کد خبر: ۴۹۹۳۳
تعداد نظرات: ۴۲ نظر
نگاه شما:
می‌خواهم به صراحت بگویم از کشور ترکیه واکسنی وارد شده است که پنتاوالان اعلام شده و ادعا شده است حاوی تحت سویه A22 می‌باشد ...
 

نگاهی بر بیماری تب برفکی و واکسنهای موجود

دکتر وحید عطارد

همه دستاندرکاران بیماریهای دام بر اهمیت بیماری تب برفکی و خساراتی را که بر جمعیت دامی تحمیل می کند واقفند و بر کسی پوشیده نیست که میتواند بهدرستی اقتصاد کشوری را به زانو در آورد. شاهد این مدعا وقوع این بیماری در انگلستان در سال 2001 و تحمیل نزدیک به 12 میلیارد پوند بر اقتصاد آن کشور و از بین رفتن نزدیک به چهار و نیم میلیون رأس دام است.

در کشورهایی مانند کشورهای اروپایی که عاری از بیماری هستند، در صورت وقوع بیماری کشتار را برای عاری شدن از بیماری بهترین گزینه میدانند و کلیه دامهای آلوده و در معرض را می کشند و می سوزانند و دفن می کنند. در برخی دیگر از این کشورها از روش دیگری استفاده می کنند که به نام کشتار اصلاح شده (modified stamping out ) مشهور است و ابتدا دامها را واکسینه می کنند و پس از فروکش کردن بیماری تمامی دامهای منطقه آلوده واکسینه شده، کشتار می گردند. 

بیشک استفاده از این روش در کشورهایی که بیماری اندمی است بخصوص در موارد هیپراندمی امکانپذیر نیست زیرا که کشتار در حدی بسیار وسیع نمی تواند صورت پذیرد؛ از اینرو بهترین روشها رعایت اکید معیارهای امنیت زیستی همراه با واکسیناسیون است، اما کدامین واکسن؟

کشور ما با داشتن جمعیت قابل توجه گاو و گوسفند و بز، درگیر این بیماری است و سالهاست خسارات ناشی از آنرا تحمل می کند؛ خساراتی که اکثرا محاسبه نمیشود و اگر هم محاسبه شود عیان نمی گردد که این موضوع نمکی است که بر زخم این بیماری پاشیده میشود و اجازه نمی دهد که قوانین و مقررات لازم و ضروری ایجاد و اعتبارات لازم تامین گردد.

از این مقوله که بگذریم، در حال حاضر موضوع واکسن و واکسیناسیون دامها در اولویت اقدامات قرار دارد و سعی می گردد بتوان با انجام واکسیناسیون از شیوع و گسترش بیماری جلوگیری کرد. اینکه روشهای بهکار گرفته شده درست است یا نه، آیا نتیجهای دارد یا نه، و یا اینکه پایش ایمنی و موارد دیگری که لازم است بررسی و تحقیق شود انجام میشود یا نه، بحث این نوشته نیست و نگاه اکنون معطوف به واکسن است.

با نگاهی اجمالی به واکسن تب برفکی مشخص است که در وهله اول واکسنی است که از غیر فعال کردن ویروس عامل بیماری و استفاده از پروتئینهای ساختاری معروف به VP بخصوص VP1 تهیه میشود. چگونگی تهیه واکسن بصورت خیلی خلاصه به این شرح است که ابتدا ویروس وحشی فیلد خالصسازی شده و به کشت سلولی عادت داده میشود تا بتواند به سهولت بر روی سلول رشد کند. هنگامی که توانایی حداکثر رشد را بهدست آورد، با استفاده از موادی آنرا غیرفعال میکنند. در زمانی نه چندان قدیم از فرمالدیید برای غیر فعال کردن ویروس استفاده میشد اما با توجه به اینکه قابلیت غیر فعال کردن همگی ویروسها توسط فرمالدیید میسر نبود و اکثرا تعدادی ویروس زنده می ماند، چند سالی است که از اتیلین ایمین دومرحلهای استفاده میشود. پس از غیرفعال کردن برای هر سری تولید با توصیه سازمان جهانی بهداشت دام (OIE ) آزمایشات innocuity برای هر سری واکسن باید انجام شود تا بتوان از غیرفعال بودن همه ویروسها اطمینان حاصل کرد؛ هرچند که عملا در هیچ حالتی همگی ویروسها در بهترین واکسنها غیر فعال نخواهد شد و بطور قطع تعدادی زنده می ماند و هیچکس بطور قطع و یقین نمی تواند غیر فعال شدن همگی را با اطمینان 100 درصد بیان کند. پس از آماده شدن آنتی ژن آنرا خالصسازی نموده و با اضافه کردن ادجوانت و سایر مواد نگهدارنده لازم، واکسن آماده استفاده می گردد.

حال اگر در تولید از سویههای در گردش در جمعیت دامی کشور آنتیژن تهیه شود، مشکل عمده ای نیست زیرا اگر تعدادی ویروس زنده هم باقی بماند، ضمن آنکه باید سعی شود ویروس زنده ای نماند، اما بهدلیل وجود ایمنیت نسبی دامها به ویروس در گردش، ویروس فرصت زیادی برای طغیان پیدا نمی کند و اما اگر استفاده از ویروسی باشد مانند A22 که در کشور و منطقه ریشهکن شده است، در آنموقع زنده بودن ویروس خطری است که هر آن همه کشورها را تهدید می کند، بخصوص که واکسن با فرمالدیید غیرفعال شده باشد که امکان زنده ماندن ویروس را افزایش می دهد.

میخواهم به صراحت بگویم از کشور ترکیه واکسنی وارد شده است که پنتاوالان اعلام شده و ادعا شده است حاوی تحت سویه A22 میباشد. اطلاعات بدست امده دلالت بر آن دارد که این واکسن با روش فرمالدیید غیر فعال میشود که احتمال زنده بودن این تحت سویه خطرناک در آن بسیار زیاد است و نه در کشور ترکیه و نه در مناطق دیگر در گردش نمیباشد و جالبتر انکه این واکسن در کشور ترکیه هم مصرف نمیشود و همچنین در بروشور واکسن آمده است «جهت پیشگیری، کنترل و ریشهکنی موثر بیماری تب برفکی»  و «ترکیب سویهای مطابق با نیاز ایران» که معلوم نیست نیاز ایران به A22 از کجا آمده است زیرا که سازمان دامپزشکی کشور نیاز کشور را به ویروسهای Asia1sindh08 و Opanasia2 و A05 و AGVII اعلام نموده است و اگر این واکسن در کنترل و ریشهکنی بیماری بسیار موثر است، چرا در کشور ترکیه که نقشه زیر نمایانگر آلودگی وسیع بیماری در آن کشور است استفاده نمیشود که آنها را نیز عاری از بیماری کند؟

 

در هر صورت با توجه به اینکه تکنولوژی ساخت واکسن در کشور موجود است و موسسه رازی و شرکت روناک و پسوک امکان تولید واکسن با سویههای در گردش در جمعیت دامی کشور را دارند و می توانند از این سویه ها به نحو احسن استفاده نمایند، ضروری است موضوع استفاده از این واکسن مورد بازبینی قرار گیرد و از استفاده از آن خودداری شود. امید است سازمان دامپزشکی کشور با حمایت بیدریغ از موسسات داخلی، از ورود این چنین واکسنهایی که دارای اعتبار بین المللی نیستند، خودداری و استفاده از این واکسن را ممنوع نماید.

 

انتشار یافته: ۴۲
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
2
0
سلام
آیا سویه های هندی که اصلا ارتباطی به منطقه ما ندارند مشکلی ایجاد نمیکند جناب آقای دکتر عطارد عزیز؟!!!
چرا برای واکسنی که عملا در سطح کشور خود را ثابت کرده و بر اساس آزمایشگاه رفرانس جهانی پربرایت این سویه واکسنی A22را توصیه کرده اشاره نشده است؟
در ترکیه بر علیه سویه وحشی ایران 05 Iran حوزه ۳ فقط از سویه A22 چه در انستیتو شاپ و چه در این شرکت توصیه و تولید می شود.
چرا با اشاعه اخبار غلط سعی میکنید دامداران کشور را ........ دهید؟
واکسن شرکت مذکور هم با ایتیلن دی ایمین خنثی شده و لطفا ........ نگویید و ....................... لطفا!!!
پاسخ ها
وحید عطارد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
َA22 این سویه در هیچ کجا مصرف نمیشود و.توصیه ازمایشگاه پربرایت هم نیست . شما هم از یک کشور خارجی حمایت بیحا نکنیذ مدارک موجود است و به زودی مطرح میشود ...
وحید عطارد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
تنها ازمایشگاه رفرانس تب برفکی در منطقه خاورمیانه و اوراسیای غربی و هند و اسیای میانه فقط در هند وجود دارد . ضمن اینکه اگر به ارتباط ژنتیکی سویه های موجود در این مناطق توجه شود همگی منشا هند دارند جهت اطلاع شمای عزیز و بدانید با انکه هیچ دفاعی از هند و واکسن ان نمی کنم و واکسن داخلی را ارجح بر همه می دانم اما حهت اطلاع شما تنها واکسن تب برفکی استاندارد بین المللی وارداتی در حال حاضر هندی است ...
وحید عطارد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
با توجه به دفاع شما ..لازم است یک نشخه از innocuity test واکسن که باید در ازمایشگاه معتبر برای هر بچ واکسن انحام پذیرفته باشد ارایه شود ..
دامپزشک
| United States of America |
۲۰:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
حکیم مهر عزیز آیا فکر نمی کنی در تله بخش خصوصی افتادی؟! .....................
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
3
0
نقشه مربوط به بیماری تب برفکی ترکیه متعلق به چهار سال قبل است و الان فقط یک سویه وحشی o در گردش دارند که بسیار محدود است و سه تا سویه وحشی دیگه دو سال است که جدا نشده؟!!
این شرکت بدون موافقت و تاییدیه های سویه های واکسنی طبق آزمایشگاه رفرانس از دفتر مبارزه سازمان ،مجوز ورود نمیتونه دریافت کنه .
دامداریهای بزرگ خصوصی ترکیه بخصوص در ناحیه عاری از تب برفکی فقط دارند از واکسن این شرکت استفاده میکنند آقای دکتر عطارد عزیز
پاسخ ها
وحید عطارد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
ناحیه عاری از بیماری ترکیه ناحیه تریس است و اتحادیه اروپا اجازه استفاده از این تولیدات انستیتو شاپ را هم در ان ناحیه نمی دهد چه رسد به این واکسن که احزاره استفاده در ترکیه را ندارد .. با همین اطلاعات است که یک شرکت خارجی واکسن سی سنتی را یک یورو می فروشذ.
وحید عطارد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
ضمنا جهت اطلاع این نقشه فقط متعلق به یک سویه هست و در زمانی محدود اگر همه سویه ها در نقشه ترسیم شود در تمام سال کشور ترکیه سیاه رنگ میشود .
ناشناس
| Turkiye |
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
در منطقه عاری از بیماری ترکیه که قسمت اروپایی آن هست به نام تراکیه مشهور است و شامل نیمه غربی استانبول هم می شود هیچ واکسنی استفاده نمیشود
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
1
6
درود و سلام فراوان بر دکتر عطارد عزیز
استاد گرانقدر اپیدمیولوژی
اظهارات شما همیشه آموزنده و روحیه بخش است انشاءالله آنها که دستی در کار واردات و یا تولید واکسن دارند هم گوش شنوایی برای نصایح دلسوزانه حضرتعالی داشته باشند
چون حضرت استاد دستی بر آتش شعر هم دارند عرض کنم:
زان یار دلنوازم شکریست با شکایت.
گر نکته دان عشقی بشنو تو این حکایت.
دیدن مطالب شما استاد هم باعث افتخار(شکر) است چون با این همه بی نظمی و سردرگمی و تکذیب اخبار شیوع بیماری و ... که صدر تا ذیل دامپزشکی کشور را گرفته(شکایت) حداقل دل خوش به آنیم امثال شما و دکتر بیرامی و دکتر گراوند دلسوزانه و آگاهانه و علمی اظهار نظر می کنند
سلامت و سعادت همه شما آرزوی ماست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
0
2
بسی خیال باطل که دلال های واکسن اجازه تولید واکسن در ایران بدهند.همه میدانید که امسال بیماری LSDایران را در نوردید و از چند سال پیش که اول بار وارد شده بود در برخی مناطق مثل خوزستان بیشتر خسارت ایجاد نمود. از سال بعد از ورود بیماری به ایران واکسیناسیونها بر علیه این بیماری تق و لق شد و بعد از چند سال بصورت کنونی تظاهر نمود.متاسفانه مثل همیشه سازمان دامپزشکی دامداران را ترقیب به واکسیناسیون سالیانه ننمود تا اینکه امثال بواسطه بالا رفتن تعداد غیر ایمن ها بیماری با شدت شیوع نمود و علیرغم توان تولید واکسن توسط موسسه رازی ساز ناتوانی این موسسه توسط دلالان بصدا در آمده و زمزمه وارد نمودن واکسن دارد شنیده میشود. تا زمانیکه وزارت جهاد تمام توان خود را به واردات معطوف کرده هیچ امید به تولید واکسن در ایران نیست که در این حالت هم شرکت های تولیدی واکسن و هم برادران دلال بیشترین سود را میبرند.
پاسخ ها
وحید عطارد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
بزودی توسط شرکت وتال بدون داشتن مدرک بازار یابی در ترکیه وارد میشود ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
1
0
درود بر دکتر عطارد عزیز
بنده فقط آوازه شما را شنیده ام و سعادت دیدارتان را نداشته ام.
چند سوال دارم
اول اینکه آیا واقعا A22 در ایران وجود دارد یا نه؟!!
ما گیج شدیم. هر کسی یه چیزی میگه.
دوم اینکه آیا سازمان دامپزشکی توانایی چک کردن انتی ژن A22 را در واکسن ترکیه ای را دارد؟
سوم اینکه طبق اطلاعات بنده هر چقدر والان های یک واکسن بیشتر میشود ، efficacy آن کمتر میشود و بعبارتی تیتر ضعیف تری ایجاد میکند.
آیا در رابطه با تب برفکی هم همینطور است؟!!

به نظر شما دلیل تقبل کردن خسارت شوک توسط شرکت وتال یا ... دلیل بر چیست؟!! و چرا برخی شرکتها انرا نه مطرح میکنند و نه قبول دارند ؟
..............................
پاسخ ها
وحید عطارد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
این سویه در کشور وجود ندارد ...بله امکان ردیابی ان در واکسن وجود دارد .. .. در مورد والانها هم صحیح است .. و اینکه واکسن شوک ایجاد می کند و تلفات میدهد . در بروشور هیج کدام از واکسنها نوشته نشده که تزریق کننده همراه خود داروهای ضد شوک داشته باشد و این موضوع تعجب اور است که در مورد این واکسن اینگونه اظهرا گردیده . و دلیل تبلیغ برای پرداخت خسارت چه چیزی جز افزایش فروش می تواند باشد ... هنگامی که موجب ضرر و زیان میشود و تولید را کاهش میدهد پرداخت خسارت به یک دامدار چه دردی از کشور دوا می کند .. از خصوصیات مهم واکسنها safety انهاست . اگر واکسنی این خصوصیت را ندارد به چه جهت باید تزریق شود ..
مطلع از همه چیز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
0
0
حکیم مهر عزیز ضمن تشکر از انتشار مطلب استاد ارجمند جناب آقای دکتر عطارد باستحضار جنابعالی و خوانندگان عزیز می رساند اینکه آیا کشور به سویه A22نیاز دارد یا خیر و بر اساس مستندات آزمایشگاه رفرانس جهانی ایران به این سویه نیازی ندارد حال چه کسی اجازه واردات داده بایستی پاسخگو باشد
آنچه که مهم است اضهارات غیر فنی و غیر علمی و ناشی از مسایل رقابت بین شرکت وارد کننده و حتی تولید کننده که اعلام گردیده که تزریق واکسن وتال باعث اپیدمی این سویه درایران می گردد
در حال حاضر ملیونها دز از این واکسن در کشور تزریق گردیده و تا کنون حتی یک مورد جدا سازی A22 در کشور ردیابی نشده .ثانیا پروسه کنترل واکسن برای تمامی واکسن ها انجام می شود و تا کنون حتی یک مورد شناسایی ویروس زنده در واکسن کشته ردیابی نشده حتی در زمان مسوولیت خود دکتر عطارد آیا این اضهارات چیزی جز تشویش اذهان عمومی نیست .
ثالثا اگر دوست گرامی جناب آقای دکتر عطارد نگران تولید کننده های داخلی است که امری به حق است چرا ایشان ........................ درباره واکسن های بی کیفیت و فاجعه بار هندی که تا کنون بیش از ۱۸ ملیون دز از واکسن های مذکور وارد کشور شده ...... اضهارات دو گانه ای دارند .
چهارم اگر جناب آقای دکتر نگران بازپدیدی سویه A22 در کشور هستند چرا نگران نوپدیدی سه سویه جدید هندی که بدلیل ضعف های سازمان دامپزشکی اجازه ورود به کشور داده شده و ایشان یکبار در این زمینه اضهار نظری نداشتند .
حکیم مهر عزیز سویه A22 مورد نیاز ایران در حال حاضر نمی باشد ولی هیچ خطری برای کشور نیز ندارد .
از تیم فنی ومتخصص حکیم مهر استدعا دارم جهت تنویر افکار عمومی از ازمایشگاه رفرانس جهانی پربرایت در مورد سویه مذکور سوال شود .
شایسته است تا سازمان های نظارتی کشور در مورد اضهارات ( بجا یا نابجا ) جناب آقای دکتر عطارد رسیدگی عاجل نمایند
پاسخ ها
وحید عطارد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
این سویه در صورت وجود در واکسن .. بدلیل عدم توانایی کشورترکیه در تولید واکسن ایمن بدلایل تکنولوژیک می تواند برای کشور خطرناک باشد... چون innocuity صفر عملا معنی دار نیست ... چرا طغیان نمی کند .. استانه تحریک جمعیت بیار اهمیت دارد که به ان توجه شود ضمن انکه صحبت از احتمالات است و پیشگیری از خطر وقوع .....
وحید عطارد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
بنده از هیچ واکسن خارجی بطور کلی حمایت نمی کنم ... اما کشور هند دارای تکنولوژی برتر در این مورد و دارای ازمایشگاه رفرانس است که همه واکسنهایش را کنترل می کند ... در مورد مریال هم نمی توانم بگویم که دارای تکنولوژی برتر نیست ... به حقایق باید توجه داشت ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
0
0
با سلام، اگر این سویه A22 در ایران نیست و بواسطه این واکسن ( احتمالا بشکل بقایای زنده ویروس ناشی از عملکرد ناقص ویروس کشی فرمالدئید بر طبق اظهارات نویسنده محترم مقاله)در حال ورود به کشور هست، بحث بمراتب فراتر از یک بحث علمی و فنی صرف بوده ، بلکه شائبه آسیب به سرمایه دامی کشور و به مخاطره انداختن امنیت غذایی مطرح می باشد و مسئولین محترم سازمان دامپزشکی کشور می بایست بعنوان متولیان امر ، در این خصوص عکس العمل مناسب و بجا نشان داده و اجازه ندهند تراژدی جدیدی به مصائب قبلی کشور همچون واردات گوشتهای الوده، واردات شیر خشک فاسد ، واردات خونهای الوده و .... به مملکت تحمیل گردد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
0
0
سلام
جناب دکتر ممنون از مطالب ارزشمند شما
جناب دکتر با توجه به منابع موجود آیا داشتن سویه ای که مدلایل مستند و علمی وجود ندارد که در ایران هست یا نه و وجود آن در واکسن واراداتی منظورم سویه A22 هست کشور را در خطر قرار نمیدهد؟؟
پاسخ ها
وحید عطارد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
سویه A22 در گروه سویه های با خطر زیاد در ازمایشگاه پربرایت طبقه بندی شده است و کلا نباید در زمان عدم شیوع در واکسن وجود داشته باشد .. ضمن انکه کشور ترکیه دارای تکنولوژی برتر در تولید واکسن نیست و از این جهت کشور در مخاظره قرار میگیرد .... در مقایسه با کشور خودمان .. کشور ترکیه از این لحاظ بسیار عقب مانده تر است و اگر حمایتهای بی دریغ اتحادیه اروپا نباشد .. قدر مسلم بیماری از طریق ترکیه تمام اروپا را فرا خواهد گرفت .......
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۱
سلام بر دکتر عطارد
ممکن است مستندات مربوط به این جمله را ارائه کنید " کلا نباید در زمان عدم شیوع در واکسن وجود داشته باشد "
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
0
0
بادرود
باتوجه به شیوع بالا وقدمت این بیماری درکشور عزیزمان وهمچنین سابقه استفاده ازواکسنهای هندی که درمقاطع بحرانی بداد دامپزشکان ودامداران رسیده واشنایی باساید افکت ها واثرات این واکسنها باتوجه به مصرف گسترده توسط کلینیسینها ودامداران بنظر میرسد سابقه وعملکرد این گونه واکسنها بهتروبهینه ترمیباشد اما باتوجه به اینکه درزمان حال امکانات ساخت وتولید خوشبختانه درداخل کشورمحیا میباشد یک عظم وحمایت همه جانبه نیازاست تا این واکسن وامثال این محصولات جایگاه خودرا پیدا کنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۹
0
0
در پی تزریق واکسن .............. من شاهد چندین مورد درگیری و شیوع تب برفکی در همین مدت اخیر بوده ام.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
1
0
سئوال
آیا A22 در کردش است با نه؟

اکر نیست چه مزیتی دارد در واکسن باشد؟
پاسخ ها
وحید عطارد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
خیر در گردش نیست و هیچ مزیتی ندارد و R-value اعلام شده توسط پربرایت هیچ مزیتی برای ان این سویه فراهم نمی اورد ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
0
1
جناب آقای دکتر آیا واکسن هندی که توسط شرکت‌ی که شما برای آنها کلاس آموزشی برگزار کردید سویه های در گردش را دارد یا بعلت ناقص بودن بارها شکست ایمنی اتفاق افتاده
وحید عطارد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
0
0
شخصا ارزو میکنم هیچ عامل بیماری هرگز جمعیت دامی کشور را تهدید نکند . که موجبات واردات واکسن و داروهایش از کشورهای دیگر باشد ... اما از سازمان دامپزشکی کشور تقاضا دارم از کلیه موارد وقوع بیماری تب برفکی در هر کجای کشور نمونه های لازم تهیه و مورد ازمایش قرار دهد و نتایج بطور سرگشاده در اختیار عموم قرار گیرد .... برای اطمینان نیاز به ارسال نمونه به ازمایشگاه رفرانش می باشد ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
0
1
درود بر همه دوستان
در خصوص هند و واکسن های هندی چند نکته را باید در نظر داشت.
۱- هند از نظر ما یک کشور عقب مانده است در حالیکه یک کشور High tech بوده و حجم وسیعی از داروها و ترکیبات دارویی در ایالات متحده هندی است.
۲- شرکت‌های هندی امروزه بزرگ‌ترین تولید کننده های واکسن های دامی از جمله تب برفکی هستند.

۳-کشور هند خود بعنوان بزرگ‌ترین مصرف کننده واکسن تب برفکی است. چون جمعیت گاو آن بسیار بالاست.
۴- قرابت انتی ژنی سویه های تب برفکی سویه های در گردش ایران و هند همیشه بسیار زیاده بوده است.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
0
0
دو سه سال قبل يك كارشناس ارشد پربرايت در ارزيابي واكسن اينجا تشريف داشتند و دو سه روزي در معيت شان بوديم . ايشان هيچكدام از واكسنهاي هندي و تركيه اي را تاييد نمي كردند . تعرف و تمجيد از يك واكسن با برند مشخص بدون ارائه اسناد و مدارك معتبر علمي صرفا شائبه حمايتهاي مالي را ايجاد مي كند . چه هندي و چه ترك . و البته مسبب اين همه اظهار نظر هاي ضد و نقيض و سر در گمي برادران سازمان دامپزشكي هستند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
1
0
من از دقت نظر دکتر عطارد بسیار متشکرم
با عنایت به فرمایش ایشان در پاراگراف پنجم و اشاره به مقوله پایش ایمنی میشه بفرمایند تا حالا برای کدوم واکسن در سازمان چنین تحقیق علمی انجام شده که تب برفکی دومیش باشه؟البته برای آبله و شاربن در برخی مناطق انجام شد و واکسن حذف شده
آیا اصلا سازمان اولا اراده انجام و ثانیا نیروی متعهد و متخصص و ثالثا منابع مالی لازم را دارا هست یا خیر؟
فقط خلاصه عرض کنم در بحث واکسن از واردات گرفته تا اثر بخشی و ایجاد ایمنی و ریشه کنی و ... اثر واکسن به واکسیناتور ختم میشه که چقدر توان علمی و تعهد کاری داشته باشد
بنده هیچ علاقه ای به آمارسازی و ... ندارم چون این کار رئیس شبکه و مدیر کل است چند روزی با ارقام و اعداد ملت را مشغول بدارند و صندلی را مستحکم کنند!
بنده با قریب به دو دهه فعالیت در عرصه دامپزشکی کشور خدمت استاد عطارد عرض می کنم خیلی از موارد بروز بیماری ناشی از واکسنی است که زده نشده ولی تو GIS ثبت شده!
بنده خیلی مسلط بر Immunology و
Epidemiologyنیستم ولی بعید میدانم ویروس چه زنده چه غیر زنده و با فرمالین یا اتیلین در سیستم GIS ایجاد ایمنی کند!
البته برای رییس شبکه ایمنی ایجاد می کند ولی برای گاو فکر کنم ایجاد ایمنی هومورال یا سلولار بالاخره یک عقده لنفاوی زنده باید تحریک بشه!
با تشکر از حکیم مهر و دکتر عطارد عزیز و مخاطبان فهیم
دامپزشک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
0
1
در اپیدمی سال 88-89 که از واکسن مریال استفاده می شد در واکسن A22 موجود بود و بشدت از سمت سازمان تایید و تبلیغ می گردید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۳۰
2
0
آقای دکتر عطارد استاد گرامی سلام
متاسفانه سالهاست که موضوع تولید دارو و واکسن به کشور به علت عدم استفاده از توانمندی متخصصان کشور به فراموشی سپرده شده است و تمرکز بر واردات مشکلات و معضلات بسیاری را سبب گردیده است. پس از حوزه دارو که با ثبت و واردات محصولات خارجی اغلب بی کیفیت و حتی بدون وجود تولید کننده واقعی توام گردید. الان شاهد ثبت واکسن از کشورهای مختلف هستیم که در خیلی از موارد این شرکتها حتی ابتدایی ترین مدارک مورد نیاز بابت ثبت، از قبیل GMP و ... را نیز ندارند به بهانه های واهی مانند کمبود و شرایط حساس و ... در حال ورود به کشور هستند. موضوع کلا مربوط به رانت است که واکسنها و‌ داروهای کم قیمت با قیمتهای زیاد به مردم فروخته‌ شود و از این راه درآمد نجومی برای عده ای فراهم‌ شود و گر‌نه کشور نه‌ نیازی به پنتاوالان و A22 دارد و‌ نه‌ نیازی به واردات از کشورهای عقب مانده‌ای چون ترکیه و ...
اگر فرمایش شما در خصوص عدم استفاده از برخی واکسنهای وارداتی در کشور مبدا صحیح باشد فقط میتوان گفت
خانه از پای بست ویران است استاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
0
0
واکسن های هندی در کشور هندوستان امتحان منفی خود را داده است. یکی از اساتید دانشگاه چند ماه پیش با الصاق نامه دکتر سینگ از محققیتن هندی فساد پشت پرده واکسن های تب برفکی را در هندوستان در حکیم مهر نشان داد در تحقیق دکتر سینگ 11400 مورد شیوع ثبت شده تب برفکی در هندوستان از سال 2005 تا 2017 گزارش شده و ثبت نشده ها جای خود ددارد. جهت اطلاع دلالان مبلغ این گون واکسن ها لینک این فساد دوبار خدمت دوستان ارایه داده میشود لطفا حتما مطالعه نمایی. واکسن هندی هم همانند برادر ترکیه ایش میمانند. بفکر احیا انستیتو رازی باشید.


Should the truth of FMD vaccine testing at India's Premier Indian Veterinary Institute be disclosed?



Corruption in Foot n Mouth Disease (FMD) Vaccine testing under FMD control programme (FMD-CP)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
0
0
از اینکه ترکیه تکنولوژی بالای تولید واکسن را ندارد شکی نیست ولی هندوستان هم در تولید واکسن وادارو مالی نیست. شما به داروهای تولیدی هند نگاه کنید.
پاسخ ها
وحید عطارد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۱
کلیه داروهای سرکوب کننده ایمنی دارای برند هند هستند و تکنولوژی تولید واکسن این کشور دارای استاندارد جهانی است .. لطفا به رفرانسها مراحعه شود ..تنها ازمایشگاه رفرانس تب برفکی در جنوب اسیا و خاورمیانه در هند است ..قصد دفاع از هند نیست .. اشتباه نکنید .. وجود سویه ای است که کشور را با مخاطره روبرو می کند .. من تعجب می کنم نوشته در مورد وجود این سویه در واکسن است .. نه چیز دیگری ..
گنه کرد در بلخ اهنگری
به شوشتر زدند گردن مسگری ..
اینطور تفکر نکنید .....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
0
0
آقای دکتر عطارد هیچکس در حسن نیت جنابعالی شکی ندارد ولی مشکل با واکسن های هندی را خود محققین هندی مطرح نموده اند من هنوز نامه دکتر سینگ در حکیم مهر را فراموش نمیکنم که فساد در ساختن این واکسن هارا بوضوح توضیح داده بود.مگر زمان مرحوم دکتر میر شمسی ما از جایی واکسن وارد میکردیم؟. چرا حضرتعالی و امثالهم همش دنبال این هستید که از یک جایی واکسن وارد کنیم چرا شما بزرگان فشار را بر سستم وارد نمیکنید که انستیتو رازی را به زمان عقب برگرداند؟.و دنبال این هستید که واکسن فلانجا بهتر واکسن بهمان جا است.خیر آقای عطارد کلیه دارو های برند بر تر سرکوبگر سیستم ایمن هندی نیستند. انگلیسی،امریکایی یا فرانسوی هستند.هند هم این دارو ها را میسازد چکسلواکی هم میسازد بنابراین بخاطر اینکه حرف خود را به کرسی بنشانیم دفاع بیمورد ننماییم.
پاسخ ها
وحید عطارد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۲
همانطور که می دانید برند موضوعی جدا از ساختن داروست ..داروهای برند داری خصوصیاتی هستند که ردیابی انها برای متخصص بسیار اسان در عین حال کمکار خوبی است .. قصدم توضیح این داروها نیست .. بنده هم از هیچ واکسن وارداتی دفاع نمی کنم ... از هیچکدام حتی مشکلات واکسن مریال را هم بخوبی می دانم که همه دم از خوبی ان می زنند .. بحث ما هم خوبی و بدی یک واکسن و یا دیگری نیست . موضوع کاملا جدای از این موضوعات است .. من هم حمایت از تولیدات داخلی می کنم که باید تقویت شود .. اما حالا که وارد می کنند حداقل خطری برای کشور ایجاد نکند .. تنها موضوع اینست ..
دامپزشک آزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
0
0
باز هم نظر خودرا آقای دکتر عطارد در باره نامه دکتر سینگ هندی که استفاده از واکسن های ساخت هند را تایید نمیکند ابراز نفرمودید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
1
0
استاد ارجمند جناب آقای دکتر عطارد همیشه بدون اغماض واقعیات را بازگو میکنند حیف است از نظرات اساتیدی مثل ایشان و دکتر گراوند استفاده نشود. ............ واردات واکسن .................. اجازه اینکار را نمیدهند
ناشناس
|
Germany
|
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۲/۲۰
0
0
واکسن تب برفکی ترکیه ای بسیار بی کیفیت است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۰
0
0
با سلام جناب اقای دکتر عطارد بنده صاحب یه گاوداری هستم سال پیش گاوها رو با واکسن هندی (واسه تب برفکی)واکسینه کردم ؛بعد تقریباً ده روز دیگه ،گاوهام به بیماری لنفادنیت کازلئوس مبتلا شدند.مثل اینکه واکسن هندی آلوده بوده.
ایوب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۹/۱۰/۲۸
0
0
اسم داروی ایرانی برای مقابله با تب برفکی چیه که تهیه کنیم
نظر شما
ادامه