کد خبر: ۴۹۸۸۹
تعداد نظرات: ۲ نظر

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از شیوع بیماری لمپی‌اکسین در کشور ایران، اقلیم کردستان و عراق خبر داد.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «دکتر امید حاج محمدی» شیوع بیماری لمپی اکسین در کل کشور ایران، اقلیم کردستان و عراق خبر داد و اظهار داشت:  لمپی اسکین یک بیماری ویروسی پوستی است که با آغاز فصل گرما، میزان شیوع آن در گاوها و گوساله‌ها افزایش می‌یابد.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه یادآور شد: بیماری شامل تب، آبریزش از چشم‌ها، افزایش ترشحات بینی و حلق، بی‌اشتهایی، کاهش تولید شیر و ظهور ندول‌های جلدی (ضایعات پوستی به شکل برجستگی‌های دانه مانند) است که ممکن است تمامی بدن را بپوشاند.

وی نظافت و بهداشت جایگاه دام را برای جلوگیری از شیوه این بیماری خیلی مهم دانست و گفت: سم به وفور موجود است، دامداران باید یک لیتر سم را در 100 لیتر آب حل کرده و جایگاه دام را سمپاشی کنند.

حاجی‌محمدی سم‌پاشی جایگاه و بدن دام را هر 20 الی 25 روز یک‌بار الزامی اعلام کرد و افزود: دامداران برای سم‌پاشی بدن دام لازم است یک لیتر سم را در یک‌هزار لیتر آب حل کنند و بدن دام را با آن سم‌پاشی کنند.

وی تصرح کرد: 30 درصد سم‌پاشی جایگاه دام را دامپزشکی به‌صورت رایگان انجام می‌دهد که تاکنون 50 درصد جایگاه‌ها سم‌پاشی شده است.

این مسؤول از دامداران خواست، برای سم‌پاشی جایگاه و بدن دام هزینه کنند تا از بروز بیماری جلو‌گیری شود.

وی با بیان اینکه لمپی‌اسکین در واقع بیماری مشترک بین انسان و دام نیست، افزود: این بیماری در تماس با دام‌های بیمار، تشی آلوده و از طریق گزش حشرات (پشه‌ها و مگس‌های خونخوار) منتقل شود.

مدیرکل دامپزشکی استان کرمانشاه از بیماری زردی بین دام خبر داد و اظهار داشت: بارندگی فراوان و گرما سبب تکثیر حشرات که ناقل بیماری زردی و آبله گاوی هستند شده است، ماه گذشته در ثلاث بابا جانی و جوانرود 2 نفر درگیر بیماری مشترک انسان و دام (تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو) شدند که با اقدام به موقع بهبود یافتند.

حاجی‌محمدی در خصوص نحوه انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه‌کنگو، گفت: دام و موش میزبان این بیماری و کنه واسط ناقل آن است، این بیماری سبب خونریزی داخلی می‌شود و اگر کنترل نشود، منجر به مرگ نیز می‌شود.

وی ضمن تاکیدبر کنترل کشتار قاچاق، از مصرف کنند‌گان خواست هر نوع گوشت قرمز و سفید را از مراکز معتبر تهیه کرده و به تاریخ مصرف و تولید توجه لازم را داشته باشند.

حاج محمدی هشدار داد، به هیچ عنوان با کنه تماس نداشته باشند و از ترکاندن کنه دام جدا خودداری کنند، در مواقع ترکاندن کنه کوچکترین خراش سبب انتقال بیماری می‌شود.

 

انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
0
0
سم پاشی روی حشرات تاثیر ندارد و بایستی از دورکننده حشرات استفاده شود در ضمن این نوع اطلاع رسانی خیلی ناقص است وبایستی روی سایر روش ها مثل واکسیناسیون و رعایت مسائل قرنطینه ای و بهداشتی اطلاع رسانی شود
در این سال که هزینه های نگهداری دام خیلی بالاست بایستی اطلاع رسانی و آموزش و ترویج خیلی جدی تر صورت گیرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۸
0
1
این مصاحبه بایستی توسط معاون بهداشتی صورت می گرفت چون ظاهرا کل کشور درگیر شده است.
موضوع بایستی خیلی مهم باشه
نظر شما
ادامه