کد خبر: ۴۹۸۸
تعداد نظرات: ۲ نظر

حکیم مهر - از سوی جهاد دانشگاهی و با همکاری موسسه مطالعات تاریخ پزشکی، طب اسلامی و مکمل، نخستین همایش سلامت از دیدگاه قرآن کریم با محوریت سوره کهف، 11 و 12 اسفند ماه سال جاری در مرکز همایش‌های رازی برگزار می‌شود.

دکتر سید اشرف الدین گوشه‌گیر دبیر علمی این همایش ضمن اعلام این خبر گفت: مدت مدیدی است که انتظار می‌رفت جهاد دانشگاهی، دانشگاه‌ها و مراکز علمی فرهنگی کشور مبنای کار خویش را براساس توکل و بر پایه قرآن و اسلام بنا نهند هر چند این کار به طور پراکنده در برنامه‌های مختلف اجرا می‌شد اما برای اولین بار یک مسئله علمی با مبنای قرآنی به طور رسمی تحت عنوان همایش سلامت از دیدگاه قرآن کریم از سوی جهاد دانشگاهی انجام گرفت.

وی در این خصوص که چرا مبنای اصلی همایش، قرآن در نظر گرفته شده، گفت: با توجه به این که اساس برنامه‌ها و زندگی بشر بر مبنای قرآن است، افزود: شاید در باب برخی احادیث سند معتبری وجود نداشته و اما و اگرهایی موجود باشد اما در مورد قرآن اینطور نیست و قرآن بزرگترین و مهمترین مدرک مستند است لذا مبنای این همایش براساس قرآن کریم بنا شده است.

رئیس موسسه مطالعات تاریخ پزشکی و طب اسلامی و مکمل در خصوص علت انتخاب سوره کهف نیز به عنوان محوریت این همایش گفت: در سوره مبارکه کهف برخی از ظواهر اعجاز از بعد جسمانی، روحی و روانی، اجتماعی و معنوی عنوان شده به طوری که خوابیدن 300 ساله انسان و برخاستن آن جذابیت موضوع سلامت را برای گروه علوم طبیعی بیشتر کرده است لذا با توجه به اینکه هر یک از سوره‌های قرآن کریم را می‌توان محوریت بحث سلامت از دیدگاه قرآن قرار داد لذا برای نخستین سال برگزاری این همایش سوره کهف در نظر گرفته شد.

دکتر گوشه گیر با اشاره به استقبال بسیار خوب اساتید و دانشجویان از این همایش در خصوص تعداد مقالات رسیده به این همایش گفت: تاکنون حدود 313 مقاله به دبیرخانه جشنواره رسیده که مراحل داوری آنها به اتمام رسیده و در قسمت جمع بندی نهایی قرار دارد.

وی با اشاره به سطح کیفی مقالات رسیده گفت: تعدادی از مقالات در سطح بسیار عالی قرار دارند. همچنین برخی مقالات در رده متوسط کیفیت قرار داشته و برخی دیگر نیز به علت کمبود فرصت، عجولانه کار شده‌اند که به نظر می‌رسد در صورت اختصاص زمان بیشتر و اعلام عمومی طی سال‌های آینده مقالات بیشتر و بهتری دریافت خواهد شد.

وی با اشاره به این که اکثر مقالات رسیده جنبه عمومی دارند در پاسخ به این سئوال که مقالات یاده شده جهت استفاده عموم و پژوهشگران چگونه در دسترس قرار خواهد گرفت، گفت: مقالات برگزیده در کتابچه مقالات همایش سلامت از دیدگاه قرآن کریم به چاپ خواهد رسید. همچنین پس از برگزاری همایش خلاصه مقالات در سایت رسمی این همایش به آدرس www.irmed.org قرار گرفته و متن فارسی و ترجمه انگلیسی آن نیز جهت استفاده سایر پژوهشگران در سایت‌های داخلی و بین‌المللی نمایه می‌شود.

دکتر گوشه‌گیر با اعلام این مطلب که اعضاء کمیته علمی و داوری همایش مذکور متشکل از اعضاء هیات علمی دانشگاه‌ها و اعضاء حوزه علمیه هستند، اضافه کرد: به شرکت کنندگان 6 امتیاز بازآموزی تعلق می‌گیرد. در حال حاضر در دو حوزه علمی و دینی توانمندی‌های لازم وجود دارد و امید است در سال‌های آتی نیز با فعال‌تر شدن این همایش در سطوح بالاتری از برجستگان و نخبگان سلامت و دین استفاده شود.

این همایش با حمایت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، وزارت علوم و تحقیقات و فناوری، موسسه مطالعات تاریخ پزشکی طب اسلامی و مکمل، سازمان تبلیغات اسلامی، دفتر نهاد رهبری در دانشگاه‌ها، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی تهران، شبکه معارف قرآن سیما، دارالقرآن المبین، دانشگاه آزاد اسلامی، دانشکده الهیات وادیان دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه جامع علمی کاربردی، دانشگاه پیام نور، گروه طب اسلامی و طب سنتی فرهنگستان علوم پزشکی جمهوری اسلامی ایران، سازمان فعالیت‌های قرآنی دانشجویان کشور، شهرداری تهران برگزار می‌شود.

علاقمندان جهت کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن 88673130 تماس حاصل نمایند.

 

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دامپزشک
|
-
|
۱۰:۵۲ - ۱۳۸۹/۱۱/۲۵
0
0
سلام لطفاً اگر سالهای بعد این همایش برگزار شد در مراحل اولیه اعلام بفرمائید شاید دامپزشکان هم سهمی از این همایش داشته باشند
همکار
|
-
|
۱۹:۰۹ - ۱۳۸۹/۱۲/۰۱
0
0
دوست عزیز هر رشته ای متخصص خودش را طلب میکند.
عالم دینی در مسائل مربوطه و دامپزشک در مورد طب حیوانات.
مگر ما دامپزشکان در مورد مسائل دینی نظر میدهیم؟
در بخش اورژانس علائم حیاتی یک مصدوم توسط پزشک چک می شود نه یک روحانی پس در کشتارگاه هم علائم حیاتی باید توسط دامپزشک چک شود و ناظر شرعی مسئول حلال بودن یا نبودن میباشد نه علائم حیاتی
نظر شما
ادامه