کد خبر: ۴۹۶۹۰


مدیر ملی پروژه توسعه رسته دام سبک قرارگاه پیشرفت و آبادانی کشور گفت: اکنون به ازای هر ۱۰۰ راس دام سبک مولد در کشور ۷۵ بره تولید می شود که این میزان تولید غیر اقتصادی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایرنا، «مرتضی حسینی» روز شنبه در آئین تفاهم نامه پروژه توسعه رسته دام سبک کشور که به صورت پایلوت در استان خراسان شمالی برگزار شد اظهار داشت: شاخص تولید بره در دام سبک به ازای هر ۱۰۰ رأس دام مولد باید به ۱۷۰ رأس برسد که این میزان برای دامدار اقتصادی است.

وی بر بالابردن درآمد روستاییان و دامداران تاکید کرد و گفت: این امر با بالا بردن راندمان تولید به دست می‌آید در این راستا فرایند اصلاح نژاد یک ضرورت است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پروژه توسعه رسته دام سبک کشور به صورت پایلوت در این استان با همکاری دفتر روستایی استانداری، سازمان جهاد کشاورزی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، اداره کل دامپزشکی و قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه استان اجرا می‌شود.

«عبدالله یوسفی» اظهار داشت: توسعه دام سبک با هدف افزایش بهره وری در روستاها، افزایش درآمد خانوارها، اقتصادی کردن صنعت دامداری اجرا می‌شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون استان خراسان شمالی ۲ میلیون و ۳۶ هزار رأس دام سبک دارد افزود: این استان یک درصد کشور وسعت دارد اما ۳.۲ درصد دام را در خود جای داده است.

وی با بیان اینکه تولید دام در استان از نظر کیفیت به علت شرایط آب و هوایی و مراتع مناسب است گفت: سالانه در این استان ۱۵۷ هزار تن شیر و ۲۰۱ هزار تن گوشت قرمز تولید می‌شود.

وی بر استفاده از دانش و علم در بحث صنعت دامداری تاکید کرد و اظهار داشت: در راستای حفظ ذخایر ژنتیکی و نژادهای بومی و استفاده از نژادهای اصیل و سازگار با منطقه باید از دانش بهره مند شد.

وی افزود: هم اکنون دوقلو زایی دام سبک در استان افزایش یافته است که باید این امر را در بین گله‌ها بیشتر گسترش یابد تا کمکی به اقتصاد استان و افزایش درآمد خانوارها باشد.

در پایان این تفاهم نامه بین مسئولان استانداری و دستگاه‌های زیر مجموعه سازمان جهاد کشاورزی و قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه خراسان شمالی به امضا رسید.



نظر شما
ادامه