کد خبر: ۴۹۸۱۶
 

سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان با توجه به گزارش جدید دانشگاه علوم پزشکی مبنی بر ورود پساب فاضلاب آلوده به هورمون و آنتی بیوتیک دامداری و شیلات به زاینده‌رود، اعلام کرد که در واحدهای آبزی پروری استفاده از آنتی بیوتیک به ندرت و با دوز مصرفی بسیار کم و با نظارت دقیق دامپزشکی استان انجام می‌شود.

به گزارش حکیم مهر به نقل از ایسنا، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در پی انجام پروژه تحقیقاتی بر منابع آبی زیرزمینی و رودخانه زاینده‌رود به عنوان منبع اصلی تامین آب شرب و بهداشت مردم اصفهان در گزارشی نسبت به آلودگی این رودخانه به آلاینده‌های نوپدید از جمله آنتی بیوتیک‌ها هشدار داده است.

رئیس مرکز تحقیقات محیط زیست دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در این خصوص در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه علاوه بر فاضلاب‌های شهری دامداری‌ها نیز یکی از عوامل اصلی ورود هورمون‌ها به فاصلاب‌ها محسوب می‌شوند، اظهار کرد: دامداری‌ها دوز آنتی بیوتیکی که به کار می‌برند بسیار بیشتر از مقداری است که انسان‌ها مصرف می‌کنند این در حالی است بسیاری از دامداری‌های کشور تصفیه خانه ندارند و محیط زیست بارها در این خصوص به آنها هشدار داده، اما اقدامی انجام نداده‌اند.

امین با بیان اینکه از دیگر روش های ورود این ترکیبات شیلات است، افزود: حوضچه‌های پرورش ماهی نیازمند برخی آنتی بیوتیک‌ها برای رشد ماهی‌ها هستند و به دلیل اینکه حوضچه پرورش ماهی باز است و اغلب افراد شیلات دار از سر شاخه‌های زاینده رود در چهارمحال بختیاری و در استان صفهان از آب رودخانه استفاده می‌کنند این ترکیبات را بدون تصفیه به صورت باز در رودخانه تخلیه می‌کنند.

به گفته این مسئول، تصفیه‌خانه‌های پیشرفته علاوه بر حذف این هورمون‌ها و آنتی بیوتیک‌ها، برای حذف سایر آلاینده‌ها شامل حشره کش‌ها، لوازم بهداشتی و کرم‌های ضد آفتاب نیز موثر هستند، اما متاسفانه تا این لحظه به دلیل نبود بودجه در سازمان آب و فاضلاب این دست تصفیه‌خانه‌ها در دستور کار قرار ندارد.

از سوی دیگر سرپرست کنترل کیفی آب شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان در این باره به خبرنگار ایسنا، گفت: باید توجه داشت که طرح موضوع وجود آنتی‌بیوتیک پساب فاضلاب و ورود به رودخانه، یک مسئله تحقیقاتی است که اکنون در حال انجام است و هنوز به قطعیت نرسیده است، البته نمی شود منکر این موضوع شد که مواد هورمونی وجود ندارد.

محمود نجفی با تاکید بر اینکه طی چند سال گذشته اقدامات درستی برای جلوگیری از ورود آلاینده ها به زاینده رود انجام شده است، افزود: در گذشته حوضچه های پرورش ماهی در بالادست رودخانه بسیار بیشتر از امروز بود، اما اکنون تنها یک واحد است که هنوز نتوانسته ایم از ورود پساب آن به زاینده رود جلوگیری کنیم.

او البته تاکید کرد: در بحث آب شرب اصفهان هیچ مشکلی وجود ندارد و در حال حاضر آب شرب اصفهان به طور کامل ایمن و در سلامت است، همچنین وضعیت آب شرب اصفهان از سوی شرکت آبفا به صورت مستمر و روزانه اندازه گیری می شود و همزمان با ما دستگاه های نظارتی همچون محیط زیست و مرکز بهداشت به طور مرتب آب شرب اصفهان را رصد می کنند و خوشبختانه تا امروز هیچ مشکلی در این رابطه گزارش نشده است.

در این خصوص سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان در پاسخ به پیگیری های خبرنگار ایسنا-منطقه اصفهان، در خصوص موضوع واحدهای تولید و پرورش ماهی اعلام کرد:

هیچ واحد پرورش ماهی در مسیر رودخانه زاینده رود که خروجی آب آن به رودخانه بریزد، وجود ندارد.

در واحدهای آبزی پروری استفاده از آنتی بیوتیک به دلیل حساسیت های بهداشتی به ندرت و با دوز مصرفی بسیار کم و با نظارت دقیق دامپزشکی استان انجام می گیرد.

در هیچ مرحله ای از فعالیت های پرورش ماهی از هورمون استفاده نمی شود و این موضوع مانند شایعات استفاده از هورمون در مرغ است که سال ها پیش مطرح شده است.

همچنین این سازمان در اطلاعیه خود در خصوص ادعاهای مطرح شده تاکید کرده که باید مستنداتی وجود داشته باشد و ارائه اطلاعات براساس تحقیقات باشد، همچنین فعالیت های اشاره شده زیر نظر کارشناسان اداره کل دامپزشکی و شیلات استان به صورت دقیق مورد رصد قرار می گیرد.

 

نظر شما
ادامه