کد خبر: ۴۹۸۳۷

معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: جمعیت گرگ در استان یزد بالا نیست کشتن تعدادی گرگ در یک منطقه علاوه بر این که واکنش طبیعت را به دنبال دارد مشکل را حل نخواهد کرد و باید مشکل را ریشه ای کنترل کرد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از راه دانا، «اعظم حبیبی‌پور» در خصوص حمله گرگ‌ها به برخی مناطق استان گفت: بر اساس منابع علمی حمله گرگ به انسان بسیار نادر است و بررسی و تله‌گزاری‌هایی که انجام شده نیز حاکی از آن است که گزارشی‌هایی که از حمله به دام ها در استان داده شده توسط سگ گرگ و هیبریدها بوده است.

اگر گرگ را از طبیعت حذف کنیم با واکنش طبیعت مواجه خواهیم شد

وی با بیان این که هر حیوانی در طبیعت نقش و کارکرد خاصی دارد تاکید کرد: اگر خواسته باشیم که گرگ را از طبیعت حذف کنیم با واکنش طبیعت مواجه خواهیم شد کما این که در اراک بدون برنامه‌ریزی اقدام به حذف گرگ‌ها کردند که در نهایت منجر به افزایش بیماری «پی پی آر» در دام‌ها و حیوانات شد زیرا وظیفه گرگ تقریبا خوردن و حذف حیوانات مریض است؛ در واقع گرگ و شغال رفته‌گر طبیعت هستند.

دفع نامناسب زباله از دلایل هجوم حیوانات وحشی به مناطق مسکونی

حبیبی پور اظهار داشت: یکی از دلایل نزدیک شدن گونه‌های وحشی به محل زندگی انسان‌ها دفع نامناسب زباله‌ها است به این صورت که زباله‌ها، لاشه مرغ و دام در طبیعت رها می‌شود که باعث می‌شود گوشت‌خواران به آن‌ها جذب شوند و از این رو آگاهی مردم و دادن هشدارهای لازم در این زمینه ضروری است.

وی ساماندهی گودهای زباله را ضروری دانست و افزود: حوزه پسماند مربوط به دهیاری ها و شهرداری‌ها است که اعتبارات آن نیز دیده شده است اما نظارت بر جمع‌آوری و دفع مناسب زباله‌ها وظیفه محیط زیست نیست با این وجود مکاتبات و پیگیری‌های لازم انجام شده است؛ هر فرد ویا نهادی وظیفه خود را انجام دهد مطمئناً بروز مشکلات کمتر خواهد شد.

تولید سگ گرگ به دست انسان

این کارشناس محیط زیست افزود: یکی دیگر از دلایل حمله سگ گرگ‌ها این است که برخی اقدام به بزرگ کردن توله گرگ می‌کنند و از آن دو رگه می‌گیرند. بالاخره بعد از مدتی این حیوان از آن‌ها جدا می‌شود و وقتی جدا شد این حیوان از یک‌سو خوی وحشی گرگ را دارد و از سویی دیگر جرات نزدیک شدن به انسان و محل زندگی آن را دارد و نتیجه آن حملات متعدد سگ گرگ به انسان می‌شود.

جمعیت گرگ در استان یزد ناچیز است

حبیبی پور با بیان این که گرگ‌ها از گونه‌های حمایت شده محسوب می شوند اذعان داشت: جمعیت گرگ در استان یزد بالا نیست و دوربین‌هایی که در دشت انجیر نصب شده‌اند تصویر فقط یک گرگ را ثبت کرده‌اند. همه دنبال یک را‌ه‌حل کلی و سریع در این زمنیه هستند این درحالی است که کشتن تعدادی گرگ در یک منطقه علاوه بر این که واکنش طبیعت را به دنبال دارد مشکل را حل نخواهد کرد و باید مشکل را ریشه‌ای  کنترل کرد.

وی اظهار داشت: پرداخت خسارت برای حمله گونه‌های حیات وحش دستورالعمل خاصی دارد که شامل حمله گرگ می‌شود اما حمله سگ‌گرگ و گونه‌های هیبریدی مشمول این قانون نیستند و چون حملاتی که تاکنون در استان گزارش شده مربوط به هیبریدهای گرگ بوده و گونه اصلی گرگ محسوب نمی‌شوند، مربوط به حیطه‌ی حیات‌وحش نیستند و مشمول قانون پرداخت خسارت نمی‌شوند.

 
نظر شما
ادامه