کد خبر: ۴۹۸۷۰
تعداد نظرات: ۲ نظر

مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی از کنترل بیماری تب برفکی در استان خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «دکتر کامیار داهیم» مدیر کل دامپزشکی آذربایجان غربی با اشاره به اخرین وضعیت کانون‌های بیماری تب برفکی و اقدامات انجام شده توسط این اداره کل از کاهش معنی دار در فراوانی کانون‌های تب برفکی در ماه‌های فروردین و اردیبهشت سال ۹۸ نسبت به فراوانی کانون‌ها در مقایسه با دو ماه مشابه در سال ۹۷ خبر داد.

وی با اشاره به نقش تضمین کننده دامپزشکی در حوزه سلامت، تامین بهداشت دام و سلامت عمومی جامعه و همچنین اهمیت این بیماری از لحاظ بهداشتی و اقتصادی که یکی از پر مخاطره‌ترین بیماری‌های صنعت دامپروری محسوب میگردد گفت: در راستای کنترل و پیشگیری از بیماری تب برفکی طی اجرای فاز‌های انجام شده در ۱۲ ماهه سال ۹۷ تعداد ۳ میلیون ۷۵۹ هزار و ۶۷۲ راس دام سبک و سنگین علیه بیماری تب برفکی ایمن سازی و مایه کوبی شده اند.

وی در رابطه با اقدامات اداره کل دامپزشکی استان در کنترل و پیشگیری از بیماری تب برفکی طی سه ماهه اول سال ۹۸ گفت: فاز اول مایه کوبی علیه بیماری تب برفکی ۲۵ خرداد ماه سالجاری آغاز و پیش بینی می گردد نزدیک به ۳۰۰ هزار راس دام در مدت یکماه با همکاری تعداد ۹۲ مرکز مایه کوبی بخش خصوصی و نظارت تعداد ۲۰ اکیپ نظارتی بخش دولتی در این فاز واکسینه و ایمن سازی گردند.

وی گفت: از اسفند ماه ۹۷ تا ۱۷ اردیبهشت سالجاری بالغ بر ۳ میلیون و ۲۵۰ هزار راس گوسفند و بز علیه بیماری تب برفکی مایه کوبی و ایمن سازی شده اند.

داهیم گفت: واکسیناسیون دام‌ها نقش موثری در مقابله با این بیماری دارد، ولی نیاز است دامداران ضمن واکسیناسیون دام‌ها برای مقابله و جلوگیری از شیوع بیماری تب برفکی دامی رعایت اصول بهداشتی، قرنطینه‌ای، کنترل تردد دام، دفن بهداشتی تلفات و ضد عفونی دامداری‌ها را در دستور کار خود قرار دهند.

وی گفت: برگزاری کلاس‌های آموزشی - ترویجی در کنار مایه کوبی دام‌ها علیه بیماری تب برفکی سبب کاهش ۵۰ درصدی در تعداد کانون‌های گاوی و ۷۳ درصدی در تعداد کانون‌های گوسفندی در ۲ ماهه نخست سال ۹۸ نسبت به مدت مشابه در سال قبل گردیده است. 

داهیم وضعیت استان را در ارتباط با پیشگیری از بروز بیماری‌های مشترک و بیماری‌های دام بسیار مطلوب عنوان کرد و این موفقیت را مرهون تلاش و خدمات کارکنان خدوم دامپزشکی استان دانست.

«دکتر تورج دماوندی» رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ارومیه نیز در خصوص اظهارات نماینده دهیاران بخش سیلونا اعلام نمود: با توجه به مستندات موجود مایه کوبی‌های دوره‌ای و برنامه ریزی‌های کشوری که در منطقه انجام گرفته است در این راستا سه مورد مایه کوبی تب برفکی به فاصله ۴ ماه در روستا‌های منطقه صورت گرفته است که آخرین مورد آن در اسفند ماه ۹۷ بوده است و فاز جدید نیز در حال اجرا می‌باشد.

دماوندی گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده توسط کارشناسان شبکه دامپزشکی که طی ده روز گذشته که به تعداد دو بار در این منطقه انجام گرفته است، هیچگونه تلفاتی گزارش نشده است و بیشترین عامل بروز و انتشار بیماری تب برفکی نقل و انتقال بدون ضابطه، عدم رعایت ضوابط قرنطینه‌ای – بهداشتی تشخیص داده شده است. 

رئیس شبکه دامپزشکی شهرستان ارومیه اظهار کرد در بررسی‌های مستندات از سیستم GIS کشوری تعداد مراجعات همکاران به منطقه در سال ۹۷ بیش از ۱۷ مورد بوده است که این مراجعات خود دلیل بر عدم تعلل دامپزشکی در امورات محوله می‌باشد و همچنین گفت: در نتیجه ۱۷ مورد مراجعه کارشناسان دامپزشکی در سال ۹۷ و ۹۸ به منطقه سیلوانا ۱۳ مورد مایه کوبی انواع واکسن دامی در این منطقه صورت گرفته است.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
0
0
پس یعنی حرف نماینده دهیاران مبنی بر شیوع تب برفکی قابل قبول نیست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
0
0
خوب شد خیالمان راحت شد داشتیم نگران میشدیم وقتی مدیر کل محترم تکذیب کردند یعنی بیماری نیست چون اگر در ارومیه که مرکز استان است بیماری دیده شود در شهرهایی که چند صد کیلومتر از مرکز استان دورند تلفات خیلی زیاد خواهد بود
نظر شما
ادامه