کد خبر: ۴۹۸۹۴

یک کارشناس مرغ بومی در کرمانشاه گفت: اصلاح نژاد مرغ‌های بومی با توجه به راندمان پایین تولید گوشت و تخم مرغ‌های محلی در کرمانشاه یکی از ضرورت‌های استان است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از فارس، «طیبه شادرام» اظهار داشت: فعالیت زیادی بروی اصلاح نژاد مرغ‌های بومی با هدف بالا بردن راندمان وزن‌گیری مرغ‌های بومی و یا بالا بردن تعداد تخم مرغ آن‌ها صورت نگرفته است و بخش بالای از مرغ‌های نگهداری در روستاهای کشور نژاد‌های مطمئن و یا مشخصی ندارند.

این کارشناس مرغ بومی ادامه داد: نگهداری این مرغ‌ها چون از باقی‌مانده سفره روستایی و یا باقیمانده کشاورزی استفاده می‌کنند در یک چهارچوب بندی اقتصادی قرار نمی‌گیرد، اما در شرایط اقتصادی فعلی می‌تواند به اقتصاد روستایی و مردم روستایی در تامین بخشی از مایحتیاج تغذیه‌ای آن‌ها کمک کند.

وی با بیان این نکته که اصلاح نژاد مرغ‌های بومی یکی از ضرورت‌های استان است، گفت: با توجه راندمان پایین تولید گوشت و تخم مرغ‌های محلی در استان کرمانشاه و عدم مشخص بودن این‌گونه‌ها از طرفی و سازگاری بالای نژاد‌های بومی با آب و هوا و طبیعت منطقه، این نیاز احساس می‌شود که با راه‌اندازی یک مرکز اصلاح نژاد می‌توانیم در این زمینه بسیار موفق باشیم.

شادرام با اشاره به نگهداری نژادهای خاص مرغ‌های خانگی، یادآور شد: نژادهای خاصی از مرغ‌های بومی مناطق مختلف جهان وجود دارد که در کنار تامین تخم‌مرغ و یا گوشت، قیمت بالایی دارا بودن زیبایی بصری هستند، پرورش این مرغ‌ها در قالب پرورش مرغ‌های زینتی جا می‌گیرد و به عموم مردم توصیه نمی‌شود.

وی در دلایل عدم پیشنهاد نگهداری مرغ‌های زینتی توسط مردم، گفت: مرغ‌های زینتی دارای شرایط نگهداری بسیار خاص و ویژه‌ای هستند و با ریسک بالای همراه است و در صورت عدم تامین این شرایط ممکن است با تلفات همراه بوده و خسارات زیادی را متوجه پرورش‌دهنده می‌کند.

شادرام در پایان، خاطرنشان کرد: قبل از اقدام به راه‌اندازی هرگونه پروژه نگهداری و پرورش مرغ بومی، حتما از مشاوره رایگانی که از طرف مسؤولان و کارشناسان مربوطه در اداره جهاد کشاورزی استان و شهرستان‌ها در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد، استفاده کنند.

 

نظر شما
ادامه