با قطعیت نظر داد؟
به خصوص جایی که جان انسان هم هم زمان مطرح باشد.
چند سال پیش پسر بچه ای را که گاز گرفته شده بود پیش یک پزشک بردند و پزشک گفت که نگران نباشید! من سگ های این منطقه را می شناسم نیازی به واکسن ندارد و متاسفانه مدتی بعد پسر بچه معصوم هار و تلف شد.
این است که گفته می شود دکان های علم فروشی و مدرک فروشی با جان و مال و سلامت مردم بازی می کنند و وزارت بهداشت باید توجه داشته باشد
که بی تفاوت بودن نسبت به آموزش
رشته دامپزشکی در کوتاه مدت و درازمدت برای جامعه انسانی خطرات
فاجعه باری را در بر دارد.
برای وزارت تجارت پیشه جهادکشاورزی هم که در عمل موضوعات بهداشتی اهمیتی ندارد
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۲:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۷
1
2
اصولا در کشوری که هاری حالت آندمیک دارد بایستی مردم در معرض خطر به ویژه کودکان در مقابل آن ایمن سازی شوند.

نمی شود طوطی وار شرایط ایران
را با کشوری همچون آمریکا مقایسه کرد که تمام سگهای آن شناسنامه دار و واکسینه هستند و سگ های ولگرد بشدت کنترل می شوند و حتی برای ایمن کردن روباه های وحشی واکسن خوراکی دارند!

در آمریکا جامعه دام پزشکی و مرکز مشترک کنترل بیماری های انسان و دام یعنی CDC اقتدار قانونی بالایی دارند.

جالب است که در عنوان AVMA یا American Veterinary Medical Association
همانند چند سال پیش ایران نام کامل دام پزشکی (Veterinary Medicine)
استفاده می شود تا بر جنبه های مبارزه با زئونوز تاکید کنند.
متاسفانه از موقعی که سازمان دامپزشکی در وزارت جهادکشاورزی قرار گرفته است نام آن از IVMO به IVO
تغییر یافت.
دکتر فرهمند
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۷
1
1
اگر بعد واکینایسون ومدت لازم تا واکسن عمل کند تیتر پاتن آزمایش وچک شود وتیتر لازم در خون حیوان وجود داشته باشد آنوقت میتوانیم بگویمحیوان مورد نظر از نظر انتقال بیماری ممکنست ایمن باشددرغیر اینصورت حتما"باید دستورالعمل بهداشت جهانی در مورد انسان کزیده شده لحاظ گرد وقصوری انجام نگیرد
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۷
0
1
..............................
دامپزشکی که فقط طبابت چند تا دام بیمار نیست و مسئولیت های مهمی برای حفظ سلامت انسان ها حتی بیشتر از اکثریت پزشکان درمانگر و آن فرد ..........ی که می گوید دکتران دامپزشک نبایستی در مورد هاری نظر بدهند دارد و جهان روز بروز بیشتر به نقش حیاتی دامپزشکی در تداوم جامعه انسانی واقف می شود!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
دامپزشک زمانی می تواند دستور عدم واکسیناسیون انسان را بدهد که بیماری در کشورش وجود نداشته باشد.
آیا تابحال یکبار میزان ایمنی ناشی از واکسن یک سگ را سنجیده اید؟؟؟؟؟
پس الکی در مورد واکسیناسیون انسان نظر ندهیم
دکتر چاشنی گیر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
2
0
اینکه گفته شود 90% واکسیناسیون بی مورد است نیاز به تحقیق و اطلاعات مستند دارد. اما واقعا بسیاری از موارد نیاز به واکسن ندارند. مثلا گربه واکسینه ای که در شرایط کاملا عادی و در حال بازی دست صاحبش را خراش کوچکی میدهد حداکثر به یک شستشو ساده با اب و صابون نیاز دارد اما بارها مشاهده شده که برای این موارد تزریق واکسن و حتی سرم انجام می شود.
شاید بهتر باشد در اینگونه موارد در صورت موجود بودن حیوان، فرد حیوان گزیده ابتدا حیوانش را نزد دامپزشک ببرد.
تزریق واکسن و سرم بی دلیل هم خالی از عوارض نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
تا کنون نشنیده ام که برای خراشیدگی ، واکسن تزریق شود چون هاری از طریق بزاق سرایت می کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
دکتر عزیز
کدام رفرانسی نوشته که هاری با پنجه و خراش منتقل میشه؟؟؟؟؟؟
حالا توصیه آب و صابون می دهید؟؟؟؟؟؟ و از عوارض واکسن صحبت می کنید!!!!!!
بعد توقع داریم ما را طاقچه بالا هم بگذارند. متاسفم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
منظور خراش در اثر گازگرفتگی است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
در گربه با توجه به لیسیده شدن مکرر پنجه ها توسط حیوان ، امکان انتقال هاری از طریق تخریش توسط ناخنها به فرد یا حیوان دیگر وجود دارد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
0
1
فقط در سال گذشته 6 انسان در ایران در اثر هاری فوت شده اند
لینک خبر در زیر هست
اون وقت خودمان را با کشورهای عاری از بیماری مقایسه می کنیم!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
این هم لینک خبر
http://hakimemehr.ir/fa/news/49657/تهران-رکورددار-حیوان‌گزیدگی-در-کشور-موارد-حیوان‌گزیدگی-در-سال-۹۷-حدود-۵۰-هزار-مورد-بیشتر-از-سال-۹۶-بوده-است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
0
2
ممکن اسن بزاق دهان سگ سالم اغشته به هاری باشد در هر صورت در کشوری مثل ایران نمیتوان ریسک کرد ضمنا دامپزشکی در بحث کنترل هاری پیش قدم و صاحب نظر است
کربلایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
0
0
سلام شکم همسرم رو دو روز پیش سگ گاز گرفت خونریزی زیادی نداشت اما جای دندانهای نیشش چهار طرف روی شکم همسرم رو زخم کرده
زخم هارو با الکل در منزل شستشو دادم اما هر کاری می کنم راضی به زدن واکسن هاری یا حتی کزاز نمیشه خواستم ببینم چند رو بگذره خیالم راحت بشه که اتفاقی نیفتاده خیلی خیلی نگرانم اما حریف نمیشم هرکاری می کنم راضی به زدن واکسن نمیشه
امان از دست مردهای یک دنده!
پاسخ ها
حکیم مهر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۲۱
سلام.
معمولا ۱ تا ۳ ماه دوره کمون بیماری هاری است ولی ممکن است بیشتر هم طول بکشد.
بیماری بسیار خطرناکی است و خدای نکرده در صورت ابتلا، هیچ درمانی ندارد.
هر جور می‌شود ایشان را متقاعد کنید به مرکز بهداشت منطقه‌تان مراجعه نماید.
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۰۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۱۷
0
0
سلام دیروز غروب دنبال یک بچه گربه کردم خواستم بگیرم دستم رو گاز گرفت آیا نیازی به واکسن هستش وبعد از گزیده شدن تا چند روز وقت هستش که برای زدن واکسن اقدام کنیم.باتشکر
مونا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۱۱/۰۲
0
2
سه ماه پیش سگ خانگی دخترم راگازگرفت و واکسن زد و الان دوباره سگ خانگی دستش را گاز گرفته آیا نیازهست دوباره واکسن بزنه
نظر شما
ادامه