کد خبر: ۴۹۷۰۵

عضو شورای سیاستگزاری هشتمین همایش طلای سبز گفت: استفاده طولانی‌مدت از آنتی‌بیوتیک‌ها در گله‌های دامی و طیور خطر مقاومت‌ دارویی در انسان را به‌ شدت افزایش می‌دهد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از دبیرخانه دائمی همایش طلای سبز، «دکتر امیرعلی امیری» افزود: در بسیاری از کشورها در مورد باقی‌مانده سموم یا آنتی بیوتیک ها در فرآورده‌های غذایی، قوانین بسیار سخت‌گیرانه‌ای وجود دارد، چراکه مصرف نادرست و بیش‌ از اندازه از آنها در مزارع دام و طیور، مقاومت‌ در برابر آنتی بیوتیک ها در انسان را بیشتر می‌کند.

وی که نایب‌ رئیس جامعه دامپزشکان ایران نیز است، گفت: در سال‌های اخیر طبق آمار منتشر شده از سوی مؤسسات و سازمان‌ها، عفونت‌ها و بیماری‌های مقاوم به درمان‌های دارویی به‌ شدت بالا رفته است.

امیری تصریح کرد: بر مبنای حجم فروش آنتی‌بیوتیک دامپزشکی از طریق گزارش‌های عمومی در ۳۸ کشور، پیش‌بینی می‌شود که حجم آنتی‌بیوتیک‌ها در ایران در سال ۲۰۳۰ بیش از ۲۳۵ هزار تن باشد. این آمار در کشورهای متفاوت موجود است. تخمین زده می‌شود که طی یک سال بیش از ۸۰ درصد آنتی‌بیوتیک‌های دام و طیور به فروش می‌رسد.

وی اظهار داشت: بسیاری از کشورهای اروپایی مانند آلمان و دانمارک و سوئد مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها را به‌ عنوان افزودنی و محرک رشد در خوراک طیور ممنوع کرده اند.

امیری اضافه کرد: بسیاری از این ترکیبات در ایالت متحده ممنوع نشد و این در حالی بود که در اتحادیه اروپا ممنوع شد. به‌ طور کلی اتحادیه اروپا در سال ۲۰۰۶ از هرگونه محرک رشد ممانعت کرد.

عضو شورای سیاستگزاری هشتمین همایش طلای سبز گفت: این ممنوعیت ها موجب شد پرورش‌دهنده ها و سازمان‌های تولیدکننده به‌جای استفاده از محرک‌های رشد شیمیایی از ترکیبات و داروهای طبیعی استفاده کنند و در نتیجه شرکت‌های دارویی در این زمینه به سمت داروهای گیاهی رفتند.

امیری ادامه داد: امکان تولید داروهای گیاهی در هر کشوری، با توجه به گیاهان بومی آن کشور، متفاوت است. در اصل در هر کشوری طب سنتی، بومی‌سازی می شود. در کشور ما هم از گذشته طب بومی و گیاهی بر اساس گیاهان دارویی بومی‌سازی شده و فرآورده‌های طبیعی تا حد بسیار زیادی، جایگزین داروهای شیمیایی شده است.

اسانس های شیمیایی صنعت گیاهان دارویی را متاثر می کند

عضو شورای سیاستگزاری هشتمین همایش طلای سبز در مورد مشکلات حوزه گیاهان دارویی در کشور افزود: هنوز در بسیاری از شهرهای ما برای درمان طیور از روش خودشان استفاده می‌کنند که این امر می‌تواند تأثیری عکس و متفاوت در این حوزه به همراه داشته باشد و مشکلاتی برای مصرف‌کننده ایجاد کند.

امیری گفت: دومین مشکل در این حوزه، ورود اسانس‌ها و ترکیبات شیمیایی به کشور است. این موضوع صنعت گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و موجب می شود تولیدکننده‌های داخلی با مشکل مواجهه شوند.

وی به تفاوت قیمت ها در حوزه گیاهان دارویی اشاره کرد و گفت: ترکیبات واقعی گیاهی و ترکیبات شیمیایی که از خارج از کشور وارد می‌شود تفاوت چشمگیری در قیمت‌ها دارند. یکی از مشکلات دیگر این است که قیمت گیاهان دارویی در حوزه دامپزشکی، اگر طبیعی تولیدشده باشد نسبت به شیمیایی گران‌تر است.

دانش آموختگان حوزه سلامت، شناختی از داروهای گیاهی ندارند

عضو شورای سیاستگزاری هشتمین همایش طلای سبز در ادامه با اشاره به این همایش و اهمیت برگزاری رویدادهای سلامت محور، گفت: برگزاری همایش‌ها، سیمنارها، آموزش در زمینه داروهای گیاهی، طب ایرانی و دروس شناخت داروهایی گیاهی می‌تواند به کسانی که در این زمینه تحصیل می‌کنند، کمک شایانی کند.

امیری به نقش همایش ها در دانش افزایی اشاره کرد و افزود: این همایش‌ها ایده‌ای به دانش‌آموختگان می‌دهد تا به‌ صورت تخصصی در زمینه طب سنتی تحصیل کنند، متأسفانه دانشجویان دانش آموخته هیچ‌گونه شناختی از داروهای گیاهی ندارند و این سمینارها و همایش‌ها موجب آگاه کردن، شناخت و روشن کردن قشر تحصیل‌کرده می‌شود.

وی اضافه کرد: هرچقدر تعداد این همایش ها بیشتر باشد افراد با طب سنتی و گیاهان دارویی آشنایی بیشتر پیدا می‌کنند و این باعث بهبود شرایط فرهنگی ،اقتصادی و غذایی می‌شود.

هشتمین همایش بین‌المللی طلای سبز در روزهای ۱۹تا ۲۱ تیرماه سال جاری در مرکز همایش‌های بین‌المللی هتل المپیک تهران برگزار می‌شود. تبیین جایگاه داروهای گیاهی و فرآورده‌های طبیعی مورد مصرف در دام، طیور و آبزیان یکی از محورهایی است که در هشتمین همایش طلای سبز مورد بررسی قرار می گیرد.

 

نظر شما
ادامه