کد خبر: ۴۹۹۱۷

پروژه انتقال ژن دو قلوزایی بر روی گوسفند کردی موفق به تولید بیش از ۷۲ راس گوسفند کردی ژن دار، در ایستگاه گوسفند کردی شیروان شده است.

به گزارش حکیم مهر به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، «احمد داوطلب» مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: پروژه انتقال ژن درسال ۹۲ در استان آغازشده و با انتقال ژن دو قلوزایی بر روی گوسفند کردی موفق به تولید بیش از ۷۲ راس گوسفند کردی ژن دار در ایستگاه گوسفند کردی شده است.

داوطلب افزود: از این تعداد ۲۰ راس دام نر ژن دار بین گله داران خراسان شمالی و سایر استان‌ها توزیع شده و در حال حاضر بیش از ۵۰ راس نیز در محل ایستگاه نگه داری می‌شود.

وی گفت: دام‌های تولید شده به طور میانگین قابلیت تولید یک بره بیشتر از حالت نرمال در سال را دارند و انتظار می‌رود به طور میانگین از هر ۱۰۰ راس میش دام ژن دار ۲۰۰ بره در سال متولد شود.

به گفته مدیر امور دام سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی این پروژه با هدف افزایش بهره وری در تولید گوشت قرمز و توانمند سازی نژاد گوسفند کردی در کشور طراحی و اجرا شده است که در حال حاضر بسیاری از دام داری‌های استان تحت پوشش خدمات این ایستگاه قرار دارند.

گوسفند نژاد کردی بومی مناطق شمال خراسان است و بیشترین پراکنش آن در شهرستان‌های قوچان، فاروج، شیروان، کلات، درگز وچناران است.

این نژاد یکی از سازگارترین و مقاوم‌ترین نژاد‌ها در برابر بیماری‌های دامی و خشکسالی است که به دلیل داشتن اندام و استخوان بندی درشت برای پرواربندی مناسب است.

در حال حاضر گوسفند کردی مناسب‌ترین دام برای تامین بخش مهمی از نیاز گوشت قرمز کشور است.

 

نظر شما
ادامه