کد خبر: ۴۹۸۷۱
تعداد نظرات: ۳ نظر

مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی با بیان اینکه دامپزشکی با عرضه شیر خام مخالف است، گفت: طرح شیر کامل برای جایگزین شیر خام را پیشنهاد کردیم که هنوز عملی نشده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از مهر، «دکتر محمد اصغر زاده» با اشاره به فروش فله ای شیر خام در سطح بیرجند بیان کرد: فروش شیر خام ممنوع است.

وی با بیان اینکه فروش شیر خام مورد تایید دامپزشکی نیست، اظهار کرد: در بسیاری از موارد شیر خام در بستر مغازه ها به فروش می رود که تداخل صنفی بوده بنابراین تعزیرات و اصناف نظارت داشته باشند.

اصغر زاده با اشاره به اقدامات انجام شده در راستای ساماندهی این وضعیت بیان کرد: قرار بود برخی از لبنیاتی ها مشخص و مجوز داده شوند تا شیر با نظارت دامپزشکی حمل شده و در این نقاط به طور بهداشتی به فروش برسد که هنوز اتفاق نیفتاده است.

طرح شیر کامل اجرایی نشد

مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: همچنین طرحی مبنی بر شیر کامل به جای شیر خام را پیشنهاد دادیم که هنوز اجرایی نشده است.

وی با بیان اینکه در شیر کامل، تغییری در شیر انجام نشده بلکه شیر خام پاستوریزه می شود، ادامه داد: قرار بر این بود که شرکت های پاستوریزه در این راستا اقدام کنند که تمایلی نشان داده نشد.

اصغر زاده با بیان اینکه اگر شیر کامل به فروش برسد می توانیم با شیر فله ای خام برخورد کنیم، اظهار کرد: اگر شیر کامل جایگزین شود آمادگی حذف شیر خام از نقاط مختلف را داریم.

وی با بیان اینکه شیر خام بعد از پنج الی ۱۰ دقیقه جوشانده شده و خطر بیماری را کاهش داده یا از بین می برد، افزود: متاسفانه محصولاتی مانند کشک محلی، سرشیر، پنیر و بستنی قابلت جوشانده شدن ندارد.

اصغر زاده با تاکید بر اینکه باید عزمی جدی برای رفع این مشکل صورت گیرد، افزود: اگر شیر کامل جایگزین شود می توان در کنارش سایر لبنیات ها را کنترل کرد.

مراکز عرضه لبنیات و شیر خام ساماندهی شود

مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی تاکید کرد: باید مراکز عرضه لبنیات و شیر خام ساماندهی، کنترل و نظارت شوند.

وی با بیان اینکه باید به چند مرکز لبنیانی مجوز داده شود تا زیر نظارت دستگاه هلی ذیربط اقدام به فروش کنند، اظهار کرد: سوپرمارکت ها شبکه نگهداری مطلوبی نداشته و با ساماندهی مراکز لبنیات، فروش شیر از سایر مراکز جمع می شود.

اصغر زاده با بیان اینکه دامپزشکی با عرضه شیر خام و لبنیات مخالف است، بیان کرد: بیماری های میکروبی مانند تب مالت، سل، اسهال و استفراغ در کمین این دسته از مصرف کننده های لبنیات محلی است.

تخم مرغ بومی وارد بازار می شود

وی از بسته بندی تخم مرغ بومی خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم که تخم مرغ بومی با نظارت دامپزشکی و با لیبل دسته بندی شود.

اصغر زاده با بیان اینکه تاکنون سه واحد برای این امر پروانه گرفته اند، افزود: به زودی تخم مرغ بومی با دسته بندی مناسب و نظارت شده در سطح بازار استان توزیع شده و به دیگر نقاط کشور هم عرضه می شود.

اصغر زاده با اشاره به اقدامات نظارتی اداره کل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: از ابتدای سال جاری تاکنون ۵۶ تن فرآورده خام دامی توقیف شده است.

وی با بیان اینکه از این میزان پنج تن فرآورده خام دامی معدوم سازی شده است، اظهار کرد: همچنین ۹ پرونده به دستگاه غذا و دارو ارسال شده است.

مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی بیان کرد: در راستای حفظ سلامت غذایی، تیم های نظارت دامپزشکی به طور مستمر مراکز عرضه فرآورده خام دامی، رستوران ها، آشپزخانه ها، مرغ فروشی ها و تخم مرغ فروشی ها را کنترل و نظارت می کند.

انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
همکار
|
United States of America
|
۰۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
0
0
دامپزشکی چکاره است که بگوید عرضه شیر خام ممنوع است یا نه! وزارت عریض و طویل بهداشت که متولی سلامت انسانهاست با قوانین فراوان در این خصوص ، حرفی نمی زنه ، اون موقع دامپزشکی .......... خودش رو جلو می اندازه!!! به شما چه ربطی داره .
ناشناس
|
Canada
|
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۷
0
0
۹ پرونده به دستگاه غذا و دارو ارسال شد؟؟؟؟؟
فکر کنم منظورشون دستگاه قضا هست
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
0
0
مسئول سلامت زنجیره غذایی از خوراک دام تا غذای انسان در تمام دنیا دامپزشکی است و آن وقت یک دامپزشک نما تحت عنوان "همکار" می گوید دامپزشکی چکاره است؟
آن هم در مورد فروش گسترده شیر با کیفیت بهداشتی نامشخص از نظر آلودگی میکربی و مواد شیمیایی تحت عنوان جعلی "شیر محلی"؟؟! بهمردم بی خبر.

چطور کسی که خود را دکتر دامپزشک؟؟!
معرفی می کند نمی داند که در فاصله تولید شیر توسط گاو ماده تا ریخته شدن آن در قابلمه روی اجاق گاز روشن
احتمالات فراوانی برای گسترش آلودگی بروسلا، لیستریا و عامل تب کیو وجود دارد؟؟!
آیا ریختن حتی یک قطره شیر
آلوده به بروسلا بر روی دستان یک مادر که ممکن است لحظاتی قبل انگشتانش
در اثر مثلا چاقوی آشپزی زخمی شده باشد، وجدان شما را معذب نمی کند؟؟؟

ضمن اینکه جوشانیدن شیر داریم تا
جوشانیدن موثر چه از نظر مدت زمان
کافی و لزوم هم زدن دائم آن تا بروسلا
در لایه پروتئینی و خنک تر سطحی شیر در حال جوش جان سالم را در نبرد!
نظر شما
ادامه