کد خبر: ۴۹۶۵۲
تعداد نظرات: ۴ نظر

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت کرمانشاه ضمن هشدار در مورد خرید کشتارهای غیرمجاز و خطر بیماری تب کریمه، از کشف ۱۰ تن گوشت از مراکز غیرمجاز در استان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «بهمن خدادیان» در خصوص برخورد با کشتارهای غیرمجاز و همینطور جگرفروشی‌های غیرمجاز در سطح شهر اظهار داشت: این موضوع چندین بار در کارگروه سلامت امنیت غذایی استان و شهرستان مطرح شده است.

وی افزود: از ابتدای خرداد ماه امسال تاکنون ۳ جلسه در این زمینه برگزار کردیم و در هر ۳ جلسه کارگروه سلامت امنیت غذایی این موضوع مطرح شد و مصوباتی هم داشتیم و مشخص شد که چند اداره باید به صورت مستقیم در بحث برخورد با موارد غیرمجاز حضور داشته باشند.

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت کرمانشاه گفت: در رأس ادارات مذکور که باید در زمینه برخورد با موارد غیرمجاز حضور داشته باشند، دامپزشکی برای نظارت بر بحث فرآورده‌های خام دامی است.

وی افزود: از دیگر ادارات که باید در این زمینه حضور مستقیم داشته باشد، اداره اجراییات شهرداری به منظور برخورد با این افراد در قالب‌هایی چون دوره گردی، سدمعبر و غیرمجاز بودنشان بر اساس قوانین شهرداری است.

خدادادیان ادامه داد: اداره بهداشت نیز به عنوان متولی سلامت مردم بحث نظارت بر این فرآیندها را بر عهده دارد و اگر احساس کنیم که سلامت مردم به هر طریقی دارد به خطر می‌افتد، قطعاً هشدار لازم را می‌دهیم و با ادارات مربوطه، دادستانی و کارگروه سلامت فرمانداری و در صورت نیاز کارگروه سلامت استانداری طرح موضوع می‌کنیم.

کشف و جمع آوری ۴۰ تن گوشت فاسد در کرمانشاه طی سال گذشته

وی گفت: مصوب شده که کما فی سابق یک تیم مشترک از نیروی انتظامی، اصناف، بهداشت، دامپزشکی و اجراییاتشهرداری تشکیل شده که به صورت مشترک هر روز در این زمینه نظارت دارند و برخورد می‌کنند.

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت کرمانشاه ادامه داد: سال گذشته به اتفاق همین تیم و با حکم قضائی ما اقدام به جمع آوری حدود ۴۰ تن گوشت در قالب گوشت مرغ، گوشت دام و دام زنده کردیم.

وی تصریح کرد: پس از جمع آوری نسبت به معدوم سازی برخی از گوشت‌های جمع آوری شده فاسد کردیم و برخی از دام‌ها را نیز با تعهد عودت دادیم و تعدا دی هم با توجه حکم قضائی ارائه دادیم که صرف امور خیریه شود.

کشف ۱۰ تن گوشت و فراورده‌های گوشتی از مراکز غیرمجاز طی مدت سپری شده از امسال

خدادادیان افزود: این طرح هم اکنون نیز ادامه دارد و از اول امسال تاکنون حدود ۱۰ تن گوشت مرغ و دام، کله پاچه،امعاء و احشا، دل و جگر و… که در قالب کشتار غیرمجاز و یا در مراکز غیرمجاز عرضه شده بود را جمع آوری کردیم.

وی گفت: اخیر با امضای ۳ اداره دامپزشکی، بهداشت و اجراییات شهرداری حکمی را از مقام قضائی جهت برخورد قاطع با دست فروش‌هایی که اکنون و به ویژه شب‌ها در مناطقی چون انتهای مسکن، اطراف پارک‌ها، میدان آزادگان و میادینی چون میدان فرودگاه و میدان امام حسین (ع) اقدام به عرضه جگر می‌کنند، گرفته‌ایم.

بسیاری از جگرهای جمع‌آوری شده از دستفروشان ناقل انگل فاسیولا و آلوده بودند

این مسئول تصریح کرد: طبق نمونه‌هایی که از این جگرها گرفتیم اکثراً آلوده و دارای انگل بودند. در جگر یک انگل به نامفاسیولا وجود دارد که انگل اختصاصی کبد است و باعث ناراحتی کبد انسان می‌شود.

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت کرمانشاه افزود: از دیگر موارد بیماری تب مالت است که در امعاء و احشاتأیید شده است.

خدادیان ادامه داد: مورد دیگر که بسیار نگران کننده بوده، بحث تب کریمه کنگو است و برای پیشگیری از موارد مذکور باید در چند جبهه کار کنیم.

وی یک جبهه در این زمینه را بحث فرهنگسازی عنوان کرد و گفت: باید در این زمینه بسیار کار شود، چرا که تا زمانی که تقاضا وجود داشته باشد، دستفروش ها، دوره گردها و افراد سودجو هم فعالیت می‌کنند.

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت کرمانشاه افزود: جبهه دیگر نهادینه کردن این برنامه‌ها است که ایندستفروش ها را جمع کرده و شرایط ساختاری را برای آنها آماده کنیم و در قالب بازارچه‌هایی اینها را ساماندهی کنیم.

وی ادامه داد: هم اکنون شهرداری در قسمتی از شهر این کار را دارد انجام می‌دهد و بحث نظارت در این زمینه نیز مهم است و هر اقدام قانونی که نیاز است برای آنها انجام می‌دهیم.

برخورد قضائی در انتظار متخلفان

خدادادیان یادآور شد: به دلیل اینکه تاکنون و پیش از این چندین بار دوره گردها و دست فروش‌ها را جمع کرده‌ایم اما به تعهدی که داده‌اند عمل نکرده‌اند، قرار بر این است که این بار به خاطر اینکه کار آنها تهدیدی برای سلامت است، علاوه بر اینکه خودرو و وسایل آنها را توقیف می‌کنیم، خود آنها را نیز برای برخورد به دفتر قضائی معرفی کنیم و حتی ممکن است محکوم به زندان نیز شوند.

وی تصریح کرد: بستر برای اینها با محوریت فرمانداری به عنوان رئیس کارگروه سلامت امنیت غذایی در حال فراهم شدن بوده و این تیم‌ها تشکیل شده است و ما حکم قضائی هم گرفته‌ایم و با همکاری نیروی انتظامی کما فی سابق و حضور دستگاه‌های مذکور کار برخورد را به صورت جدی و مستمر انجام خواهیم داد.

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت کرمانشاه افزود: در کنار این موضوع همانطور که گفتیم کار فرهنگسازی و بستر سازی برای فعالیت قانونی آنها در حال انجام است.

ایجاد رویه پیش‌سرد در کشتارگاه‌ها برای پیشگیری از بیماری‌های دامی

وی یادآور شد: در سنوات گذشته نیز اقدام خوبی صورت گرفت و به واسطه مشاهده ابتلاء یک مورد به تب کریمه کنگو در دو سال گذشته، به کشتارگاه‌ها فشار آوردیم که کار پیش سرد را انجام دهند.

خدادادیان افزودبراین اساس دامی که امروز ذبح می‌شود، در داخل سردخانه و یخچال می‌ماند که این جمود نعشی برای آن رعایت شود و محیط گوشت اسیدی شود و همه عوامل بیماری زا از جمله تب مالت، کیست هیداتیک و تب کریمه کنگو از بین برود.

وی تاکید کرد: گوشتی که اکنون وارد قصابی‌های معتبر می‌شود گوشت بسیار سالمی است و خوشبختانه هم اکنون کشتارگاه‌ها اقدام به بسته بندی کله پاچه سیرابی و جگر با مهر و برچسب دامپزشکی کرده و وارده بازار می‌کند.

این مسئول خاطرنشان کرد: این از اقدامات مثبتی بود که کارگروه سلامت شهرستان و استان کرمانشاه انجام داد و جزواولین استان‌ها در این زمینه هستیم و پس از ما همدانی‌ها و استان‌های دیگر اقدام به این کار می کنتد.

کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت کرمانشاه به مردم توصیه و تاکید کرد: به هیچ وجه از دست فروش‌ها خرید نکنند و در صورت نیاز به راحتی می توانتد گوشت و حتی جگر مورد نیاز خود را از قصابی‌ها و مراکز معتبر خریداری کنند.

وی افزود: هم ما و هم دامپزشکی بر این مراکز نظارت داریم و اگر با مشکلی در این زمینه برخورد کردند یا با سامانه ۱۹۰ وزارت بهداشت و یا با سامانه ۱۵۱۲ دامپزشکی تماس حاصل کرده و موضوع را گزارش دهند تا سریعاً مورد بررسی قرار گیرد.

حدود ۲۰ تن از گوشت‌های جمع‌آوری شده در سال گذشته به دلیل گزارشات مردمی بود

این مسئول یادآور شد: سال گذشته حدود ۲۰ تن از گوشت‌های جمع آوری شده به واسطه گزارش‌های مردمی بود و در داخل منزل اقدام به ذبح و بسته بندی غیرمجاز کرده بودند.

خدادادیان در پایان با بیان اینکه ما برخورد مناسبی در این راستا انجام دادیم از مردم درخواست کرد که در این زمینه اغماض نکنند و اگر موردی بود از طریق سامانه مذکور اطلاع رسانی کنند.

 

انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
France
|
۱۸:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۷
1
4
آفرین ، مگه مرکز بهداشت زحمتی به خودش بده با وجود اینکه کاری نمیکنه خوب حرف بزنه.بدبخت دامپزشکی مظلوم که هر کاری میکنه بهداشتی ها بنام خودشون تمومش میکندد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
2
0
خب بودن که بودن مگه انسان با خوردن جگر مبتلا به فاسیولا مبتلا میشه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۸
0
1
این نشان از میزان بالای کشتار غیرمجاز یا عدم بازرسی درست در کشتارگاه می باشد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۰
0
0
کرم جگر پیش کش .اکثر ریه های مراکز عرضه بعلت الودگی به کیست هیداتید اصلاح و ناقص هستند نظارت ناقص بلکه سقط است در اکثر استانها
نظر شما
ادامه