کد خبر: ۴۹۸۳۸

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به از بین رفتن طیور و دام سبک و سنگین در دامداری های صنعتی گفت: در سیل اخیر خوزستان 22 هزار قطعه طیور و یک هزار و 200 رأس دام سبک و سنگین تلف شدند.

به گزارش حکیم مهر به نقل از روابط عمومی اداره کل دامپزشکی استان خوزستان، «دکتر مصطفی کنارکوهی» در نشست خبری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان و ادارات کل تابعه به مناسبت هفته جهاد کشاورزی، با اشاره به این که اداره کل دامپزشکی در سه بخش قبل از سیل، هنگام سیل، و پس از سیل اقداماتی را انجام داد اظهار داشت: اداره کل دامپزشکی استان خوزستان بر اساس تجربیاتی که در سیل بهمن ماه بدست آمده بود یک پروتکل کشوری با کمک سازمان دامپزشکی تعیین شد که این پروتکل برای دیگر استان های درگیر سیل بسیار مفید بود.

وی با بیان این که فرصت کافی برای انتقال احشام توسط اداره کل داده شد گفت: مکان هایی را در حاشیه های امن روستاها با همکاری سایر دستگاه ها درنظر گرفتیم و دام هایی که قابلیت انتقال داشتند، به این مکان ها انتقال پیداکردند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان با اشاره به از بین رفتن 22 هزار قطعه طیور در دامداری های صنعتی تصریح کرد: با توجه به قوانین پسماند عملیات دفن هزار و 200 رأس دام سبک و سنگین انجام شد اما این آمار قطعی نیست چرا که با توجه به وضعیت سیل ممکن است این آمار نوساناتی نیز داشته باشد.

کنارکوهی افزود: با توجه به تجمع احشام در مکان های درنظر گرقته شده اداره کل دامپزشکی اقدامات بهداشتی لازم را انجام و سایر اقدامات مربوط به تغذیه دام ها نیزصورت گرفت.

وی با بیان اینکه حدود یک سوم دام های استان در معرض سیل بودند ادامه داد: اداره کل دامپزشکی استان خوزستان در جریان سیل 65 گروه عملیاتی را به صورت شبانه روزی تجهیز کرد که این گروه ها وظیفه ی ایمن سازی دام های منطقه و همچنین پیشگیری از شیوع احتمالی بیماری را برعهده داشتند.

مدیرکل دامپزشکی خوزستان عنوان کرد: اقدامات صورت گرفته با محوریت دو یا سه بیماری حساس که در این پروتکل ها وجود دارد انجام شد که حدود 270 رأس دام سنگین و سبک علیه بیماری تب برفکی و حدود 210هزار رأس علیه بیماری های دیگر ایمن سازی شدند.

کنارکوهی با اشاره به این که حدود هزار لیتر سم جهت مبارزه با انگل های خارجی مصرف شد بیان داشت: حدود 567 هزار مترمکعب جایگاه سم پاشی و 69 هزار رأس دام در برابر تهدیدات خارجی ایمن سازی شدند.

وی با اشاره به نیاز دامداران سیل زده به دارو گفت: با همکاری بخش خصوصی و دانشکده دامپزشکی 12 هزار رأس دام به صورت مستقیم درمان شد وبیش از 80 میلیون تومان داروی رایگان در اختیار دامداران قرار گرفت که نتیجه این اقدامات به حداقل رسیدن تلفات در بخش دامی بود.

 

نظر شما
ادامه