کد خبر: ۴۹۶۵۰

گونه خاصی از بزها وجود دارند که اگر بترسند یا شوکه بشوند، سریع غش می‌کنند! از زمان های قدیم تا حالا به خاطر غش کردن عجیب آن ها، توجه بسیار زیادی به این بزها شده است.

به گزارش حکیم مهر، اما چرا این گونه خاص از بزها غش می‌کنند؟ مشکل این بزهای بیچاره ژنتیکی است. این بزها از بیماری Myotonia Congenita رنج می برند. مانند بقیه ی موجود وقتی بزهای بیمار می ترسند، ماهیچه هایشان منقبض می‌شوند. اما ماهیچه های آن ها مانند ماهیچه های باقی موجودات به سرعت از حالت انقباض خارج نمی شوند.

هنگام ترسیدن ممکن است ۲۰ ثانیه طول بکشد تا بدن آن ها به حالت عادی خود بازگردد. شاید از نظر شما ۲۰ ثانیه زیاد نباشد اما از نظر بزی که گرگ به گله اش حمله کرده و در آستانه ی خورده شدن قرار دارد، این ۲۰ ثانیه از یک سال هم طولانی تر است! در حقیقت چون این بزها هیچوقت بی هوش نمی شوند، اصلا غش نمی کنند! بزها در طول زمانی که بدنشان منقبض می شود، کاملا هوشیار هستند، فقط نمی توانند حرکت کنند.

با این که این مراحل بسیار دردناک به نظر می آیند، به نظر می رسد که بزها اصلا هیچ دردی حس نمی کنند. همه بزها غش کردن را به یک صورت تجربه نمی‌کنند. بزهای جوان که هیچ تجربه ای ندارند، موقع ترسیدن سریع به زمین می‌افتند و هیچ تکانی هم نمی‌خورند. اما بزهای پیر که با گذشت زمان یاد گرفته اند چگونه با مشکلشان کنار بیایند، زیاد به زمین نمی افتند و گاهی هم با همان بدن نیمه منقبشان شروع به فرار کردن می کنند. بزهای خیلی پیر هم که کلا زیاد نمی ترسند!

بیماری Myotonia Congenita مخصوص بزها نیست. این بیماری در بسیاری از موجودات دیگر از جمله انسان ها یافت می شود و احتمال مبتلا بودن انسان ها به این بیماری ۱ به ۱۰۰ هزار  است. برای انسان های مبتلا به این بیماری داروهای زیادی تولید شده اند تا بیماران زندگی راحت تری را بگذرانند ولی تا حالا کسی به بزها دارو نداده است!اگر انسان ها آن ها را پرورش نمی‌دادند، این بزها خیلی وقت پیش منقرض می شدند. مردم بزهای غش کننده را به دلایل مختلفی پرورش می دهند.

دلیل اصلی پرورش آن ها مانند بقیه بزها گوشت آن هاست اما بعضی ها آن ها را به عنوان حیوان خانگی هم نگه می دارند. غش کردن بزها می تواند هر کسی را ساعت ها سرگرم کند! بعضی از چوپان داران هم از این بزها به عنوان طعمه استفاده می کنند تا اگر گرگی به گله حمله کرد این بز را بخورد و بقیه گله را بی خیال شود. در بعضی باغ وحش ها و سیرک ها از این گونه بزها به عنوان غذای حیوانات گوشتخوار بزرگ مثل شیر ها یا ببر ها استفاده می کنند.

از آنجایی که خود بز غش می کند نیازی نیست که آن را بکشند و یا این که حیوان گوشتخوار را از قفسش خارج کنند! خیلی از فعالان حقوق حیوانات گفته اند که پرورش بزها به خاطر مشکل ژنتیکی شان و استفاده از آن ها به عنوان حیوان خانگی ظلم به آن هاست ولی مخالفان می گویند از آنجا که بزها هیچ دردی حس نمی کنند پس هیچ زجری هم نمی کشند. این بحث ها هنوز هم ادامه دارند ولی تاکنون که پرورش این گونه از بزها در هیچ کشوری ممنوع نشده است.

نظر شما
ادامه