کد خبر: ۴۹۷۷۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
 

موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی با همکاری شرکت دانش بنیان موفق به دستیابی به تکنولوژی ساخت کیت الایزای جذبی تشخیص بیماری یون شد و در این راستا آماده همکاری برای انتقال تکنولوژی به بخش خصوصی است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی موسسه رازی، جلسه بررسی روش های تشخیص بیماری یون در گاو پیش از ظهر امروز با حضور دکتر قائم مقامی رئیس موسسه رازی شعبه اراک، دکتر مصوری رئیس آزمایشگاه مایکوباکتریوم موسسه رازی و اعضای انجمن گاوداران صنعتی کشور در سالن دکتر کاوه این موسسه برگزار شد و مباحث مربوط به اپیدمی های ناشی از بیماری سل و یون و روش های مورد استفاده در تشخیص بیماری های مذکور در گله های گاو مورد بررسی قرار گرفت.

دکتر قائم مقامی در این جلسه با اشاره به اینکه سال گذشته موسسه رازی موفق به تجاری سازی و عرضه کیت الایزای جذبی تشخیص بیماری یون به بهره برداران گردیده، افزود: این امر تاثیر بسزایی در ارتقا سطح بهداشت در دامداری ها دارد.

دکتر مصوری نیز در این جلسه به اقدامات ارزشمند موسسه رازی اشاره کرد و هربخش از این مجموعه را کارخانه بزرگی عنوان کرد که فعالیت های بسیار مهمی انجام می دهند و در صورت توقف تولید هریک از آنان، لطمه بزرگی به سلامت کشور و جامعه وارد می شود.
وی ادامه داد: در همین راستا موسسه رازی تلاش می کند در تحقیق و تشخیص انواع بیماری های مربوط به انسان، دام، طیور و حتی آبزیان پیشتاز باشد و هر سویه جدید را شناسایی کرده و نسبت به تولید واکسن آن اقدام کند. البته نقایصی وجود دارد که در این زمینه مجموعه موسسه رازی تمام تلاش خود را در جهت رفع این کمبودها انجام می دهد.
رئیس بخش توبرکولین، مالئین و مشمشه موسسه رازی ضمن ارائه اطلاعاتی در مورد بیماری های سل، یون و مشمشه و شناسایی این بیماری ها، بیان کرد: ۱۹۸ گونه مایکوباکتریوم در کشور وجود دارد که ۱۰ گونه از آن ها می تواند در انسان نیز بیماری سل ایجاد کند.

وی با تاکید بر اینکه اجرای برنامه کنترل و ریشه کنی سل در کشور باعث شده ایران در میان کشورهای همسایه تمیزترین باشد، افزود: این برنامه باید همچنان با جدیت ادامه پیدا کند، در غیر این صورت به سرنوشت کشورهای همسایه دچار می شویم چراکه این بیماری ها به راحتی قابل انتقال و البته قابل پیشگیری است.

دکتر مصوری تصریح کرد: این برنامه پیشگیری در کشور در خصوص بیماری یون انجام نمی شود چرا که سل انسان را درگیر کرده و حتی تا مرگ پیش می برد اما بیماری یون برای انسان مرگبار نبوده به همین علت دامداری ها باید از گله های خود در برابر بیماری یون مراقبت کنند به این دلیل که سل در پشت بیماری یون در دام ها قرار گرفته و آنان را درگیر می کند.

وی تشخیص بیماری سل و یون را در کشور بسیار دقیق و مطابق با کشورهای روز دنیا اعلام کرد و گفت: این امر سبب شده ایران نسبت به سایر کشورها در این خصوص سالم‌تر باشد که البته لازم به ذکر است واردات دام، ورود این بیماری را به کشور به دنبال داشته و حتی سویه های جدید را نیز وارد می کند.

رئیس آزمایشگاه مایکوباکتریوم موسسه رازی کارکنان بخش توبرکولین موسسه رازی را در صف اول جنگ با میکروارگانیسم های سطح
۳ عنوان کرد که برای سلامت کشور می جنگند و خود و خانواده هایشان در مواجهه با بیماری های خطرناکی قرار دارند که این اقدام بسیار ارزشمندی محسوب می شود.

وی تعامل مناسب میان موسسه تحقیقات واکسن و سرم سازی رازی، سازمان دامپزشکی کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در کشور را مسبب کاهش آمار سل انسانی و دامی در ایران عنوان کرد.

دکتر مصوری تکنیک ساخت کیت تشخیص بیماری یون در موسسه رازی را هم راستا با علوم روز دنیا عنوان کرد و افزود: مطلقا از علوم روز دنیا عقب نیستیم و در این زمینه میزبان کارگاه های مربوط به این بیماری از سراسر دنیا نیز بوده ایم.

وی وجود موش و جوندگان را در گاوداری ها خطرناک و عامل انتقال بیماری سل اعلام کرد و گفت: عفونت همزمان در فارم ها بسیار مهم است باید مبارزه به صورت کامل با مایکوباکتریوم ها انجام و نمونه حتما جداسازی شود تا به ریشه کنی دست یابیم.

رئیس بخش توبرکولین موسسه رازی خاطرنشان کرد: خوشبختانه موسسه رازی توانسته کیت الایزای تشخیصی بیماری یون و بروسلوز گاوی را از سال گذشته تولید کند که علی رقم دارا بودن کیفیت مناسب در مقایسه با انواع خارجی، با قیمتی بسیار پایین تر از آن به فروش می رسد.

 

انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Singapore
|
۰۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۵
0
0
اوج خالی بندی!!! چیزی که سالها مکررا اعلام میشه و خبری نیست. امیدوارم یک روز نزدیک خبری های غیر واقعی برچیده شود
نظر شما
ادامه