کد خبر: ۴۹۷۶۰
تعداد نظرات: ۱ نظر

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ایجرود گفت: انگل و ویروس، علت مرگ ماهیان کپور سد گلابر این شهرستان در اردیبهشت امسال، تشخیص داده شد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از  ایرنا، «حامد تقی بیگلو» روز سه شنبه افزود: نمونه برداری های صورت گرفته از لاشه و ماهیان زنده در این سد به منظور تعیین علت و تشخیص بیماری به سازمان دامپزشکی تهران ارسال شده بود که پس از بررسی‌های لازم وجود انگل و ویروس مورد تایید واقع شد.

وی اظهار داشت: تداخل انگل و ویروس باعث تلف شدن تعداد زیادی از ماهیان کپور متوسط در سد گلابر شده بود که با افزایش دمای آب، این ویروس که بر اثر بارش‌های اخیر وارد سد شده بود غیرفعال و میزان تلفات نیز به رقم صفر نزدیک شد.

تقی بیگلو با بیان اینکه در زمان حاضر هیچ نگرانی در خصوص مرگ ماهیان در این سد خاکی وجود ندارد، افزود: با توجه به اینکه لاشه ماهی ها از سوی برخی پرندگان و حیوانات وحشی، مورد تغذیه قرار گرفت بنابراین آماری از تعداد ماهیان تلف شده در دست نیست.

وی تصریح کرد: تلفات صدها ماهی کپور در این سد خاکی از اواخر اردیبهشت ماه امسال آغاز شد و کارشناسان اداره دامپزشکی استان زنجان، پیش بینی کردند که با افزایش میزان دما، مرگ این ماهیان فروکش کرده و محدود شود و کارشناسان محیط زیست نیز احتمال می دادند که این تلفات به دلیل شیوع ویروس خاص بوده است.

تقی بیگلو با اشاره به اینکه سد خاکی گلابر از سوی محیط بانان و کارشناسان اداره کل حفاظت محیط زیست شهرستان ایجرود به طور مدام پایش و رصد می شود افزود: ویروس کپور ماهی ها در فصل بهار، مشاهده می شود که این ویروس خاص بر اثر بارش‌های اخیر توانست با ورود به این سد، ماهیان کپور با جثه متوسط را درگیر بیماری و مرگ کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان ایجرود گفت: تاکنون تلفات ماهی کپور به این گستردگی در این سد خاکی مشاهده نشده بود اما طی هفت سال اخیر تلفات بسیار محدودی را بر اثر بارش ها، سیل و استرس بهاری، شاهد بودیم که متاسفانه امسال میزان تلفات امسال بیشتر شد.

سد گلابر شهرستان ایجرود در کیلومتر ۳۵ مسیر ارتباطی زنجان - بیجار واقع است.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۱
0
1
به جمله زیر دقت کنید

تقی بیگلو با اشاره به اینکه ... افزود: ویروس کپور ماهی ها در فصل بهار، مشاهده می شود که این ویروس خاص بر اثر بارش‌های اخیر....)
ویروس کپور ماهی؟
اسمش ویروس کپور ماهی هست با لقبش؟
نظر شما
ادامه