کد خبر: ۴۹۶۹۲


مشاور عالی سازمان سنجش گفت: بیش از ۶۵۵ هزار کارت برای آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ صادر شده است و داوطلبان از فردا ۲۰ خرداد می توانند با ورود به سایت سازمان سنجش کارت خود را پرینت کنند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «حسین توکلی» افزود: آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ به همراه اولین مرحله المپیاد علمی دانشجویی کشور در ۶ گروه آموزشی و ۱۳۱ کدرشته برای تمامی دانشگاه‌های دولتی و غیر دولتی از جمله دانشگاه آزاد اسلامی با حضور ۶۱۴ هزار و ۸۸۳ داوطلب در روزهای ۲۳ و ۲۴ خرداد ۹۸ برگزار می‌شود.

وی افزود: از تعداد ۶۱۴ هزار و ۸۸۳ داوطلب این آزمون تعداد ۳۰۸ هزار و ۵۴ نفر معادل ۵۰.۱۰ درصد داوطلبان زن و تعداد ۳۰۶ هزار و ۸۲۹ نفر معادل ۴۹.۹۰ درصد داوطلبان مرد هستند.

کاهش ۱۲۱ هزار نفری نسبت به سال ۹۷

مشاور عالی سازمان سنجش گفت: تعداد داوطلبان ثبت نام کننده در آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ نسبت به آمار داوطلبان سال ۹۷ این آزمون ۱۲۱ هزار و ۵۰۲ نفر کمتر است.

وی خاطرنشان کرد: در گروه علوم انسانی ۳۸۵ هزار و ۶۴۰ داوطلب در ۴۵ کدرشته، در گروه علوم پایه ۳۳ هزار و ۶۷۸ داوطلب در ۱۷ کدرشته، در گروه فنی و مهندسی ۱۳۰ هزار و ۴۰۶ داوطلب در ۲۴ کدرشته، در گروه کشاورزی و منابع طبیعی ۱۷ هزار و ۸۵۱ داوطلب در ۲۳ کدرشته، در گروه هنر ۴۵ هزار و ۹۱۳ داوطلب در ۱۳ کدرشته و در گروه دامپزشکی یک هزار و ۳۹۵ داوطلب در ۹ کدرشته به رقابت می‌پردازند.

آمار داوطلبان شرکت کننده در کدرشته های شناور

توکلی گفت: از میان ۶۱۴ هزار و ۸۸۳ داوطلب شرکت کننده، تعداد ۴۰ هزار و ۶۶۹ داوطلب نیز در کدرشته های دوم (شناور) شرکت کرده اند که از این تعداد ۱۸ هزار و ۳۹۳ نفر معادل ۴۵.۲۳ درصد داوطلبان زن و تعداد ۲۲ هزار و ۲۷۶ نفر معادل ۵۴.۷۷ درصد داوطلبان مرد هستند.

وی تاکید کرد: داوطلبانی که در کدرشته های دوم شرکت کرده اند باید علاوه بر کدرشته اصلی خود، کارت آزمون کدرشته دوم یا شناور را نیز دریافت کنند.

صدور ۶۵۵ هزار کارت آزمون کارشناسی ارشد

مشاور عالی سازمان سنجش اظهار داشت: با توجه به مجموع داوطلبان در کدرشته های اول و کدرشته های شناور در مجموع تعداد ۶۵۵ هزار و ۵۵۲ کارت ورود به جلسه آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ صادر شده است. که از این تعداد ۳۲۶ هزار و ۴۴۷ کارت مربوط به خواهران و ۳۲۹ هزار و ۱۰۵ کارت مربوط به برادران است.

آغاز توزیع کارت از ۲۰ خرداد ۹۸

وی گفت: کارت ورود به جلسه آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ به همراه اولین مرحله المپیاد علمی دانشجویی کشور از فردا دوشنبه ۲۰ خردادماه ۹۸ بر روی سایت سازمان سنجش قرار می‌گیرد و داوطلبان می‌توانند با ورود به سایت سازمان سنجش از کارت خود پرینت تهیه کنند.

توکلی افزود: آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ به همراه اولین مرحله المپیاد علمی دانشجویی کشور در ۶ گروه آموزشی و ۱۳۱ کدرشته، در ۷۷ شهر و ۱۶۲ حوزه امتحانی در روزهای ۲۳ و ۲۴ خرداد برگزار می‌شود.

وی افزود: در آزمون صبح پنجشنبه ۲۳ خرداد ۲۹۹ هزار و ۵۶۴ داوطلب در ۳۲ کدرشته، در بعدازظهر پنجشنبه ۲۳ خرداد ۸۲ هزار و ۶۷۸ داوطلب در ۶۳ کدرشته و در صبح جمعه ۲۴ خرداد ۲۷۳ هزار و ۳۱۰ داوطلب در ۳۶ کدرشته به رقابت می‌پردازند.

انتشار کارنامه کنکور ارشد در ۱۵ تیرماه

مشاور عالی سازمان سنجش یادآور شد: پس از برگزاری آزمون و اعلام نتایج اولیه به صورت کارنامه، کارنامه در ۱۵ تیرماه منتشر می‌شود و دفترچه راهنمای انتخاب رشته در روز ۱۶ تیرماه در اختیار داوطلبان قرار می‌گیرد. مجازین به انتخاب رشته می‌توانند از ۱۷ تیرماه نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.

وی گفت: داوطلبان مجاز به انتخاب رشته می‌توانند ۱۰۰ کدرشته را انتخاب کنند و گزینش نهایی بر اساس ۸۰ درصد نمره آزمون و ۲۰ درصد معدل دوره کارشناسی صورت می‌گیرد.

توکلی گفت: فهرست اسامی چند برابر ظرفیت رشته های خاص برای آزمون های عملی در ۲۹ تیرماه اعلام می‌شود و مصاحبه و آزمون های عملی در روزهای ۵ تا ۲۴ مرداد انجام می‌شود. رشته های هنر نیز از ۹ مرداد تا ۱۱ مرداد آزمون های عملی خود را برگزار می کنند.

اعلام نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد در ۱۶ شهریور

مشاور عالی سازمان سنجش یادآور شد: نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۸ در روز ۱۶ شهریورماه اعلام می‌شود و پذیرفته شدگان در روزهای ۲۳ و ۲۴ شهریورماه می توانند در دانشگاه ها ثبت نام کنند. کارنامه نهایی داوطلبان در ۲۵ شهریورماه منتشر خواهد شد.

 


نظر شما
ادامه